شناسهٔ خبر: 47204 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی ۱۰۰ بنای تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی گفت: ۱۰۰ خانه تاریخی یا کمپ شناسایی شده که متعلق به سازمان میراث فرهنگی است و امیدواریم تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سمیع‌الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی گفت: با شتاب خوبی در حال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقای گردشگری و زیرساخت‌های گردشگری و بناهای تاریخی هستیم.

وی گفت: در زمینه بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و تأمین و نگهداری از آنها تلاش کردیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و تاکنون با همکاری بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در حال آماده کردن تعدادی از بناهای تاریخی هستیم تا در برنامه‌های بلندمدت و میان مدت آنها را واگذار کنیم. اکنون مردم به این سمت می‌روند که بسیاری از اماکن را در اختیار گرفته، مرمت و تغییر کاربری دهند.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: تاکنون ۱۰۰ بنای تاریخی برای تبدیل به مکان اقامتی شناسایی شده که تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی است. امیدواریم تا آخر سال زمینه واگذاری آنها به بخش خصوصی فراهم شود.

حسینی مکارم افزود: بخشی از کار ما این است که یک بنای تاریخی از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود. میراث فرهنگی، یک مسأله حاکمیتی است ضمن اینکه بخش خصوصی می‌تواند وارد شده و فعالیت کند؛ منتهی دولت حضور پررنگ‌تری دارد و بخش خصوصی در حوزه مرمت کمک می‌کند.

وی گفت: برخی از بناها نیز مالکیتشان در اختیار مردم است و سازمان میراث فرهنگی به آنها در مرمت خانه‌ها به صورت مشارکتی کمک می‌کند و یا از نهادهای غیردولتی برای مرمت استفاده می‌شود. در بخش موزه‌های خصوصی نیز ما اقداماتی انجام داده ایم و برای چیدمان، مدیریت و بقیه کارها مشارکت می‌کنیم.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در بخش گردشگری فقط سیاستگذار و برنامه‌ریز هستیم. ساخت هتل، اداره کردن آن و بقیه موارد در دست بخش خصوصی است اما صنایع دستی یک حوزه‌ حمایتی برای سازمان میراث فرهنگی به شمار می‌آید چون هنرمندان و تولیدکنندگانی دارد که کمتر اقتصادی هستند؛ پس بیشتر از آنها در قالب کمک‌های فنی، اعتباری، برندسازی، آموزشی و ... حمایت می‌کنیم.

حسینی مکارم همچنین درباره برگزیده شدن سازمان میراث فرهنگی در جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاه برتر نیز گفت: پس از این جشنواره قرار شد ۲۰ درصد به حقوق کارکنان سازمان میراث فرهنگی اضافه شود؛ این کار در حال انجام مقدمات است ولی هنوز نامه رسمی آن اعلام نشده است. زمانی که این نامه نوشته شد امسال تا ۲۰ درصد حقوق کارکنان را افزایش می‌دهیم.

نظر شما