شناسهٔ خبر: 46979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه دانشنامه استنفورد به کتاب ۶۲ رسید

با چاپ دو عنوان جدید، مجموعه ترجمه دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس به کتاب شصت و دوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به تازگی دو عنوان جدید از مجموعه ترجمه مداخل دانشنامه استنفورد توسط انتشارات ققنوس چاپ شده و به این ترتیب، تعداد عناوین این مجموعه به ۶۲ کتاب رسیده است.

«سهرودی» و «زیبایی‌شناسی و غایت شناسی کانت» عنوان دو کتاب مذکور هستند. مدخل «سهرودی» نوشته رکسان مارکوت است که توسط سعید انواری ترجمه شده است. نسخه اصلی این کتاب هم در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است.

دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین‌بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود. این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.

شیخ شهاب‌الدین سهروردی در مکتب مشاء سینوی تحصیل کرد و موسس سنت فلسفه اشراقی در شرق جهان اسلام شد. از قرن ششم هجری به بعد، آثار او در برخی از حوزه‌های فلسفی در شرق جهان اسلام مورد مطالعه قرار می گرفت، اما از آن جا که هیچ یک از آثارش به زبان لاتین ترجمه نشد، وی در جهان غرب ناشناخته ماند. در میانه قرن بیستم میلادی، هانری کربن پیگیرانه کوشید تا نوشته های او را تصحیح و مطالعه کند. این کار سبب شکل گیری علاقه تازه ای نسبت به آثار و طرز فکر سهروردی به ویژه در نیمه دوم قرن بیستم میلادی شد.

زندگی و آثار، منطق، طبیعیات، مابعدالطبیعه، سیاست و اخلاق، میراث سنت اشراقی عناوین بخش‌های مختلف کتاب «سهروردی» هستند.

این کتاب با ۸۳ صفحه و شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه منتشر شده است.

شصت و دومین عنوان مجموعه موردنظر هم «زیبایی شناسی و غایت شناسی کانت» است که هانا گینزبورگ آن را نوشته و داود میرزایی آن را ترجمه کرده است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳ چاپ شده و درباره دیدگاه‌های کانت درباره زیبایی‌شناسی و غایت‌شناسی است. او مواضع خود را در این باره در سال ۱۷۹۰ در کتاب «نقد قوه حکم» به کامل ترین شکل عرضه کرد. این کتاب از دو جزء تشکیل شده و کانت پیش از این دو جزء در مقدمه‌ای طولانی اهمیت این اثر را در کل نظام نقدی‌اش شرح می‌دهد و از آن دفاع می کند. زیبایی شناسی و غایت شناسی کانت مجموعا حوزه بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شوند و آن طور که در مقدمه این مدخل آمده، این کتاب کوچک نمی‌تواند همه مباحث مربوط به آن‌ها را پوشش دهد.

«زیبایی‌شناسی و غایت شناسی کانت» ۳ بخش دارد که به ترتیب عبارتند از قوه حکم، زیبایی شناسی و غایت شناسی.

این کتاب هم با ۱۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما