شناسهٔ خبر: 47240 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتماد مردم اعتبار گالری است/ سنجش شرایط افراد برای صدور مجوز

مدیر گالری گلستان معتقد است که گالری‌دار حرفه ای باید هنرشناس باشد و با جلب اعتماد مردم برای خرید آثار هنری بر اعتبار گالری خود بیفزاید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مدیر گالری گلستان درباره حرفه گالری داری و هدفی که در طول ۳۰ سال گذشته در این حرفه دنبال کرده است، گفت: یکی از اهداف من از ابتدای کار گالری داری کشف استعدادها و حمایت از هنرمندان جوان بوده است چراکه معتقدم هنرمندان پیشکسوت شهرت لازم را دارند و کارهای خود را هم انجام داده اند و این جوانان هستند که نیاز به حمایت دارند. فکر می کنم بعد از گذشت ۳۰ سال در رسیدن به این هدف موفق بوده ام به طوری که اگر شما ۵۰ نقاش جوان موفق را بخواهید نام ببرید، فکر می کنم از این تعداد حدود ۳۵ نفر از سوی گالری گلستان معرفی شده اند و من از این نتیجه راضی و خوشحالم.

وی که از قدیمی ترین گالری داران فعال تهران است درباره معیارش برای آویختن آثار هنری روی دیوار گالری گلستان بیان کرد: معیار من برای برگزاری نمایشگاه های انفرادی باید بگویم که سلیقه شخصی خودم است یعنی باید از آثار خوشم بیاید. محال است که کاری را دوست نداشته باشم و آن را به دیوار گالری بزنم. البته در نمایشگاه های گروهی برای ایجاد تنوع بیشتر، سلیقه دیگران را هم درنظر می گیرم.

گلستان درباره موضوع فروش آثار و اهمیت آن برای برگزاری یک نمایشگاه در گالری گلستان اظهار کرد: اصلاً به فروش آثار فکر نمی کنم ولی بیشتر اوقات به طور ناخودآگاه سلیقه ام به سلیقه مردم نزدیک است بنابراین از فروش آثارمان دراین گالری بسیار راضی هستیم. به ویژه در ۶ ماه اخیر فروش خوبی را در نمایشگاه هایمان داشته ایم که شاید به دلیل احساس آرامش بیشتر مردم در دولت یازدهم باشد.

این گالری دار درباره تعامل گالری داران با دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد یادآور شد: در حال حاضر آنها به ما کاری ندارند و ما هم به این نکته توجه داریم که همه جوانب را بسنجیم و آن چه را که نباید روی دیوار نبریم.

گلستان درباره اقتصاد گالری داری در ایران بیان کرد: اقتصاد گالری داری بستگی به گالری دار و  انتخاب هایش دارد. به طور مثال من از راه گالری داری به خوبی دارم زندگی می کنم بنابراین اگر کسی حرفه گالری داری را به خوبی بلد باشد و بتواند اعتماد مردم را جلب کند بوسیله این اعتماد دارای اعتبار خواهد شد و مردم از این گالری خرید می کنند. مردم باید به این اعتماد برسند که گالری‌دار تاجر نیست و قصد ندارد اثر بی ارزشی را به آنها بفروشد بلکه خریداران باید به این اعتماد برسند که قصد گالری‌دار فروش یک اثر هنری ارزشمند به خریدار است.

گلستان درباره موفقیت گالری داری در ایران و روند رو به رشد گالری ها بیان کرد: همه گالری های دایر شده در ایران این موفقیت را در حرفه گالری داری ندارند. مجوزهای تاسیس گالری به طور مرتب صادر می شود که من از بابت افزایش گالری ها خوشحالم اما بسیاری از آنها به حرفه گالری داری آشنا نیستند، بسیاری از آنها حق هنرمند را پرداخت نمی کنند و بسیاری هم زرنگ بازی های بسیار زشتی دارند.

ارشاد به شرایط فردی که می‌خواهد گالری‌دار شود بیشتر توجه کند

این مترجم ادبی تأکید کرد: وزارت ارشاد به مکان دایر شدن گالری مجوز می دهد اما به کسی که قرار است گالری دار باشد، اهمیتی نمی دهد و مهم نیست که این گالری دار چه اندازه به اخلاق حرفه ای گالری داری آشناست.

گلستان درباره ویژگی هایی که یک گالری دار باید داشته باشد، اظهار کرد: گالری داری یاد گرفتنی نیست. یک گالری دار باید هنر را بشناسد و سواد لازم را در این زمینه داشته باشد و همچنین به فرهنگ گالری داری آشنا باشد.

وی ادامه داد: اگر ۲۰۰ گالری مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت دارند، به جرأت می توان گفت که فقط حدود ۳۰ گالری دار سواد این حرفه و آشنایی به هنر روز دنیا را دارند.

گلستان در پایان درباره برگزاری آرتفر هم گفت: خبری درباره برگزاری آرتفر ندارم. با این حال اگر قرار باشد این آرتفر برگزار شود، هم موضوع مدیریت آن بسیار مهم است و هم این که قرار است چه گالری هایی در این آرتفر مشارکت کنند تا مشخص شود چه اندازه سلیقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتخاب گالری ها حاکم است.

نظر شما