شناسهٔ خبر: 47197 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بی بازگشت» مستندی از سفر بی بازگشت ۲ ایرانی به کره مریخ

کارگردان مستند «بی بازگشت» که ابعاد گوناگون سفر بی‌ بازگشت ۲ ایرانی به کره مریخ را روایت می کند، دلیل ساخت این اثر را مانیفست شخصی خود مبنی بر این شعار «روهایت را دنبال کن» ذکر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرجان ریاحی کارگردان مستند «بی‎‏بازگشت» درباره جرقه ساخت این تولید جدید شبکه مستند که به بخش مسابقه ملی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» راه یافته، اظهار کرد: در خبرها دیدم یک شرکت هلندی به اسم مارس وان فراخوانی داده تا کسانی که مایل به یک سفر بی بازگشت به کره مریخ هستند، در آن شرکت کنند. چون پایه و اساس زندگی خودم بر روی جهانگردی و ماجراجویی است این موضوع به نظرم جذاب آمد.

به زندگی آدم‌هایی که دنبال آرزوهایشان می روند علاقمندم

وی اظهار کرد: اینکه آدم‌هایی هستند که حاضر شده اند چنین ریسک بزرگی را انجام بدهند و داوطلب یک سفر یک سویه به سیاره مریخ هستند برایم جالب بود. به زندگی آدم‌هایی که دنبال آرزوهای‌شان می‌روند نیز علاقمند هستم و این عوامل باعث شد این سوژه را برای ساخت مستند انتخاب کنم. بخش جالب ماجرا هم این بود که ۲ نفر از ۱۰۰ نفر لیست نهایی کمپانی مارس وان مقیم ایران بودند که این دو برای روایت من از سفر بی بازگشت ۲داوطلب مقیم ایران به مریخ انتخاب شدند.

ریاحی یادآور شد: تحقیق این کار توسط دوست و همکلاسی قدیمی ام دکتر مریم پاپی که دکترای جامعه شناسی و رسانه دارد انجام شد و حدود ۸ ماه طول کشید. در تمامی جلسات بدون استثنا محققم را همراهی کردم چون معتقد بودم این همراهی به من کمک می کند به حس و حال این آدم‌ها نزدیک تر شوم. ماحصل تحقیق ۸ ماهه دستمایه من برای نوشتن روایت بی بازگشت شد.

الهه نوری و صادق مدرسی مسافران سفر بی بازگشت به مریخ

وی تصریح کرد: «بی بازگشت» یک مستند روایی است و در آن با ۲ کاراکتر الهه نوری و صادق مدرسی همراه می شویم و نگاه کارشناسان، جامعه ایرانی و مردم کشورمان را درباره تصمیم این ۲ نفر روایت می کنیم.

این مستندساز افزود: یکی از مهمترین سکانس های فیلم صحنه ای است که در مجله دانشمند که قدیمی ترین مجله علمی کشور است، می گذرد و به روایت کنفرانسی درباره مارس وان با حضور ۲ داوطلب و کارشناسان می پردازد. در آن جلسه تقریبا اکثر فعالان جدی عرصه روزنامه نگاری علمی و مروجان علم و منجم های آماتور از اعضای تحریریه مجله نجوم تا بسیاری از بزرگان نجوم ایران حضور داشتند و به بررسی کارشناسانه این سفر بی بازگشت پرداخته اند.

به رویاهایمان ایمان داشته باشیم

ریاحی درباره اهدافش از ساخت این اثر توضیح داد: من یک مانیفست دارم «رویاهایت را دنبال کن». این چیزی است که همیشه سر لوحه زندگی شخصی ام است. به نظرم مهم نیست یک رویا چقدر دست نیافتنی، عجیب و غیر قابل دسترس و حتی دنبال کردن آن از نظر دیگران غیر منطقی باشد؛ مهم این است که ما به رویاهایمان ایمان داشته باشیم و آن ها را دنبال کنیم.

عوامل «بی بازگشت» عبارتند از کارگردان: مرجان ریاحی، گفتار متن: شبنم قلی خانی، فیلمبردار: بهروز بادروج، تدوین: کاوه مظاهری، صدابرداران: هادی معنوی پور و حسن شبانکاره، برنامه ریز: مرضیه ریاحی، پژوهش: مریم پاپی، صداگذار و موسیقی تیتراژ: یونس اسکندری، عکاس: محمدرضا امیرصادقی، دستیار اول کارگردان: سبا سرخیل، دستیار دوم کارگردان: پوریا عقیلی، مدیر تولید: علی اسکندری، تصحیح نور و رنگ: پویان شعله ور، طراح پوستر: امین شفیعی، تهیه کننده: مرجان ریاحی، تولید شده در شبکه مستند سیما.

شبکه مستند سیما در دهمین جشنواره «سینماحقیقت»، با ۸ اثر از جمله «روزگار بهروز»، «رو به فردا»، «بی‎‏بازگشت»، «آثار عجم»، «آبی کم‎رنگ»، «آقای هرتز»، «آوانتاژ» و «پیاده در زمان» حضور دارد.

نظر شما