شناسهٔ خبر: 47148 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک مراسم شاهانه برای خوشنویسان

بزرگداشت مظفر بختیار در حاشیه نمایشگاه «جوهر روح» برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه فرهیختگان؛ مظفر بختیار ایران‌شناس، ادیب و خوشنویس پارسال درگذشت. حالا یاد او در گالری مژده گرامی داشته شده است. این بزرگداشت همراه با افتتاح نمایشگاه «جوهر روح» آثار صادق نوری برگزار شده است. «احوال و آثار میرزا غلامرضا اصفهانی» خوشنویس، شاعر و عارف مشهور آخرین کتابی است که از این خوشنویس منتشر شد. میرزا غلام‌رضا اصفهانی از استادان خوشنویسی ایرانی و یکی از برجسته‌ترین خوشنویسان خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق دوره قاجار بود که از او به‌عنوان معجزه خوشنویسی یاد می‌کنند. در مراسم بزرگداشت مظفر بختیار که خود را ادامه‌دهنده غلامرضا اصفهانی می‌دانست، یادی هم از این هنرمند بزرگ شد. غلامرضا مشعشعی از هنرمندان برجسته خوشنویسی درباره او گفت: «میرزا غلامحسین اصفهانی سر سلسله هنر نستعلیق است که من به این هنرمند مقام چایکوفسکی ایران را می‌دهم، زیرا تنها با وسواس و دقت در ریزه‌کاری‌ها یک اثر هنری را خلق نمی‌کرده است، بلکه احساس‌گرایی در تمامی آثارش دیده می‌شود. او با چاشنی بداهه‌نویسی و موسیقی فرم آثارش را خلق می‌کرد.»
جواد بختیاری نیز خاطره‌ای از آثار میرزا غلامحسین اصفهانی گفت: «نمایشگاه خوشنویسی در پکن برگزار کرده بودم که تعدادی از آثار این استاد در این نمایشگاه وجود داشت. زمانی که هنرمندان برجسته خوشنویسی چین با آثار میرزا غلامحسین خان اصفهانی روبه‌رو شدند و با توضیحاتی که از این آثار شنیدند در مقابل خط نستعلیق و زیبایی آثار این استاد برجسته به گریه افتادند.»
سعید شمس، هنرمند برجسته خوشنویسی نیز مظفر بختیار را ادامه‌دهنده سبک میرزا غلامحسین اصفهانی دانست و گفت: «استاد مظفر بختیار احترام بسیار زیادی برای آثار هنری قائل می‌شد. این هنرمند به اندازه‌ای به آثار میرزا غلامحسین اصفهانی احترام می‌گذاشت که حتی پای خود را در مقابل خط نستعلیق این استاد دراز نمی‌کرد. او عشق سوزانی به ادبیات و همچنین اطلاعات و تخصص ویژه‌ای در تاریخ داشت. او تمامی هنرمندان خوشنویسی را به‌طور کامل می‌شناخت. استاد مظفر بختیار ذهن کمال‌گرا و سختگیری داشت و این ویژگی باعث می‌شد که به راحتی اثری را خلق نکند. این هنرمند برای انتخاب رنگی مناسب برای حاشیه آثار خط خود یک سال و نیم وقت گذاشت.» همزمان نیز مراسم گرامیداشتی برای میرزا غلامرضا اصفهانی خوشنویس شهیر ایرانی هفتم آبان، با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای‌عالی انجمن خوشنویسان ایران و جمعی از استادان و هنرمندان خوشنویس کشور در مقبره این هنرمند واقع در چشمه‌علی شهرستان ری برگزار شد.
 غلامحسین امیرخانی نیز در این مراسم در وصف آثار غلامرضا اصفهانی گفت: «آثار میرزا غلامرضا بیانگر معجزه‌ای است که در هنر خوشنویسی رخ داده و این استاد یگانه تاریخ خوشنویسی با تبحر وصف‌نشدنی، تمام اقلام خط نستعلیق و شکسته نستعلیق را از ۶ دانگ کتیبه تا غبار استادانه می‌نوشت و چنان با اعتمادبه‌نفس قلم بر صفحه کاغذ رانده که کمتر کسی در این عرصه به پای او رسیده‌است.»

نظر شما