شناسهٔ خبر: 47289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دربست با گلستان سعدی/ راننده تاکسی که کتاب هدیه می‌دهد

قم - با وجود اینکه توجه به کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه رشد چندانی ندارد اما هستند افرادی که دغدغه کتاب آن ها را به سمت آفرینش ایده‌های نو برای گسترش فرهنگ مطالعه می‌برد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حال و هوای یک روز پائیزی و تاکسی گردشی که شهر را برای مسافران زیر پا می‌گذارد و یک روز غروب هم سهم تو از گذران زندگی سوار شدن بر این تاکسی است، تاکسی که بوی کتاب می‌دهد.

سوار که می‌شوی وجود کتاب‌های پشت صندلی جا را کمی تنگ‌تر کرده است، راننده «عباس خوشگفتار موفق» است که به نظر می‌رسد ایده جالبش که در تاکسی وی به نمایش گذاشته شده پسوند فامیلی‌اش را برای وی شیرین‌تر کرده است.

کتاب‌ها را که ورق می‌زنی از سر و شکلشان معلوم است که دست به دست شدن‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند.

وی که این روزها آستانه ۴۵ سالگی را تجربه می‌کند ایده اجرا شده در خودور خود را «کتابخانه مسافر» نام گذاشته، کتابخانه‌ای که ۳۰۰ جلد کتاب را در قطع‌های کوچک و به گفته آقای خوشگفتار نکته‌ای و کلیدی در این تاکسی جا خوش کرده‌اند و دلخوش به تورق مسافران هستند.

خوشگفتار موفق در ادامه صحبت‌هایش از سه سال همراهی با کتاب‌ها می‌گوید اینکه علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی و فرهنگ و ادب وی را به این سمت برده تا چهار دیواری تاکسی‌اش کتابخانه‌ای کوچک و سیار در شهر باشد.

وی که گرچه تحصیلاتش در حد سیکل و یا همان سوم راهنمایی خودمان است اما به نظر می‌رسد نشان داده که علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی به تحصیلات و سن و سال ربطی ندارد و این را از کتاب‌های فراوانی که خوانده و از سخنان مشتاقانه‌اش درباره کتاب می‌توان به خوبی درک کرد.

برخی از خریدهای وی کتاب‌های کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد که به عنوان هدیه به کودکان مسافر هدیه می‌شود

آغاز به کار کتابخانه تاکسی نارنجی عباس خوشگفتار موفق با ۱۰ عنوان کتاب بوده که گذشت زمان آن‌ها را به ۳۰۰ عنوان رسانده است البته به گفته این راننده تاکسی یک روز یکی از مسافرانی که سوار خودروی وی بوده‌اند به او پیشنهاد داده است که به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم مراجعه کند و از آن‌ها برای افزایش تعداد کتاب‌هایش کمک بخواهد.

البته این مراجعه به گفته خوشگفتار خوش یمن هم بوده و حالا او از بن‌هایی که ارشاد قم در اختیارش قرار می‌دهد کتاب می‌خرد و چون نمی‌تواند همه آنها را در تاکسی‌اش نگهداری کند برخی از خریدهای وی کتاب‌های کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد و به گفته این راننده به عنوان هدیه به کودکان مسافر هدیه می‌شود.

عباس خوشگفتار در ادامه نکته جالبی را می‌گوید. به نظر وی مردم روزی یک الی دو ساعت از زمان خود را در تاکسی‌های سطح شهر می‌گذرانند و اگر هر روز مسیر یکسانی را طی کنند بیشتر آنچه را که قبل دیده‌اند تنها برای آن‌ها تکرار مکررات است.

وی در ادامه سخنان خود می‌گوید: به نظرم وقتی فردی سوار تاکسی می‌شود می‌تواند با کتاب‌هایی که انتخاب می‌کند حداقل زمانی در روز را بدون اینکه حتی خودش بخواهد و یا برنامه‌ریزی کرده باشد مطالعه کند و چون کتاب‌های کتابخانه سیار وی جیبی و نکته‌ای هستند قطعاً حتی حضور ده دقیقه‌ای در این تاکسی باعث می‌شود تا نکته‌ای کوچک را فراگیرند.

