شناسهٔ خبر: 46978 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مرگ هوتن» پایان یک سه‌گانه است/ روایتی از یک گروه تئاتری

تئاتر «مرگ هوتن» نوشته بهزاد آقاجمالی و کارگردانی یوسف باپیری این روزها در تماشاخانه «پالیز» روی صحنه است؛ نمایشی که به گفته کارگردانش سه‌گانه او را تکمیل می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ یوسف باپیری درباره نمایش«مرگ هوتن» که این روزها روی صحنه است گفت: گروه تئاتر «تازه» بعد از دو تجربه «ویران» که در تالار مولوی اجرا شد و «کامنت» که در ایرانشهر به صحنه رفت، نمایش «مرگ هوتن» را در همان حال و هوا به صحنه برده است. در واقع این نمایش ها یک سه گانه هستند که گرچه هر کدام در ذات خود اثری مستقل محسوب می شوند اما از یک کانسپت برخوردارند.

وی درباره این سه گانه توضیح داد: در هر سه این نمایش ها یک گروه تئاتری روی صحنه در حال تمرین برای اجرای نمایش هستند که در نهایت به دلیل بروز مشکلاتی این نمایش ها اجرا نمی شود. هر کدام هم یک موضوع مستقل دارند. به طور مثال در نمایش «ویرانی» مساله زلزله مطرح می شد و اینکه چقدر حضور برخی آدم‌ها از زلزله ویران کننده تر است و یا در نمایش «کامنت» بحث خشونت مطرح می شد؛ خشونت هایی از جنس اسیدپاشی و... که در جامعه نمونه آنها را می بینیم.

باپیری با بیان اینکه بهزاد آقا جمالی بر اساس ایده ای از او این نمایشنامه را نوشت و اوایل سال ۹۵ نمایشنامه آماده شد، گفت: از ابتدای سال ۹۵ متن این اثر آماده بود اما من درگیر اجرای پروژه «هملت-شکسپیر» بودم که در سالن قشقایی اجرا شد.

کارگردان نمایش «مرگ هوتن» با اشاره به اینکه این نمایش قصه محور نیست درباره تفاوت آن با دو اثر دیگر این سه گانه نیز بیان کرد: مساله اصلی من همیشه تئاتر است ولی در جهانی زندگی می کنیم که پر از حوادث مختلف است و سرعت اتفاقات نیز بسیار زیاد شده است در نتیجه وقتی حادثه ای ذهن مرا به خود مشغول می کند آن دغدغه را به زبان تئاتر می گویم. مثلا اگر خشونتی در جهان پیرامونم ببینم آن را وارد قصه هایی در جهان نمایش خود می کنم، اما درباره فرم باید بگویم در این سه گانه من از شیوه تئاتر مستند شروع کردم ولی به مرور این شیوه رنگ باخته است. در نمایش «مرگ هوتن» گرچه رگه هایی از همان شیوه مستندگونه در کار وجود دارد اما دیگر نمی توان به آن نمایش مستند گفت.

این هنرمند تئاتر درباره اجرای نمایشش در یک تماشاخانه تازه تاسیس شده در بخش خصوصی نیز گفت: در سالن های دولتی و نیمه دولتی مانند مولوی، ایرانشهر و تئاتر شهر یک سیستم نوبت دهی وجود دارد ولی من می خواستم این کار حتما امسال اجرا شود در نتیجه مردادماه سالن را دیدم و از آنجاکه به نظرم متناسب با اجرایی بود که مدنظر داشتم کار را در همین جا روی صحنه بردم البته اجرا در این سالن ها مشکلات خودش را دارد. به هر حال منطق بازار سرمایه در این سالن ها حاکم است و ما گروه هایی که در این سالن ها اجرا می رویم حمایتی نداریم. 

وی ادامه داد: سالن تئاتر «پالیز» در واقع با اجرای ما افتتاح شد چون پیش از اجرای ما چند اجرای محدود در این سالن شده بود. تا امروز هم استقبال خوبی از نمایش شده است و به هر حال گروه ما تماشاگران خود را به این سالن آورده است اما به نظرم درباره سالن های خصوصی تکلیف دولت مشخص نیست و یک مجوزی می دهد و بعد همه چیز را رها می کند. از این رو هم مدیریت سالن و هم گروه ها در یک فشاری قرار می گیرند چون منطق بازار اینطور حکم می کند که انگار گروه یک جایی را برای اجرا اجاره کرده باشد و از سوی دیگر حمایت مالی هم نمی‌شود.

باپیری در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد، حمایت دولتی یا باید شامل سالن های خصوصی شود و یا گروه های فعال تئاتری.

در نمایش «مرگ هوتن» بازیگرانی چون ستاره پسیانی، سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا، بهار کاتوزی به ایفای نقش می پردازند.

نمایش «مرگ هوتن» به نویسندگی بهزاد آقاجمالی و کارگردانی یوسف باپیری۲۵ مهر تا ۲۸ آبان ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه پالیز واقع در خیابان کریمخان، خیابان عضدی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹ به صحنه می‌رود.

نظر شما