شناسهٔ خبر: 47095 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نقاشی روی بشقاب» ۲۵۰ هنرمند حراج می شود/ ارائه اثر داوود رشیدی

آزاده شولی کیوریتور نمایشگاه «هزار و یک بشقاب زیر لعابی» از افتتاح بخش نخست این نمایشگاه با ارائه ۲۵۰ اثر از هنرمندان خبر داد که در میان آثار، اثری از زنده یاد داوود رشیدی حضور دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آزاده شولی در نشست خبری افتتاح نمایشگاه «هزار و یک بشقاب زیر لعابی» که جمعه ۱۴ آبان‌ماه در گالری شیرین افتتاح می شود و صبح امروز در محل این گالری برپا شد درباره این نمایشگاه گفت: تکنیک زیر لعابی یکی از سه تکنیک لعاب در عرصه سرامیک است که از ساده ترین روش های تکنیک سرامیک است. در این تکنیک روی بشقاب های سرامیکی قبل از در کوره رفتن نقاشی می شود و بعد روی بشقاب یک لعاب شفاف زده می شود و در کوره می رود. در این نمایشگاه این روش را انتخاب کردم چون قرار بود به یک هزار و یک هنرمند در عرصه های مختلف هنری بشقاب های سرامیکی را ارائه دهم تا هر کدام روی آن نقاشی کنند و نمی‌توانستم از تکنیک پیچیده استفاده کنم چون بسیاری از این هنرمندها اصلا تا به حال در عرصه سفال و سرامیک کار نکرده اند و بعضا نقاش هم نیستند.

وی ادامه داد: من یک جعبه آماده شامل بشقابی سرامیکی با قطر ۲۶ سانتی متر و رنگ های آماده برای استفاده در این تکنیک و قلم‌مو و ابزاری که برای این نوع تکنیک لازم است به اضافه یک دستورالعمل بسیار کامل درباره این تکنیک آماده و برای هنرمندان ارسال کردم و از آنها خواستم ظرف ۱۵ روز این بشقاب ها را با نقاشی هایی که به آن اضافه کردند تحویل دهند. در نهایت کارهای نهایی را روی آنها انجام دادم تا برای نمایشگاه آماده شوند.

وی با بیان اینکه هنرمندانی از شاخه های مختلف هنری از جمله نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک، خوشنویسی، بازیگری، کارگردانی و مستند سازی در این پروژه همکاری داشتند، ادامه داد: ابتدا می خواستم نمایشگاه یک هزار و یک بشقاب زیر لعابی را برپا کنم اما دیدم هم افتتاحیه بسیار شلوغ و خارج از کنترل می شود و هم شاید همه آثار به خوبی دیده نشود، برای همین این پروژه تبدیل به ۴ پروژه مجزا شد که قرار است در ۴ گالری شیرین، اعتماد، آریا و هما بر پا شود. هر کدام از این گالری ها نیز هنرمندانی را به این پروژه معرفی کردند. به طور مثال گالری شیرین ۱۴ هنرمندش را به من معرفی کرد که در این نمایشگاه حضور دارند.

به گفته شولی در این نمایشگاه اثری از زنده یاد داوود رشیدی نیز ارائه می شود و او یکی از کسانی است که بشقاب سرامیکی برای نقاشی در اختیارش قرار گرفت. وی درباره دیگر هنرمندان حاضر در این نمایشگاه نیز گفت: نام بردن از ۲۵۰ هنرمند قطعا امکان پذیر نیست اما به عنوان نمونه هنرمندانی چون پرویز تناولی، سید محمد بهشتی، رضا بانگیز، سعید شهلا پور، مهدی حسینی، بهرام عظیمی، عباس اکبری، بهرام زند، ابراهیم حقیقی، ابراهیم جعفری، مرضیه برومند، محمد علی نجفی، عبدالله اسکندری، امیرحسین صدیق، سیما تیرانداز، مهدی احمدی و احترام برومند آثارشان در این نمایشگاه ارائه می شود.

شولی ادامه داد: خدا را شکر می کنم که توانستم با هنرمندان خوب عرصه تجسمی و دیگر عرصه ها همکاری کنم و به نظرم برای آنها هم پروژه جذابی بود و اینکه در نهایت بخشی از عواید حاصل از فروش این آثار به خیریه می رسد برایشان جذاب بود.

این هنرمند سرامیست درباره آغاز به کار پروژه نیز گفت: جرقه این کار تیرماه ۹۴ در ذهنم زده شد و مرداد همان سال کار را شروع کردم . در آبان ماه ۹۴ حدود ۱۰۰ اثر به دستم رسیده بود و برایم بسیار جدی تر شد. 

وی درباره خیریه ای که در این نمایشگاه با آن همکاری می شود نیز بیان کرد: من خیلی اتفاقی با «مرکز طبی کودکان» و اکرم علایی مددکار این مرکز آشنا شدم. در حال حاضر قرار است بخشی از عواید فروش این نمایشگاه را در اختیار این مرکز بگذاریم تا یک وسیله ای که مورد نیاز مرکز است را خریداری کنند. 

اکرم علایی مددکار مرکز طبی کودکان نیز که در این مراسم حضور داشت با اشاره به همکاری خوب و موثر هنرمندان با چنین مراکزی گفت: ما یک مرکز علمی و پژوهشی هستیم و از سال ۱۳۴۰ با نیت فعالیت برای کودکانی که تقریبا در انتهای خط درمان قرار می گیرند شروع به فعالیت کرد. امروز بخش پیوند مغز و استخوان هم در این مرکز فعال است. در این مرکز ما نمی توانیم تنها منتظر حمایت های دولتی باشیم برای همین از هر حمایتی از جانب هنرمندان استقبال می کنیم چون هر روز هم به تجهیزات بیشتری نیازمند هستیم.

در ادامه نشست آزاده شولی درباره نحوه فروش آثار این نمایشگاه نیز گفت: تنها ۱۰ درصد هنرمندان برای آثارشان قیمت تعیین کردند و باقی هنرمندها کار را به ما سپردند اما نکته حائز اهمیت این است که نحوه فروش ما به صورت حراجی برگزار می شود. حراجی که طی ۲ هفته رخ می دهد. در واقع یک قیمت پایه ای تعیین می کنیم و هر خریدار می تواند قیمت اثر را بالا ببرد. تا روز آخر این امکان وجود دارد.

او همچنین درباره موضوعاتی که هنرمندان در نقاشی روی بشقاب های سرامیکی پرداختند نیز بیان کرد: موضوعات به شدت متفاوت است. برخی هنرمندان با این دید به بشقاب ها نگاه کردند که اگر آن بشقاب به عنوان یک بشقاب مورد استفاده قرار بگیرد چه نقشی می تواند داشته باشد و برخی نقاشی های خودشان را روی آن کشیدند و بشقاب ها را مانند بوم دیدند. 

نمایشگاه-حراج «هزار و یک بشقاب زیر لعابی» از ۱۴ تا ۲۶ آبان ماه در گالری شیرین برپاست.

نظر شما