شناسهٔ خبر: 47037 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده تاریخ جامع بندرانزلی درگذشت

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی از درگذشت استاد عزیز طویلی،نویسنده کتاب تاریخ جامع بندرانزلی خبر داد و گفت: استاد عزیزطویلی کتاب تاریخ جامع انزلی را در 9 جلد تالیف کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ فرهاد رحمانزاده از درگذشت استاد عزیز طویلی، نویسنده کتاب تاریخ جامع بندرانزلی خبر داد و اظهار کرد: استاد عزیزطویلی کتاب تاریخ جامع انزلی را در 9 جلد، بالغ بر 19 هزار صفحه برای علاقمندان به تاریخ بندرانزلی به یادگار گذاشته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرانزلی افزود: استاد عزیز طویلی متولد اول اسفندماه 1311 در بندرانزلی و بازنشسته ارتش بود. وی اولین کتاب خود را در سال 1350 چاپ کرد که شامل 285 مخمس از سروده‌هایش بود. استاد طویلی با تالیف هفت عنوان کتاب به موضوع ریشه‌یابی شهرهای طالش، بندرانزلی، رشت، فومن،شفت، صومعه‌سرا و لنگرود با استفاده از اسلوب علمی و زبان‌شناسی پرداخته است.

وی، رمان‌های «بازگشت»، «به دنبال روشنایی»،«طلاییه‌داران نور امید»،«شهرهای شمالی ایران به زیر آب می‌روند؟»، «گشتای ایران(خلاصه‌ای از تاریخ انزلی)»، «عبرت» و «کلید» را از دیگر آثار استاد طویلی عنوان کرد و گفت: رازی که هرگز فاش نشد(داستانی – پلیسی)، جنگ‌های پیله‌داربن(واژه گیلکی)، جنگ‌های ایران و روس، قوم منداییان صابیین در اهواز، قتل در تالاب، زندگی‌نامه عزیز طویلی در 800 صفحه، عملیات افتخارآمیز (داستان قدیمی ایرانی)، تاریخچه معارف آموزش و پرورش انزلی، دریای کاسپین و سایر عناوین از این نویسنده گیلانی به یادگار مانده است.

رحمانزاده خاطرنشان کرد: مراسم بدرقه و تشییع پیکر مرحوم عزیز طویلی تا خانه ابدی واقع در گلزار محمدی بندرانزلی صبح امروز، 4 آبان با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به تاریخ و شهر بندرانزلی و دوستداران آن مرحوم برگزار شد.

نظر شما