شناسهٔ خبر: 47084 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حراج نقاشی‌های ٢٥٠ هنرمند به ‌نفع مرکز طبی کودکان

هم‌زمان با نمایش نقاشی داوود رشیدی صورت می‌گیرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ یک اثر هنری از زنده‌یاد داوود رشیدی در نمایشگاه «هزارویک بشقاب زیرلعابی» به نمایش درمی‌آید. نشست خبری نمایشگاه «هزارویک بشقاب زیرلعابی» روز گذشته با حضور آزاده شولی، نمایشگاه‌گردان و اکرم اعلایی، مددکار اجتماعی مرکز طبی کودکان، در گالری شیرین برگزار شد. به گزارش هنرآنلاین، آزاده شولی، هنرمند سرامیست و نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه در نشست این رویداد هنری گفت: این نمایشگاه، برای اولین‌بار است که در این شکل و حجم برگزار می‌شود. زیرلعابی یکی از تکنیک‌های نقاشی روی سطوح سرامیکی است؛ این تکنیک یکی از راحت‌ترین تکنیک‌هایی است که هنرمندان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. رنگ و لعاب این آثار پس از پخت در کوره جذابیت خیلی زیادی دارد که هنرمندان را به‌سوی خود جذب می‌کند. او ادامه داد: نخستین نمایشگاه از این پروژه با نمایش ۲۵۰ اثر از ۲۵۰ هنرمند ۱۴ آبان در گالری شیرین برپا می‌شود. روند کار به این صورت بود که یک‌سری جعبه که درون آن بشقاب سرامیکی و ابزار کار نقاشی از جمله رنگ و قلم قرار داشت، به‌همراه یک کاتالوگ که نحوه کار را در آن نوشته بودیم در اختیار هنرمندان قرار گرفت و به آنها ۱۵ روز فرصت داده شد تا بشقاب‌ها را نقاشی کنند، این کار برای اولین‌بار است که اجرا می‌شود. این هنرمند عرصه تجسمی گفت: ما هزارویک اثر را داریم که قرار است در چهار نمایشگاه و در هر نمایشگاه به تعداد ٢٥٠ عدد در گالری‌های شیرین، اعتماد، هما و آریا به نمایش دربیایند که درباره زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها بعدتر اطلاع‌رسانی می‌شود. شولی ادامه داد: هنرمندانی که در اولین نمایشگاه این پروژه شرکت کردند از هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف هنری از جمله نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، سرامیک، گرافیک، خوشنویسی و... بودند. همچنین بازیگران، کارگردانان، مستندسازان و چهره‌پردازانی که تا حدودی با کار طراحی و نقاشی آشنا بودند در این پروژه حاضر هستند.
به گفته این سرامیست، هرکدام از هنرمندان با برداشتی که از بشقاب سرامیکی داشتند، روی آن کار کرده و به‌همین‌دلیل یک نمایشگاه متنوع به وجود آمده است. پرویز تناولی، سیدمحمد بهشتی، رضا بانگیز، داوود رشیدی، سعید شهلاپور، مهدی حسینی، بهرام عظیمی، عباس اکبری، بهرام زند، امیرعباس انوش‌فر، هادی هزاوه‌ای، ابراهیم حقیقی، مرضیه برومند، احترام برومند، عبدالله اسکندری، سیما تیرانداز و امیرحسین صدیق از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. هنرمندان دیگر هم از طرف گالری‌ها معرفی شدند و در نهایت ۲۵۰ اثر برای نمایشگاه ١٤ آبان در گالری شیرین آماده شد.
فروش آثار به ‌نفع مرکز  طبی کودکان
شولی در بخشی دیگر از این نشست گفت: سود حاصل از این نمایشگاه به مرکز طبی کودکان که جنب بیمارستان امام خمینی (ره) واقع شده است، اهدا می‌شود. از ابتدا برنامه‌ام این بود که این نمایشگاه خیریه باشد و در دیداری که از مرکز طبی کودکان داشتم، مطمئن شدم باید آنجا را انتخاب کنم.
شولی به خیریه‌بودن این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: ۱۰ درصد از آثار نمایشگاه از خود هنرمندان قیمت‌گذاری شده‌اند، برای ۹۰ درصد باقی‌مانده نیز یک قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود و درنهایت اثر به خریداری تعلق می‌گیرد که تا پایان نمایشگاه بیشترین قیمت را پیشنهاد داده باشد. قیمت پایه نیز براساس رزومه کاری هنرمند و مشورت با گالری‌دار تعیین می‌شود، گران‌ترین اثر نمایشگاه نیز احتمالا متعلق به پرویز تناولی است، قرار است در این پروژه آثار هزارویک هنرمند در چهار نمایشگاه به نمایش دربیایند. برای نمایشگاه‌های بعدی نیز هنرمندان دیگری برای کار دعوت خواهند شد.
همچنین در این نشست اکرم علایی، مددکار اجتماعی مرکز طبی کودکان با ارائه ‌توضیحی درباره این مرکز گفت: مرکز طبی کودکان یک مرکز علمی- تحقیقاتی است که کار خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرده است، به دلیل موقعیتی که این مرکز دارد کمتر کسی است که آن را نشناسد. هنرمندان نیز به دلیل دغدغه و نگاه ویژه‌ای که به این مرکز داشتند به سمت آن جذب شدند. برپایی نمایشگاهی که هنرمندان در آن حاضر هستند و سود آن به این مرکز اهدا می‌شود اتفاق خیلی خوبی است. کار آقای داوود رشیدی که در این نمایشگاه حاضر است نیز جالب است؛ اینکه ایشان در میان ما نیستند، اما اثرشان در نمایشگاه و برای کودکان به نمایش در می‌آید.
نمایشگاه «هزارویک بشقاب زیرلعابی» از ۱۴ تا ۲۶ آبان‌ در گالری «شیرین»، به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره پنج میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 

نظر شما