شناسهٔ خبر: 46998 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد گرافیک به شرایط اقتصادی وابسته است/ دریافت یک «جایزه ویژه»

مهدی مهدیان معتقدست رشد در عرصه گرافیک به شرایط اقتصادی وابسته است و در ۲ سال اخیر گرچه وضعیت سفارش به گرافیست‌ها در حوزه صنعت بهتر شده اما در عرصه فرهنگی رشدی نداشته‌ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهدی مهدیان که به تازگی در دوسالانه جهانی پوستر مکزیک ۲۰۱۶ با دو اثر در بخش اصلی این رویداد حضور داشت، چنین گفت: دوسالانه پوستر مکزیک یکی از رویدادهای مهم بین المللی در حوزه پوستر است که هر دو سال یک بار پوسترهای فرهنگی و هنری را از سراسر دنیا به نمایش می گذارد و یک بخش اصلی دارد و چند بخش موضوعی. در بخش اصلی گرافیست ها پوسترهایی که پیش از این برای یک رویداد خلق کرده اند ارسال می کنند و در بخش موضوعی نیز بر اساس موضوعی که دوسالانه در نظر می گیرد اثری خلق می کنند.

وی ادامه داد: در بخش اصلی این رویداد، امسال هنرمندان سرشناسی مانند آلن لوکرنک از فرانسه، پکا لویری از فنلاند و باتلیک جان از لهستان جوایز اول تا سوم را دریافت کردند و جایزه ویژه‌ای هم به یکی از پوسترهای من تعلق گرفت که آن را با موضوع یک برنامه شاهنامه خوانی که در خانه هنرمندان ایران برپا شده بود، خلق کرده بودم.

این طراح گرافیک درباره رویداد دیگری که آثارش در آن حضور دارد و ماه آینده برگزار می شود نیز گفت: آثارم در سه سالانه تئاتر بلغارستان که در صوفیه برگزار می شود نیز حضور دارد. این سه سالانه به شکل تخصصی تر برگزار می شود و تنها پوسترهای تئاتر را در بر می گیرد.

وی درباره وضعیت این روزهای حوزه گرافیک نیز بیان کرد: ما گرافیست ها برای سفارش‌دهنده ها کار می کنیم و بعد از میان همان کارها اثری را به جشنواره ها می فرستیم. همچنین شرایط طراحی گرافیک ما به شدت به شرایط اقتصادی وابسته است. هر چقدر رکود اقتصادی حاکم باشد سفارش کمتری هم دریافت می کنیم. در دو سال اخیر از طرف صاحبان صنایع سفارش های بیشتری داده می شود اما در بخش فرهنگی تغییری ایجاد نشده و یک رکود نسبی حاکم است.

مهدیان همچنین درباره جایگاه هنر گرافیک خصوصا گرافیست های جوان ما در جشنواره های جهانی گفت: ایران همیشه در میان بهترین‌های عرصه گرافیک در دنیا بوده است. در میان کشورهای منطقه ما با فاصله بسیار زیادی اول هستیم و هیچ کدام از کشورهای همسایه و منطقه به اندازه هنرمندان ما در رویدادهای بین المللی حضور ندارند که شاید یکی از علت هایش این است که ما جوان های پویا و فعال زیادی داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه هایی با موضوع پوسترهای برگزیده در رویدادهای بین المللی به ندرت برپا می شود، بیان کرد: چند سال پیش در سالگرد استاد ممیز مجموعه کارهایی که طی ۱۰ سال برای ایران جایزه گرفتند در یک نمایشگاه به نمایش درآمد. شاید بشود ۵ سال دیگر دوباره چنین نمایشگاهی برپا کرد. هرچند می شود چنین نمایشگاه هایی را به دفعات برگزار کرد تا تعداد بیشتری آن را ببینند.

نظر شما