شناسهٔ خبر: 47312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایران در فهرست بودجه پنج میلیون یورویی بنیاد گردا هنکل قرار گرفت

بنیاد مطالعاتی «گردا هنکل» پنج میلیون یورو را برای حمایت از طرح‌های پژوهشی در سه کشور ایران، روسیه و اوگاندا در نظر گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بنیاد گردا هنکل یک موسسه علمی و تحقیقاتی آلمانی است که هر سال به پروژه‌های تحقیقاتی بودجه‌ای را اختصاص می‌دهد. این بنیاد مطالعاتی به تازگی و پس از شکل گیری مجمع و اعضای جدید خود عنوان کرد که مبلغ پنج میلیون یورو را برای طرح‌های پژوهشی در چند کشور مدنظر قرار خواهد داد که ایران نیز در این فهرست قرار داد.

یکی از این طرح‌های بزرگ شامل پژوهشی مشترک است که میان سه کشور روسیه، اوکراین و بلاروس قرار است انجام شود.

در این طرح قرار است محققین آلمانی با همکاری محققانی از این سه کشور مطالعات تاریخی گسترده‌ای را انجام دهند. در طرحی دیگر قرار است در کشور اوگاندا و شهر کامپالا دانشگاهی با حمایت بنیاد گردا هنکل تاسیس شود که مبلغی به میزان هشتصد هزار یورو برای آن در نظر گرفته شده است.

طرح دیگری که به ایران مربوط می‌شود، شامل حمایت از یک پروژه مشترک ایرانی و آلمانی است که حدود ۶۵۰ هزار یورو از آن حمایت خواهد شد. این دو طرح مربوط به موزه ملی ایران و موزه یزد است. در توضیح این طرح آمده است که، استان یزد در ایران تاریخی متفاوت دارد. پایتخت همنام این استان تصویری حداقل پانصد ساله دارد که در اماکن آن نیز قابل مشاهد هستند. سیستم آبرسانی این شهر نیز جزء میراث فرهنگی جهانی یونسکو قلمداد می شود.

یزد یکی از نقاطی است که در جامعه علمی آلمانی میراث مادی و معنوی آن کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. قرار است تا سال ۲۰۱۹ اولین موزه منطقه‌ای این شهر ساخته و افتتاح شود. از این رو تاریخ، معماری، هنر و فرهنگ این منطقه مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

پیرو مذاکرات مسئولان میراث فرهنگی ایران با آلمانی‌ها برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی حوزه میراث فرهنگی در موزه ملی ایران و موزه منطقه‌ای یزد بودجه‌ای به طرح‌های میراث فرهنگی ایران تعلق گرفته است. این بنیاد همواره به حمایت از پروژه‌های علمی و ارتقای دانش محققان می‌پردازد و اختصاص بودجه به میراث فرهنگی ایران برای اولین بار انجام می‌شود.

در پروژه دیگر نیز که به موزه ملی ایران تعلق دارد، قرار است ۱۵ هزار شی بخش هنرهای اسلامی این موزه شناسایی و مستند شوند. برای محقق شدن این طرح‌ها در ایران، طرف‌های آلمانی از جمله بنیاد پروس، موزه‌های دولتی برلین موزه بن و چند موسسه دیگر با همکاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری با هم کار خواهند کرد.

نظر شما