شناسهٔ خبر: 47042 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پاول بیتی» با رمان «تماما فروخته شد» برنده جایزه «من بوکر» شد

«پاول بیتی» (Paul Beatty) با اثری طنز گزنده درباره سیاست‌های نژادی آمریکا، به عنوان نخستین آمریکایی برنده جایزه ادبی «من بوکر» ۲۰۱۶ شد.

«پاول بیتی» با رمان «تماما فروخته شد» برنده جایزه «من بوکر» شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «بیتی» ۵۴۴ ساله با کتاب «تماما فروخته شد» The Sellout برنده جایزه «من بوکر» شده و از سوی هیات داوران این جایزه نوشته‌های او هم‌طراز آثار «مارک تواین» و «جاناتان سویفت» عنوان شده است.
 
«تماما فروخته شده» رمانی سراسر طنز درباره شخصیتی است که می‌خواهد هویت آفریقایی آمریکای خود را با بازگرداندن دوران ظالمانه تبعیض‌نژادی و برده‌داری به اثبات برساند.
 
خود «بیتی» تاکید دارد که ممکن است درک و هضم این رمان برای خوانندگان بسیار سخت باشد اما «آماندا فورمن»، تاریخ‌دان و رییس هیات داوران امسال «من بوکر» گفته است این مسئله چندان هم بد نیست.
 
«فورمن» می‌گوید: «رمان نباید سهل‌الوصول باشد و این کتاب اثری است که خواننده را به چهارمیخ می‌کشد؛ و این کاری است که یک رمان باید انجام دهد.»
 
وی می‌افزاید: «وقتی به چهارمیخ کشیده می‌شوید انگار که برق شما را گرفته است و این چیزی است که بیتی با ذوق، انرژی و اعتماد به‌نفس فوق‌العاده انجام داده است.»
 
این تاریخ‌دان تصریح می‌کند: «رمان تماما فروخته شد یکی از آثار نادر است که توانسته موضوعی سخت را در قالبی طنز به خوبی مطرح کند؛ این اثر توانسته به خوبی قلب جامعه معاصر آمریکای معاصر را با شوخ‌طبعی گزنده‌ای به نمایش بگذارد؛ کاری که از زمان جاناتان سویفت و مارک تواین نمونه نداشته است.»
 
جایزه ۵۰ هزار پوندی «من بوکر» تنها موفقیت «بیتی» نبوده است بلکه این موفقیت به انتشارات مستقل کوچک «وان‌ورد» (Oneworld)، ناشر «تماما فروخته شد» نیز مربوط می‌شود؛ ناشری که «تاریخچه کوتاهی از هفت جنایت» نوشته «مارلون جیمز» و برنده «من بوکر» سال گذشته را نیز به بازار کتاب معرفی کرده بود.
 
«بیتی» در مراسم اهدای جایزه گفته است که «نمی‌خواهم خیلی دراماتیک باشم و بگویم نوشتن زندگی من را نجات داد؛ اما به واقع نوشتن به من زندگی بخشید.» وی هم‌چنین در نشست خبری پس از اهدا جایزه اظهار کرد که خود اثرش را طنز نقد اجتماعی نمی‌داند اما خوشحال است که چنین تعبیری از آن شده است.
 
نویسنده برنده «من بوکر» با نقل قولی از یکی اساتید دانشگاه که به او گفته بود هیچ‌گاه نمی‌تواند در نویسندگی موفق شود اظهار کرد: «نوشتن را دوست ندارم. کار سختی است. باید همیشه یک جا بنشینید ... فکر می‌کنم من یک کمال‌گرا هستم و به‌سادگی و به‌سرعت از کاری که در حال انجام هستم دل‌زده می‌شوم چون راضیم نمی‌کند. نسبت به خودم بسیار سختگیر هستم هرچند وقتی می‌نویسم تلاش می‌کنم این گونه نباشم.»
 
دیگر رقبای «بیتی»، «آتوسا مشفق» با اثر «ایلین»، «مادلین تاین» با رمان «نگو هیچ نداریم»، «دیوید سزالای» با کتاب «تمام آن‌چه انسان هست»، «گرایم ماکرای برنت» با رمان «پروژه خونین او» و «دبورا لوی» با کتاب «شیر داغ» بوده‌اند.

نظر شما