شناسهٔ خبر: 47298 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه «نقش غلط» حقیقی برگزار میشود

ابراهیم حقیقی تازه‌ترین نمایشگاه خط‌نگاره‌هایش را با عنوان «نقش غلط» در گالری آ  برگزار می‌کند که از روز جمعه، ٥ آذرماه افتتاح می‌شود.

فرهنگ امروز/علی مطلب‌زاده:

ابراهیم حقیقی تازه‌ترین نمایشگاه خط‌نگاره‌هایش را با عنوان «نقش غلط» در گالری آ  برگزار می‌کند که از روز جمعه، ٥ آذرماه افتتاح شد او پیش از این هم در سال ٨٧ نمایشگاهی از خط‌نگاره‌هایش بر مبنای اشعار حافظ در گالری دی برگزار کرده بود. «خط‌نگاره» عنوانی است که ابراهیم حقیقی از سال ۷۶ برای بعضی از آثارش که به شیوه سیلک‌اسکرین چاپ شده انتخاب کرده است. این هنرمند تا به حال پنج نمایشگاه از آثارش را با همین عنوان در طول سال‌های گذشته برگزار کرده است و همین باعث شده تا این خط‌نگاره‌ها به عنوان امضا و معرف آثار ابراهیم حقیقی در طول این سال‌ها تعریف شود. این آثار که نه نقاشیخط، نه پوستر و نه طرح‌های گرافیکی محسوب می‌شوند با استفاده از تکنیک اکرلیک روی بوم و به شیوه کاملا دستی کار می‌شوند. و اما چرا ابراهیم حقیقی بار دیگر به سراغ اشعار حافظ رفته است؟ او در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد انتخاب اشعار حافظ برای ششمین نمایشگاه خط‌نگاره‌هایش که بیست‌وپنجمین نمایشگاه انفرادی او در طول این سال‌ها هم هست می‌گوید: «خیال داشتم این‌بار به سراغ کلمات «نقش» و «خیال» در اشعار شاعران کلاسیک و غزلسرایان بزرگ بروم. در مجموعه‌ای که از این اشعار جمع کردم و به نظرم ظرفیت تصویری شدن داشت شعرهای حافظ بود. بنابراین تصمیم گرفتم در نهایت به شعرهای حافظ بسنده کنم و این‌طور شد که شعرهای دیگر شعرا موقع اجرا کنار رفتند و در نهایت شعرهایی از حافظ را کار کردم که در آنها از دو واژه «نقش» و «خیال» استفاده شده بود.»اما حقیقی تغییراتی هم در کارهایش داده است، که به گفته خودش بیشتر در شکل تصویری کارها اعمال شده و  از لحاظ تکنیک همان آثاری را خواهیم دید که پیش از این در پنج نمایشگاه قبلی با عنوان خط‌نگاره‌ها شاهد بودیم. اما این کارها ادامه منطقی آثار او که در نمایشگاه‌های قبلی شاهد بودیم محسوب نمی‌شوند. چون با توجه به ابعادشان و استفاده از حروف و نوشتار و فرم شکل جدیدی پیدا کرده‌اند.  حقیقی در مورد این تغییرات می‌گوید: «تنها تفاوت در ابعاد نقاشی‌ها و همچنین نقوش و نقش‌های تصویری است که وارد این نقاشی‌ها شده است. اما این تفاوت‌ها به این شکل نیست که این آثار از مجموعه قبلی خط‌نگاره‌ها جدا شوند و در ادامه همان آثار هستند.»تکنیک حقیقی برای آثار جدیدش همان تکنیکی است که پیش از این هم در خط‌نگاره‌هایش آن را دنبال کرده بود. او در این آثار و شبیه نمایشگاه قبلی‌اش، «من، ماتیس و خیام»، با تکنیک اکرلیک روی بوم کار کرده و برای نوشته‌ها از چاپ دیجیتال استفاده کرده است. حقیقی در این نمایشگاه نزدیک ٢٥ اثر را با ابعادی از ٨٠ در ١٢٠ سانتی‌متر گرفته تا ١٢٠ در ١٦٠ سانتی‌متر به نمایش خواهد گذاشت. به گفته او تعداد آثار این مجموعه منوط به چیدمان آنها در گالری است و به همین علت هنوز مشخص نشده چه تعداد از آثارش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. حقیقی پیش از نمایشگاه «نقش غلط» خط‌نگاره‌هایش را بر مبنای اشعار شاعران معاصر و همچنین مولوی و خیام هم کار کرده بود. پنج سال بعد به سراغ اشعار خیام رفت و آثارش را در نمایشگاهی در گالری گلستان با عنوان «من و ماتیس و خیام» روی دیوار برد. او در این نمایشگاه از نقاشی‌های قیچی بریده (‌کات اوت)‌ «هانری ماتیس» فرانسوی در کنار نقاشی‌های قیچی بریده خودش هم استفاده کرد.  ابراهیم حقیقی درباره فاصله‌ای بین دو نمایشگاه آخر خط‌نگاره‌هایش توضیح می دهد: «قطعا هر کدام از این نمایشگاه‌ها یکی دو سال کار می‌برد. دو سال گذشته را به اجرای آثار نمایشگاه «نقش غلط» اختصاص دادم و غیر از این فقط فرصت می‌کردم گاهی عکاسی را در سفر دنبال کنم که آن هم در طول این سال‌ها همیشه جدا از این خط‌نگاره‌ها اتفاق افتاده است.» حقیقی تصمیم‌گیری درباره اینکه در نمایشگاه بعدی‌اش کار روی اشعار شاعران کلاسیک را ادامه خواهد داد یا به سراغ اشعار شاعرانی همچون نیما، ابتهاج و دیگران خواهد رفت را با این توضیح که باید خود فضا، اتفاق یا شعر من را به سمت اجرای آنها ببرد به آینده موکول می‌کند. نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی با عنوان «نقش غلط» از روز جمعه ۵ آذرماه ساعت ١٦ در گالری آ افتتاح می‌شود و تا ۲۶ آذرماه از ساعت ١٦ تا ٢٠ در این گالری به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ میزبان دایر است.

روزنامه اعتماد

نظر شما