شناسهٔ خبر: 46933 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آخرین سفر» یک زوج به خاورمیانه/ دغدغه جنگ و مهاجران را دارم

مریم منصوری کارگردان نمایش «آخرین سفر» می‌گوید در این اثر به موضوعاتی همچون ارتباطات انسانی و مهاجرت که مساله امروز جوامع است، می پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مریم منصوری کارگردان عرصه تئاتر درباره نمایش «آخرین سفر» گفت: نمایشنامه این اثر نوشته خودم است و دلیل اینکه سراغ نوشتن این موضوع رفتم این بود که موضوع «آخرین سفر» دغدغه شخصی‌ام بود.

وی افزود: متن این نمایشنامه بر محورهای ارتباطات انسان، عشق و مهاجرت می چرخد و با توجه به اینکه این موضوعات به مساله جامعه ما تبدیل شده اند، به سراغ اجرای این نمایش رفتم.

منصوری عنوان کرد: به نظرم در این روزگار که شبکه های اجتماعی و سرعت حرف اول را می زند هر کسی فکر می کند در حصار تنگ خانه خود زندگی می کند و به کسی کاری ندارد. این موضوع اشتباه است و ما نمی توانیم حضور دیگران را انکار کنیم، زیرا در این صورت اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم و جوامع دیگران را به خودمان ترجیح می دهیم.

این کارگردان اضافه کرد: با روند مهاجرتی که در بین جوامع امروز دیده می شود اگر ما نتوانیم اعتماد به نفس خودمان را حفظ کنیم و خودمان را قبول کنیم دچار مشکل می شویم، به نظرم این خیلی بد است که مردم یک کشور اهمیت خود را ندانند و برای زندگی بهتر به جوامعی دیگر پناه ببرند، اما در هر صورت این مساله و بحرانی است که نسل جوان ما را در بر گرفته است. با این وجود من همیشه با خود می گویم ای کاش کسانی که به خارج از کشور می روند پس از فراگرفتن دانش به کشور خود بازگردند، اما بسیاری از مهاجرانی که از ایران می روند به این فکر نمی‌کنند که برگردند.

وی عنوان کرد: این نمایش قصه جذابی دارد و در عین حال که مساله روز را مطرح می کند از یک طرف دیگر به روابط آدم ها می پردازد. داستان آن هم درباره علی و ماهی است که یک زوج جوان هستند و بعد از هفت سال تصمیم می گیرند با یکدیگر به یک سفر بروند و ببینند که آیا می توانند این سفر را ادامه دهند یا نه. ما در این نمایش می بینیم که آنها هر چند با هم حرف می زنند اما حرف یکدیگر را نمی فهمند یعنی آنها در ارتباط زبانی هم دچار سوءتفاهم می شوند.

منصوری بیان کرد: البته ما نمایشنامه را به گونه ای نوشته ایم که مشخص نیست آنها به کجا سفر می کنند، اما چیزی که مشخص است این است که آنها به یک کشور در خاورمیانه سفر می کنند زیرا به نظر من این روزها این مشکل بیشتر در خاورمیانه وجود دارد، اما با این وجود می توانم بگویم که این نمایش در یک موقعیت لازمان و لامکان روایت می شود.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر جذابیت‌های این نمایش این است که این زوج به هتلی می روند که نمایندگانی از سرزمین های مختلف جهان در آن مستقر هستند که در ادامه اتفاقاتی می افتد.

«آخرین سفر» تا ۱۸ آبان ماه هر روز ساعت ۱۸:۱۵ به مدت ۵۰ دقیقه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به نشانی خیابان انقلاب، خیابان شانزده آذر، شماره شانزده، مرکز تئاتر مولوی به صحنه می‌رود.

نظر شما