شناسهٔ خبر: 46974 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهم کتاب‌­های جدی و نخبه‌­گرا در سرانه مطالعه پایین است

علی‌الله سلیمی سهم کتاب­‌های جدی و نخبه‌­گرا را در مقابل کتاب­‌های عامیانه پایین دانست و گفت: کتاب­‌های عامیانه آثار عمیقی به ­شمار نمی­‌آیند و بیشتر جنبه سرگرمی دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی‌الله سلیمی نویسنده و منتقد ادبی باسابقه در برنامه تروج فرهنگ مطالعه و آموزش داستان‌نویسی در فرهنگسرای مهر گفت: کتاب­‌های عامیانه نقش مهمی در توسعه کتابخوانی و آغاز مطالعه دارند و اغلب کسانی که در مراحل بعدی به مطالعه کتاب­‌های جدی روی می­‌آورند، ابتدا مطالعه را با کتاب­‌های عامیانه شروع می­‌کنند.

این نویسنده و منتقد ادبی که سخن می‌گفت، درباره وضعیت مطالعه کتاب‌های عامیانه توضیح داد: این کتاب‌ها با ایجاد جذابیت برای عموم، ارتباط کتاب را با مخاطب ایجاد می‌کنند، اما مخاطب در ادامه باید به مطالعه کتاب­‌های جدی و نخبه­‌گرا روی آورد.

تداوم مطالعه کتاب‌های عامیانه کاری بیهوده است

سلیمی با تاکید بر اینکه کتاب‌های عامیانه آثار عمیقی به شمار نمی­‌آیند و بیشتر جنبه سرگرمی دارند، اظهار داشت: مطالعه این کتاب‌ها برای علاقمند کردن عموم با مطالعه و کتابخوانی خوب است، اما تداوم آن کاری عبث، بیهوده و وقت تلف کن خواهد بود.

او لازمه ذهن پویا را عمق بخشیدن به مطالعه در حوزه های گوناگون فنی، دینی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: این اتفاق کمتر در کشور ما افتاده است و مرز بین ادبیات عامیانه و نخبه­‌گرا بسیار است.

 به گفته سلیمی این شرایط در دنیا اینگونه نیست و مرز بین ادبیات عامیانه و نخبه‌گرا کمرنگ شده و حد وسطی در این زمینه وجود دارد.

این منتقد ادبی تصریح کرد: در کشور ما با وجود نظارت بر چاپ و نشر کمتر کتاب‌های عامیانه مضر منتشر می‌شود، ولی این حوزه نیازمند پالایش است تا کتاب‌هایی که مانع تعمق بخشیدن به فرهنگ و دانش بوده، انسان را از اهداف عالی باز داشته و تنها جنبه سرگرم کنندگی دارد، از دایره مطالعه افراد خارج شود.

او گفت: بخش قابل توجهی از سرانه مطالعه کشورمان به مطالعه کتاب‌­های عامیانه اختصاص دارد و متاسفانه سایر کتاب­‌ها با تیراژ بسیار پایینی منتشر می­‌شود. این منتقد ادبی که در برنامه ترویج فرهنگ مطالعه و آموزش داستان‌نویسی، در فرهنگسرای مهر سخن می­‌گفت، توضیح داد: در حالی که کتاب‌های عامیانه از تیراژ ۱۰ هزار جلدی و قیمتی بیش از ۵۰ هزار تومان برخوردارند، کتاب‌های معتبر و تخصصی با تیراژ کمتر از یک هزار جلد منتشر می شوند.

سرانه مطالعه کتاب در مناطق جنوب غربی تهران پایین است

سلیمی همچنین درباره تشکیل کانون ادبی فرهنگسرای مهر گفت: باتوجه به دغدغه مسئولان فرهنگی منطقه، هدف این است تا اهل قلم دور هم جمع شوند و فعالیت‌هایی نیز در زمینه تولید متون ادبی صورت گیرد.

این نویسنده و منتقد ادبی توضیح داد: گردهم­‌آوری نویسندگان و شاعران جنوب غرب تهران، برگزاری دوره‌­های آموزشی داستان­‌نویسی، کارگاه­‌های داستان­‌نویسی و تشویق و حمایت از علاقمندان به منظور انتشار نوشته­‌هایشان از جمله اهداف کانون ادبی مهر خواهد بود.

علی‌­الله سلیمی ایجاد کانون ادبی فرهنگسرای مهر را در رشد و تعالی نوجوانان و جوانان ساکن مناطق جنوب غربی شهر تهران موثر دانست و گفت: به دلایل مختلف، در محله‌های جنوب شهر آمار مطالعه کمتر است که به دنبال افزایش سرانه مطالعه در جنوب شهر تهران هستیم. او اظهار امیدواری کرد که این کانون موثر واقع شود و خاطرنشان کرد: هدف ما قشر نوجوان و جوان به‌عنوان آینده‌سازان کشورمان هستند.

نظر شما