شناسهٔ خبر: 47250 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کم‌ توجهی به «علم کلام» جفا به جامعه و اسلام است

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: همه ما وظیفه داریم توجه بیشتری به علم کلام داشته باشیم و در زیرساخت‌ها حرکتی ایجاد کنیم که در متن حوزه یک پویایی در این زمینه ایجاد شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی دیدار با اعضای هیات‌مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اینکه علم کلام مورد تاکید رهبری و مراجع است، گفت: آمارها می‌گوید جایگاه کلام در درجه آخر علوم اصلی حوزه قرار دارد که جفایی به خودمان، جامعه و اسلام است.

وی با اشاره به آمار طلاب و روحانیون در حال تحصیل در شهر قم گفت: در سطوح عالی حوزه ۶۰۰ درس خارج فقه و اصول، ۱۰۰ درس تفسیر، ۱۲۸ درس فلسفه، ۱۰ درس عرفان و ۲۸ درس کلام برگزار می‌شود که نشان می‌دهد متن حوزه از کمبود درس کلام رنج می‌برد.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: اگر به آمار نگاه کنیم در می‌یابیم به طور کلی علوم عقلی و به طور خاص کلام، جایگاه خاصی در حوزه ندارد در حالی که مقام معظم رهبری، بارها به اهمیت علوم عقلی و مباحث کلامی تاکید کرده‌اند.

اعرافی با بیان اینکه نیاز به علم کلام در ایران و جهان به شدت احساس می‌شود، افزود: کلام هم ثبوتا و نیز اثباتا دارای اهمیت است و برخی حواشی که فلسفه و عرفان دارد در این علم وجود ندارد.

وی کلام عقلی و کلام نقلی را بسیار مهم خواند و گفت: همه ما وظیفه داریم توجه بیشتری به علم کلام داشته باشیم و در زیرساخت‌ها حرکتی ایجاد کنیم که در متن حوزه یک پویایی در این زمینه ایجاد شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور خواستار مشارکت انجمن کلام اسلامی حوزه در طراحی درختواره نظام دانش‌های حوزوی شد و گفت: کلام باید درختواره رشته‌ای پیدا کند که نیاز امروز است و تقاضا داریم که کاری روی رشته‌ها انجام دهید.

اعرافی خواستار تهیه طرحی جامع از سوی انجمن و ارائه آن در شورای عالی حوزه شد تا زمینه رشد و بالندگی این دانش در حوزه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه درس‌های خارج کلام باید جایگاه خود را پیدا کند، اظهار داشت: جایگاه دروس خارج کلام در حوزه پایین است و نباید ما نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: باید با دانش‌افزایی اساتید و سامان‌دهی دروس کلام، این علم بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

اعرافی با بیان اینکه ما نیازمند توسعه مرزهای دانش در حوزه هستیم، عنوان کرد: نیاز داریم شوراهای توسعه مرزهای دانش علوم اسلامی در حوزه تشکیل شود که بهترین مکان برای پیگیری این موضوع انجمن‌های علمی است که باید علاوه بر وظایف قبلی این هویت نیز به آنها داده شود.

نظر شما