شناسهٔ خبر: 47026 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار جلد ششم ˝تاریخ فلسفه راتلج˝/ راهپیمایی در عصر ایده آلیست‌های آلمانی

ششمین مجلد از "تاریخ فلسفه راتلج" اثر جمعی از مولفان با ویراستاری رابرت سی سولومون و کاتلین م. هیگینز و با ترجمه حسن مرتضوی در نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ مجموعه تاریخ فلسفه راتلج به ترتیب زمانی به بررسی تاریخ فلسفه غربی از آغازگاه‌های آن در سده ششم پیش از میلاد تا دوران کنونی می‌پردازد. در این مجموعه تمامی تحولات عمده فلسفی عمیقا بحث می‌شود. قسمت بیشتر این مجلدات به افرادی اختصاص داده شده که عموما از فیلسوفان بزرگ تلقی می‌شوند. اما چهره‌های کم اهمیت‌تر نیز فراموش نشده‌اند و همراه با آن‌ها ده جلد تاریخ حاضر شامل اطلاعات پایه‌ای و انتقادی درباه فیلسوفان مهم گذشته و حال است.

این فیلسوفان آشکارا درون بستر فرهنگی و به ویژه علمی زمانه خود قرار داشته‌اند. مخاطب تاریخ کنونی فقط متخصصان فلسفه نیستند. بلکه دانشجویان و خواننده عام نیز در نظر گرفته شده. هر فصل توسط مرجع معتبر آن حوزه نوشته شده. فصل‌ها به سبکی خواندنی نگاشته شده‌اند و واژه نامه‌ای از اصطلاحات فنی در هر مجلد تهیه شده است. مجلدات یاد شده عبارت‌اند از:

1. از آغاز تا افلاطون. سی.سی.تایلور

2. از ارسطو تا آگوستین. دیوید فورلی

3. فلسفه سده‌های میانه. جان مارنبون

4. رنسانس و عقل باوری سده هفدهم.ج.اچ.آر. پارکینسون

5. فلسفه بریتانیایی و عصر روشنگری. استوارت براون

6. عصر ایده آلیسم آلمانی. رابرت سولومون و کاتلین هایگینز

7. فلسفخ سده نوزدهم. سی.ل.تن

8. فلسفه قاره‌ای در سده بیستم. ریچارد کیرنی

9. فلسفه علم، منطق و ریاضیات در سده بیستم. س.ج.شانکر

10. فلسفه معنا، شناخت و ارزش در سده بیستم. جان کانفیلد

هر مجلد شامل 15-10 فصل است که توسط نویسندگان مختلف به رشته تحریر درآمده است.

"مقدمه"، "از لایبنیس تا کانت"، "انقلاب کوپرنیکی کانت"، "فلسفه اخلاق و سیاست کانت"، "کانت: نقد قوه حکم"، "فیشته و شلینگ: دوره ینا"، "پدیدارشناسی روح هگل"، "منطق هگل و فلسفه ذهن"، "هگل روح و سیاست"، "هگلی های جوان: فویرباخ و مارکس"، "آرتور شوپنهاور" و "نومیدی نظرورزانه کی یرکگور" عناوین ابواب این کتاب هستند.

بخشی از این کتاب:

"هگل می‌خواهد که پدیدارشناسی‌اش "مقدمه"ای بر نظامی فلسفی باشد. به نظر می‌رسد که این اثر موضع شناخت مطلق را مطرح کرده که چنین نظامی می تواند بر مبنای آن صورت بندی شود. وظیفه صورت بندی این نظام بقیه زندگی حرفه ای هگل را به خود اختصاص داد. به نظر می رسد نتیجه این نظام فلسفی این باشد که: ما واقعیت مطلق را تجربه اما به شیوه های متفاوتی آن را درک می کنیم و این شیوه های متفاوت را می توان در مقابل هم قرار داد، مقایسه کرد و در یک نظام سراسری فلسفه جای داد. نیچه بعدها اصرار می کرد که "گاهی از این پنجره بنگریم و گاهی از آن پنجره"؛ اما در حالی که نیچه (در مقابل هگل) بر کشمکش اجتناب ناپذیر و عدم تقارن شکل های گوناگون تجربه پای می فشرد، برنامه هگل این بود که به ما نشان دهد که این شکل ها از دل هم رشد و یکدیگر را کامل می کنند و با هم نیز جدال دارند. دورنمایی کاملا فراخ و، در حقیقت، "مطلقِ"، تمامی این جدال ها و کشمکش ها را جذب (و نه حل) خواهد کرد."

این کتاب در ۵۹۹ صفحه، و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما