شناسهٔ خبر: 47001 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف شواهدی درباره نقش ایرانیان در آموزش فرهنگ جدید به ژاپنی‌ها

ایرانی‌ها در۱۲۵۰سال پیش آموزش فرهنگ، علم جدید و ریاضیات به ژاپنی‌ها را برعهده داشتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون در گزارشی نوشت: پژوهشگاه ملی میراث فرهنگی شهر نارا ژاپن اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد که پس از تحقیق با اشعه مادون قرمز برروی لوح‌های چوبی کشف شده از کاوش‌های باستان شناسی شهر نارا به اطلاعات جدیدی دست یافته که برای مورخان ژاپنی تازگی دارد.

براساس اطلاعات منتشره این لوح چوبی که در سال ۱۹۶۶ میلادی در کاوش‌های منطقه «هیجی کیو» در ناحیه جنوبی شهر نارا پایتخت ژاپن در قرن هشتم میلادی کشف شده حاوی مطالبی است که با چشم غیر مسلح قابل خواندن نیست ولی اخیرا با فناوری‌های جدید خوانده شده است.

بر روی این لوح نام یک کارگزار ایرانی به ژاپنی هاشی کیومیچی ساکن شهر نارا حک شده است که بیانگر سوابق کاری او در دانشگاه تربیت کارگزاران دولتی ژاپن در سال ۷۶۵ میلادی است.

روزنامه یومیوری شیمبون درادامه گزارش خود به نقل از واتا نابه مدیر تحقیقات پژوهشگاه میراث فرهنگی نارا می‌نویسد: گمان می‌کنم که ایرانی‌ها نقش آموزش فرهنگ و علم جدید به ژاپنی‌ها را برعهده داشته و همچنین احتمالا این کارگزار با توجه به تخصص ایرانیان در ریاضی آموزش ریاضیات به ژاپنی‌ها را نیز انجام می‌داده است.

براساس گزارش یومیوری شیمبون در یک کتاب تاریخی ژاپن به نام شوکونیهونگی آمده است که هیات اعزامی دربار ژاپن به چین در سال ۷۳۶میلادی ۳چینی و یک ایرانی را به همراه خود به ژاپن آوردند که امپراطور شومو هم با آنها دیداری داشته است.

این روزنامه در ادامه می نویسد:سابقه همکاری تجاری ایران و ژاپن به اوایل قرن هفتم میلادی می رسد، اگرچه یافته های جدیدمی تواند آن را به پیش از آن و بسیار گسترده تر از موضوع تجارت هم ارجاع دهد، زیرا برای نخستین بار نشانه ای از اشتغال یک ایرانی در ژاپن به قرن هشتم میلادی می‌رسد.

براساس نوشته این روزنامه این لوح از اول ماه نوامبر «۱۱ آبان» تا ۲۷ نوامبر «۷ آذر» درموزه شهر نارا به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

پس از چین وکره که به دلیل همسایگی و قرابت تعامل تاریخی با ژاپن داشته اند، تمدن ایران سومین تمدنی است که آثاری از آن در ژاپن یافت شده است.

مهمترین نشانه‌های ارتباطی ایران باژاپن درگذشته کاسه های بلورین متعلق به عصر ساسانیان در قرن ۴میلادی است که در گنج‌خانه سلطنتی شوسویین و موزه ملی توکیو وجود دارد.

این اشیا احتمالا به عنوان کالای تجاری یا هدایای پادشاهان ایران به ژاپن برده شده اند، اما کشف حاضر نخستین نشانه تبادل انسانی و مردمی بین ایران و ژاپن است

نظر شما