شناسهٔ خبر: 47301 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسف از ممنوعیت بعضی آثار دولت‌آبادی

شامگاه اول آذر ماه سیدرضا صالحی‌امیری که تازه بر صندلی وزارت فرهنگ تکیه زده است، با ناشران در هتل انقلاب دیدار کرد. در این جلسه هم دغدغه‌های اصحاب نشر همچون چاپ غیرقانونی برخی کتاب‌ها، بیمه، مالیات، یارانه‌ها، ممیزی و... بیان شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین هم‌اندیشی خود با ناشران، سلامی و پیامی از سوی رییس‌جمهوری برای آنان آورد. شامگاه اول آذر ماه سیدرضا صالحی‌امیری که تازه بر صندلی وزارت فرهنگ تکیه زده است، با ناشران در هتل انقلاب دیدار کرد. در این جلسه هم دغدغه‌های اصحاب نشر همچون چاپ غیرقانونی برخی کتاب‌ها، بیمه، مالیات، یارانه‌ها، ممیزی و... بیان شد و هم از ممنوعیت انتشار بعضی آثار محمود دولت‌آبادی به عنوان مهم‌ترین نویسنده روزگار ما ابراز تاسف شد. صالحی امیری در آغاز سخنش گفت پیش از حضور در این برنامه با رییس‌جمهوری ملاقاتی داشته است و سلام و پیغام رییس‌جمهوری را به ناشران رساند: «آقای روحانی تاکید کردند مسائل اهالی نشر را بشنوم و به ایشان منعکس کنم. ایشان تاکید کردند که همه تلاشم را برای رفع دغدغه‌های این جامعه بزرگ به کار ببرم.» وزیر فرهنگ خطاب به اهالی نشر ادامه داد: «تلاش می‌کنم در دولت، زبان شما باشم اما قول نمی‌دهم در کوتاه‌مدت همه مطالبات این قشر سختکوش را برآورده کنم.» او از ناشران خواست برای حل مشکلات واقع‌بین باشند؛ نگاه آرمانی نداشته باشند و ناامید هم نباشند.   او نیز مانند وزیر پیشین فرهنگ تاکید کرد که دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود: «اگر بتوانیم این نگاه را اصلاح کنیم که دولت سیاستگذار خوبی است اما کارگزار خوبی نیست، روشن خواهد شد که ما وظیفه‌ای جز حمایت و نظارت نداریم و همه امور باید در اختیار نهادهای صنفی باشد.»  صالحی امیری همچنین از پیگیری‌هایش برای حل مشکلات بیمه و مالیاتی ناشران نیز خبر داد و از موضوع مهم دیگری نیز سخن گفت: «ما برای هر چیزی الگوی مصرف تعریف کرده‌ایم الا برای کتاب. حتی برای چی‌توز موتوری هم تبلیغات گسترده داریم اما برای کتاب نه.»وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد تمام توانش را برای مبارزه با قاچاق کتاب که از سوی افراد خائن یا نادان انجام می‌شود، به کار می‌بندد و نیروی انتظامی و قوه قضاییه هم قول همراهی داده‌اند. بعد از سخنان وزیر، فریدون عموزاده خلیلی، رییس هیات‌مدیره‌ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سید عباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد و محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران دغدغه‌های دیگری را بیان کردند. به گزارش ایسنا، عموزاده خلیلی با توضیحی درباره وضعیت ممیزی گفت: «مایه افتخار نیست که هنوز چاپ آثار مهم‌ترین نویسنده روزگارمان یعنی آقای دولت‌آبادی با مشکل مواجه است و برخی از آثار او در خارج از کشور منتشر می‌شود. هنوز هستند کسانی که آثارشان بر اساس نام‌شان بررسی می‌شود. امیدواریم آقای وزیر برای ایجاد شکوفایی و خلق آثار گام بردارند.» او دیگر دغدغه‌های خود را درباره کپی‌رایت، وضعیت کتابخانه‌ها و... بیان و از بسته بودن مدارس به روی نویسندگان انتقاد کرد: «امروز هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند وارد مدارس شود. حتی نویسندگانی که شعرها و داستان‌های‌شان در کتاب‌های درسی تدریس می‌شود. معلوم نیست چرا این شک و ظن نسبت به شاعر و نویسنده وجود دارد که نمی‌تواند به مدرسه‌ها ورود پیدا کند. ما از وزیر فرهنگ تقاضا داریم تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کند تا بتواند با نویسندگان وارد
تعامل شود.»  سیدعباس صالحی نیز نکاتی را درباره اقتصاد نشر، قاچاق، یارانه کاغذ، امنیت ناشران، شفاف‌سازی روند صدور مجوز و پرهیز از نگاه سلیقه‌ای را برشمرد. محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دغدغه‌هایی را درباره کم بودن نقدینگی در حوزه نشر و چاپ غیرقانونی کتاب‌ها، ترویج کتابخوانی در کودکان و واگذاری امور نشر به اصناف بیان کرد.

نظر شما