شناسهٔ خبر: 47155 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​کتاب نادری از دست‌نوشته‌های خاطرات سفر «گوستاو فلوبر» در یک حراجی یافت شد

متن دست‌نوشته‌ای از یادداشت‌ها، اظهارنظرها و دیده‌های «گوستاو فلوبر» به همراه جملات تصحیح شده بسیار که نشان‌دهنده روند نویسنده شدن این رمان‌نویس مطرح فرانسوی است، در یک حراجی کتاب‌های نادر یافت شد.

​کتاب نادری از دست‌نوشته‌های خاطرات سفر «گوستاو فلوبر» در یک حراجی یافت شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «فلوبر» که به ناطر نخستین اثر خود، «مادام بوآری» که ۵ سال نگارش آن به طول کشید، برای نثری دقیق و موشکافانه خود مطرح شد.
 
کتاب نادری از دیدگاه‌های وی در سفر به انگلستان به قیمت ۶۰۰ هزار یورو (۵۳۰ هزار پوند) در حراجی در فرانسه قیمت گذاشته شد که بنابه گفته کارشناسان ادبیات نشان دهنده کارکرد ذهن خلاق یکی از نویسندگان بزرگ است.
 
«بنویی فورگیو»، از کارشناسان حراجی «دورووت» فرانسه گفته است: «این کتاب بسیار نادر و حیرت‌آور است. این یک اثر بسیار جالب توجه است. هنگامی که این کتاب را می‎خوانید گویا در یک کلاس نویسندگی فلوبر حضور دارید و خواهید دید که چگونه روند خلاقیت در ذهن نویسنده شکل گرفته و به کمال می‎رسد.»
 
او می‌افزاید: «در این کتاب می‌بینیم که چگونه فلوبر پروسه سختی را برای نوشتن طی می‌کرد. از تصحیحات و جملات خط خورده این دست‌نوشته می‌توان فهمید که او معمولا از آن‌چه که انجام می‌داد به ظاهر خیلی راضی نبود. این کتاب کاملا در تضاد نامه‌های او است که به ندرت می‌توان در آن‌ها اشتباهی پیدا کرد.»
 
دست‌نوشته «فلوبر» در میان صدها اثر نادر دیگر از جمله نسخه‌های اصلی آثار مکتوب و نامه‌ها که از آرشیو شخصی بازرگان فرانسوی «پیر برگی» انتخاب شده‌اند.
 
این حراجی دومین رخداد از چهار حراجی کتاب‌های این بازرگان که از هواداران آثار فلوبر است به شمار می‌رود؛ نخستین حراجی در سال گذشته ۱۲ میلیون یورو درآمد داشت.
 
در میان کتاب‌های این حراجی که به گفته مسئولان آن یک رخداد تاریخی است کتاب‌های منتشر شده بین سال‌های ۱۷۸۰ تا ۱۹۰۰ از نویسندگان روسی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی به چشم می‌خورد.
 
آثاری از «بالزاک»، خانواده «دوما» (نسخه سه جلدی اصلی سه تفنگدار)، «گوته» «مارکس»، «پوشکین» «چخوف»، ماری شلی» و «داستایوفسکی» در این حراجی به فروش گذاشته شده‌اند که قیمت هر کدام آن‌ها از ۸۰ هزار یورو به بالا محاسبه شده است.
 
در این میان، دست‌نوشته ۲۷۷ صفحه‌ای «فلوبر» گل سرسبد این حراجی ارزیابی شده است که در سال ۱۸۴۸ با همراهی یکی از دوستان خود و با هدف نوشتن کتابی مشترک درباره سفر به انگلستان نوشته شده است. این اثر که چند فصل آن متعلق به «ماکسیم کمپ»، دوست همراه «فلوبر» است هیچگاه منتشر نشد.
 
متخصصان می‌گویند یک کتاب چاپ شده کمی سرد است اما این اثر مستقیما به صورت فیزیکی با نویسنده ارتباط دارد.

نظر شما