شناسهٔ خبر: 47054 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مبادی سواد بصری» به چاپ چهل و پنجم رسید

کتاب «مبادی سواد بصری» تألیف دونیس اِ. داندیس با ترجمه مسعود سپهر توسط انتشارات سروش به چاپ چهل و پنجم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته دونیس اِ. داندیس به تازگی با ترجمه مسعود سپهر توسط انتشارات سروش به چاپ چهل و پنجم رسید.

این کتاب که اولین بار در سال ۱۳۶۸ منتشر شده و تا به امروز بارها مورد تجدید چاپ و استقبال علاقمندان به ویژه دانشجویان رشته های هنر و معماری قرار گرفته است، به عنوان یکی از کتاب های مرجع و پایه در این رشته ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت دانش بصری در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست و همه دست اندرکاران تولید و خلق تصاویر و کسانی که توجه به محیط بیرون را لازم می دانند، به دنبال افزایش دانش بصری هستند.

نویسنده و پژوهشگر این کتاب در عین برخورد عملی با موضوع مورد بحث و ارائه تمرین های بسیار به خوانندگان بر سه نکته تاکید کرده است. قیاس منطقی میان دو شیوه عمده یعنی کلام و تصویر که انسانها برای ایجاد ارتباط میان خود برگزیده اند که نویسنده از این قیاس منطقی، طرز آموختن خواندن و نوشتن زبان برای ایجاد و فهم صحیح تصویر؛ برای نقل و رساندن پیام در طرح و پرداخت موضوع استفاده کرده است.

نکته دوم این است که نویسنده کوشیده نشان دهد خلق یک اثر هنری نتیجه تفکر و تعقلی کاملا دقیق و منضبط است و از اصول و فنون معینی پیروی می کند که پس از آزمودن های بسیار به ثمر رسیده است.

نکته سوم نیز طرح موضوع پیوند و ارتباط کلیه رشته های مختلف هنرهای بصری با هم است که این ارتباط در طول عصرهای مختلف شکل های گوناگون به خود گرفته است.

فصل های کتاب به ۹ بخش خصوصیت و محتوای سواد بصری/ ترکیب بندی: راهنماییهای دستوری برای سواد بصری/ عناصر اولیه در ارتباط بصری/ تشریح پیام بصری/جنبش و تحرک در کنتراست/ فنون بصری: برنامه هایی برای ارتباط بصری/ برآمدن سبک بصری/ هنرهای بصری:کار ویژه پیام و سواد بصری: برای که و چگونه؟ ، تقسیم شده اند که هر کدام آموزش هایی اساسی و مفید را با اشاره به هنرهای تصویری ارائه می دهند. همچنین با درک و آموزش مواد خام و اجزای یک جریان بصری شامل: نقطه، خط، شکل، جهت، رنگمایه، بافت، نسبت و مقیاس و کنتراست(تضاد)، خواننده می تواند به آگاهی بصری دست بیابد که رسیدن به آن در زمان حاضر امری ساده نیست و نیاز به تمرین و شناختی عمیق از هنر و تاریخ آن و نیز فنون آن دارد.

این کتاب تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نسخه منتشر شده و درصدر پرفروش ترین آثار انتشارات سروش است.

چاپ چهل و پنجم کتاب مذکور در ۲۵۲ صفحه مصور در دو هزار نسخه و با قیمت ۱۳ هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

نظر شما