البته در این بین نظرات مسافران این کتابخانه سیار هم جالب است، فاطمه اسرافیلی دومین باری است که سوار این تاکسی سیار کتاب شده است وقتی سوار خودروی آقای خوشگفتار می‌شود در پاسخ به اینکه کتابخانه چه حسی به شما می‌دهد می‌گوید: اینکه در فرصت کوتاهی که در تاکسی هستیم فرصت آموختن چند نکته را هم داشته باشم برایم جالب است.

وی که خود را فردی اهل کتاب و مطالعه معرفی می‌کند بسیار خوشحال است که فردی تا این حد به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت داده و از سویی دیگر چنین آرامشی را در تاکسی خود برای مسافرانش فراهم کرده است.

تورق چند دقیقه‌ای کتاب بر روی انسان تأثیرگذار است مخصوصاً در جامعه امروزی که برخی افراد حتی تاکنون یک کتاب را هم مطالعه نکرده‌اند

فاطمه اسرافیلی معتقد است متولیان امر کتاب و کتاب‌خوانی باید از آقای خوشگفتار حمایت کنند و البته طرح وی را که قطعاً مورد پسند همگان است گسترش دهند.

حجت‌الاسلام سید محمد فاطمی ابهری هم از دیگر مسافران است. وی این اقدام راننده تاکسی را اقدامی فرهنگی و ارزشی توصیف می‌کند و می‌گوید: همین تورق چند دقیقه‌ای کتاب بر روی انسان تأثیرگذار است مخصوصاً در جامعه امروزی که برخی افراد حتی تاکنون یک کتاب را هم مطالعه نکرده‌اند.

وی با انتقاد از این مطلب که کتاب امروز در سبد کالای خانوار جایی ندارد بر این نکته تأکید می‌کند که باید حرکت‌های خودجوشی که در زمینه گسترش فرهنگ و ادب کشور صورت می‌گیرد مورد استقبال و توجه قرار گیرد تا دیگران هم به عنوان الگو آن را دنبال کنند.

عباس خوشگفتار موفق در ادامه صحبت از موفقیتش در کسب تقدیرنامه در زمینه کتابدار نمونه کشوری می‌گوید این عنوان سال گذشته و در پی اطلاع اداره کل ارشاد قم در استان به وی رسید و باعث شد تا در کشور هم به عنوان کتابدار نمونه انتخاب شود.

وی ورق خوردن کتاب در تاکسی‌اش را بهترین احساس طول زندگی‌اش می‌داند احساسی که در طول روز چندین بار برای وی تکرار می‌شود و بسیار برایش گوش‌نواز است.

رانندگی شغل محبوب این راننده است و نزدیک به ۱۷ سال است که راننده تاکسی این شهر است، خوشگفتار بر این نکته تأکید می‌کند که به قدری از کاری که انجام داده خوشحال است که اگر روزی شغل خود را تغییر دهد بازهم کتابخانه‌ای کوچک و سیار وی را همراهی خواهد کرد.

البته وی علاوه بر ایده در زمینه ترویج کتاب‌خوانی، طرح‌های دیگری هم در زمینه تهیه مسکن و مبارزه با تورم در این بخش، طرح‌هایی برای کاهش میزان طلاق حتی تا ۸۰ درصد و همچنین طرح‌هایی نیز در زمینه مبارزه با فساد دارد که به گفته وی سالیان طولانی بر روی آن تفکر کرده است.

البته آرزوی این راننده تاکسی این است که روزی تمام تاکسی‌های سطح شهر و حتی سطح کشور ایده وی را اجرا کنند تا سرانه مطالعه کتاب در کشور رقم نازلی را نشان ندهد آن هم در کشوری که مهد ادب و فرهنگ است.

به گفته خوشگفتار، قم شهری فرهنگی و مذهبی است که می‌تواند در زمینه تلاش برای بالا بردن سطح مطالعه در آن از همه گزینه‌های روی میز استفاده کرد و ایده این مرد ۴۵ ساله راننده تاکسی هنوز مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است گرچه وی هنوز امیدوار است.

برچسب‌ها:

نظر شما