شناسهٔ خبر: 46973 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تورقی بر «تئاتر مردم» و «هنر جهانی پانتومیم»

دو کتاب «تئاتر مردم» و «هنر جهانی پانتومیم» از جمله کتاب های حوزه تئاتر هستند که در سال های اخیر منتشر و راهی بازار نشر شده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دو کتاب «تئاتر مردم» و «هنر جهانی پانتومیم» از جمله کتاب های حوزه تئاتر هستند که توسط نشر پژواک کیهان در سال های اخیر منتشر و راهی بازار نشر شده اند.

«تئاتر مردم» نوشته رومن رولان بوده و مجتبی میثمی آن را ترجمه کرده است. این کتاب با عنوان فرعی «جستاری در زیبایی شناختی یک تئاتر نو» به عنوان چهارمین کتاب مجموعه «کارنامه ادبیات نمایشی» این ناشر چاپ شده است.

رومن رولان استاد تاریخ و دارای ادبیات و موسیقی بوده که در سال ۱۸۶۶ متولد شده و در سال ۱۹۴۴ درگذشته است. او جذب تئاتر شده و در ادامه این روند، از پایه گذاران جنبش تئاتر مردم در پایان سده قرن نوزدهم شد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سال از اولین چاپ نسخه اصلی «تئاتر مردم» می گذرد اما به گفته مترجم این اثر، آن چنان که باید در جامعه ایران بازتاب نداشته است.

میثمی مترجم این اثر معتقد است مطالعه این کتاب با توجه به منطق نیرومند رولان، احاطه او به تاریخ اروپا و فرانسه و نیز دانش کم نظیرش در عرصه های مختلف هنری که کتاب مشهود است، هنوز هم برای دوستاران هنر تئاتر، درس آموز خواهد بود.

این کتاب ۴ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «تئاتر گذشته»، «تئاتر نو»، «فراتر از تئاتر» و «اسناد».

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

حماسه ملی برای ما کاملا تازگی دارد. زیرا درام نویس های ما به مردم فرانسه بی اعتنا بوده اند. حال آن که در این جا گنجی از سودای انسانی وجود دارد که باید راه دسترسی به آن را به روی هنرمندان و به روی توده مردم که آن را نمی شناسند، یا بد می شناسند، گشود. مردم ما شاید پس از رُم از حماسی ترین تاریخ برخوردارند که هیچ سودای انسانی، با آن بیگانه نیست. از دوران آتیلا تا ناپلئون، از میدان های جنگ کاتالونیا تا واترلو، از جنگ های صلیبی تا کنوانسیون سرنوشت جهان در خاک فرانسه رقم خورده است و قلب اروپا در سینه شاهان، اندیشمندان و انقلابیون آن تپیده است. درخشش ویژه این مردم بس بزرگ در عرصه های فکری، بر اساس عمل کرد تاریخی آنان بوده است. گران مایه ترین آفرینش و پربارترین تئاتر آنان حماسه آن ها بوده است.

این کتاب با ۲۴۰ صفحه، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال چاپ شده است.

کتاب دیگری که این ناشر در حوزه تئاتر چاپ کرده، «هنر جهانی پانتومیم» حاصل گفتگوی مارسل مارسو و هربرت ایه رینگ است. این کتاب سومین عنوان مجموعه «کارنامه ادبیات نمایشی» این ناشر است. ترجمه این اثر توسط انجام کمال الدین شفیعی انجام شده است.

مارسل مارسو متولد سال ۱۹۲۳ در شهر استراسبورگ فرانسه و از جمله هنرمندان بزرگ حوزه پانتومیم است. هربرت ایه رینگ هم منتقد، پژوهشگر و تئاترشناس آلمانی است که در سال ۱۸۹۸ در شهر اشپرینگه متولد شده است. ایه رینگ در سال ۱۹۱۴ به عنوان دراماتورژ و کارگردان به وین فراخوانده شد تا در فولکس بونه این شهر به کار بپردازد. تئاترشناسان جهان، ایه رینگ را کاشف برتولت برشت می دانند.

کتاب «هنر جهانی پانتومیم» حاصل گفتگوی این دو نفر با یکدیگر است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

مارسل مارسو:

بعضی از پانتومیم ها، به خصوص برخی از صحنه های بیپ، امروزه دیگر برایم آن نیرو و توان گذشته را که در زمان خودش داشت، ندارند. وقتی من فیلمی را که در سال ۱۹۵۱ برداشته ام، می بینم، این را بیش تر می فهمم. درست است که گذشت زمان آدم را تا حدی پخته تر می کند و در گستره هنر هم صادق است، اما تیپ بیپ امروزه دیگر مثل سال های پیش از این نیست و تغییر کرده است.

هربرت ایه رینگ:

بی شک شما امروزه تاثرات و تاثیرگذاری ها را بیش تر درونی کرده اید. کافی است آدم به پروانه بیندیشد. با وجود آنکه پروانه در واقع مثل یک شعر تغزلی است، اما از موقعیت هایی برخوردار بود که توانست به یک نمایش کمدی بدل شود و هجو و شوخی را در جای خود جای دهد.

مارسل مارسو:

برایم جالب است که در سفرهای نمایشی ام از کشش و کنش تماشاگر در رابطه با یک حرکت مشخص که همواره یک سال است باخبر شوم.

این کتاب هم با ۱۷۶ صفحه مصور، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۴۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما