شناسهٔ خبر: 47139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راز ماندگاری آلبر کامو چیست؟/ در جستجوی «ماهیت انسان»

آریس رادیش نویسنده و منتقد آلمانی می‌گوید نویسنده‌ای مانند کامو به خاطر طرح سوالاتی عمیق درباره فلسفه و ماهیت انسان توانسته سال‌ها در میان نسل‌های مختلف مخاطبان ماندگار باشد.

آلبر کامو

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «کامو آرمان سادگی» نوشته آیریس رادیش زمستان سال گذاشته با ترجمه مهشید میرمعزی در تهران منتشر و رونمایی شد و طی این مدت در سه نوبت تجدید چاپ شد. رادیس  که از نویسندگان و منتقدان سرشناس آلمان به شمار می‌رود در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نیز مهمان غرفه ایران در این نمایشگاه بود و در چندین نوبت شعف خود را توام با تعجب درباره علاقه ایرانیان به این کتاب عنوان کرد.

رادیس در این زمینه و در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تعجب و خرسندی از میزان استقبال مخاطبان ایرانی از کتاب خود درباره علت استقبال از اندیشه و ادبیات آلبرکامو در میان مخاطب ایرانی و غیرایرانی، عنوان داشت: کامو تنها یک نویسنده و ادیب نیست بلکه فردی است که با نوشته‌های خود به طور مستقیم به سراغ ماهیت وجود آدمی می‌رود و هستی او و چیستی‌اش را کندوکاو می‌کند. او خالق سوال‌های فلسفی عمیقی در این زمینه است و همین او را ماندگار کرده است.

آیریس رادیش

وی ادامه داد: اگر او تنها صاحب و خالق ادبیات بود، دوره‌اش بالاخره تمام می‌شد و می‌گذشت اما اینکه هنوز هم مطرح است به خاطر سوالاتی است که او درباره ماهیت انسانی و چیستی او مطرح کرده که هنوز نیز خواندنی است.

این نویسنده در پاسخ به سوالی درباره علت کاریزماتیک بودن وی و تکرار نشدن آن در طول تاریخ اندیشه ادبیات غرب گفت: اندیشه‌ای که کامو خود را به آن متعلق می‌دانست، یعنی اگزیستانسیالیسم، دیگر قدیمی شده و از حیث فلسفی محل رجوع نیست اما شخصیت کامو و کاراکتر او باعث شده که هنوز در جهان به عنوان نویسنده‌ای تازه و زنده و نو مطرح و محل رجوع باشد. این به نظر من به ماهیت اندیشه وی در آثارش به ویژه روایت او از ماهیت انسان بازمی‌گردد.

این نویسنده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره منابع خود برای تالیف این کتاب نیز گفت: برای نوشتن کتابم مجموعه کارهای کامو را به‌طور کامل خواندم؛ همه را. دوره چهارجلدی آثارش را. من حتی یادداشت‌های روزانه و نامه‌هایش و آثار منتشر نشده‌اش را خواندم. به سراغ نقدهایی که دیگران درباره او نوشته‌اند هم رفتم. هر چه که بود، همه را خواندم. چیزی حدود ۱۰۰ کتاب را خواندم تا بتوانم اطلاعاتی که برای نوشتن کتاب نیاز دارم را به دست بیاورم. در ادامه من ۱۰ کلید واژه کشف کردم که برای او بسیار ارزش داشت و در کتاب انتخاب و عناوین فصول را بر پایه آن شکل دادم.

یادآوری می‌شود کتاب «کامو آرمان سادگی» را در تهران نشر ثالث منتشر کرده است.

نظر شما