شناسهٔ خبر: 46972 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی‌امیری: ثبت مشترک آثار در حافظه جهانی یونسکو باید ادامه یابد

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی بر لزوم تداوم ثبت مشترک آثار با کشورهای دیگر در برنامه حافظه جهانی یونسکو تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید رضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز سه‌شنبه ۴ آبان در مراسمی که به مناسبت ۲۷ اکتبر روز جهانی میراث دیداری و شنیداری و با حضور مقامات مسئول از جمله وزیر علوم و با قرائت پیام ایرینا بوکوآ مدیرکل یونسکو به همین مناسبت در این سازمان برگزار شده است، در سخنانی به‌عنوان رئیس کمیته ملی حافظه جهانی گفت: ما در ۳ سال گذشته تلاش کردیم هیچگاه مجموعه کمیته ملی حافظه جهانی را کمرنگ و یا تعطیل نکنیم و این مجموعه همیشه پرشتاب کارش را دنبال کرده است.

وی افزود: نتیجه این فعالیت ثبت ۵۲ اثر در کمیته ملی حافظه جهانی در سطح ملی است که افتخار بزرگی برای کشور به شمار می‌رود. البته این مسئله مشکلی را که کشور همواره با آن روبرو است به یاد می آورد و آن انبوه سرمایه‌های فرهنگی است. برخی کشورها از فقر فرهنگی رنج می‌برند اما کشوری نمی‌داند با انبوه سرمایه‌های فرهنگی که در اختیار دارد، چه کار کند. در واقع ما در حال حاضر ۵۲ اثر را برای ثبت در ۵۲ سال آینده در حافظه جهانی یونسکو در انبار داریم!

صالحی امیری افزود: در سطح جهانی تاکنون از ایران ۹ اثر به ثبت رسیده و در مجموع حوزه ثبت میراث کشورها در حافظه جهانی، حوزه‌ای است که باید با تانی و نه شتاب در آن فعالیت کرد.

وی از تشکیل کمیته‌های فرعی در شهرستان‌ها برای فعالیت به موازات کمیته ملی حافظه جهانی در تهران طی سال‌های اخیر فعالیت این کمیته خبر داد و با تاکید بر لزوم پرداختن این کمیته به ثبت‌ها آثار مشترک با کشورهای دیگر در سطح جهانی، گفت: این مسئله اولاً باعث می‌شود که شناخت فرهنگی دو کشور از یکدیگر بیشتر شود همچنین پیامی است در انتقال صلح و دوستی و تعامل و سازگاری با کشورهای دیگر. به عنوان مثال وقتی ما کلیات سعدی را در حافظه جهانی ثبت می‌کنیم، یعنی به دنیا پیام می دهیم که سعدی یک انسان عارف بزرگ است که به دنبال صلح بشری است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه ریل حرکت کمیته ملی حافظه جهانی، ریل خوبی بوده است و جلسات این کمیته به طور منظم به پیش می رود، گفت: در جمع ما در کمیته ملی حافظه جهانی هیچگونه اختلافی وجود ندارد و دوستان از صداوسیما تا سپاه پاسداران و از وزارت امور خارجه تا مجلس و از میراث فرهنگی تا آستان قدس رضوی همه دست به دست یکدیگر داده اند تا این کار بزرگ شکل بگیرد.

صالحی امیری به تشکیل مجموعه کتابخانه‌های بزرگ کشور در سال‌های فعالیتش در این سازمان اشاره کرد و از برگزاری همایش کتابخانه‌های بزرگ کشور با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

مشاور رئیس جمهور در پایان سخنانش تاکید کرد: این دولت بر این باور است که سرمایه‌های بزرگی که در مخازن دربسته قرار دارند، باید به روی عموم مردم گشوده شود و ابتدا ایرانیان و سپس جهانیان از این گنجینه عظیم مطلع شوند. اگر ما این درها با نگشاییم، ظلم بزرگی به آیندگان کرده‌ایم و آنها هیچگاه ما را نخواهند بخشید.

نظر شما