شناسهٔ خبر: 47315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بلاتکلیفی بازارچه صنایع دستی اهواز یک ساله شد

گهستونی از وجود ۲۰۰ رشته صنایع دستی در خوزستان خبر داد و گفت: ما با این تنوع به یک بازارچه دائم صنایع دستی نیاز داریم اما با گذشت بیش از یک سال، هنوز بازارچه کار خود را آغاز نکرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجتبی گهستونی توجه به صنایع دستی و وضعیت صنعتگران استان خوزستان را ضروری دانست و افزود: بسیاری از صنعتگران استان خوزستان در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان، توجه چندانی به این افراد ندارند حتی آن‌چنان که باید و شاید به حفظ و معرفی رشته‌های گوناگون صنایع دستی در استان توجه نمی‌کنند برای مثال چند سال پیش، مرکزی با عنوان «خانه صنایع دستی» در برخی استان‌ها شکل گرفت تا هنرمندان در آن به تولید زنده صنایع دستی و همچنین فروش آن بپردازند. یکی از این مراکز هم در اهواز شکل گرفت اما مدت‌هاست که به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان خوزستان(تاریانا) از بلاتکلیفی بازارچه صنایع دستی اهواز هم گلایه کرد و گفت: این بازارچه، نیمه اول سال ۱۳۹۴ آماده افتتاح بود ولی با تغییر مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان و بی‌مهری مسئولان استانی به مقوله صنایع دستی، با گذشت بیش از یک سال از راه‌اندازی بازارچه، هنوز هیچ فعالیتی در آن صورت نگرفته و این در حالی است که صنعتگران خوزستان فاقد یک بازارچه دائمی در اهواز هستند؛ البته یک دهه پیش اهواز صاحب یک بازارچه صنایع دستی در طبقه دوم بازارچه‌ای عمومی در یکی از محله‌های شرق اهواز بود ولی به دلیل مرکزی نبودن آن مکان هیچ استقبالی از آن نشد و به انباری تبدیل شد.

گهستونی همچنین به وضعیت خانه و اتحادیه صنایع دستی در اهواز اشاره و بیان کرد: خانه صنایع‌دستی اهواز، اتحادیه صنایع دستی و شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری، هر سه در  یک ساختمان و در جاده ساحلی اهواز مستقر هستند؛ خانه و اتحادیه صنایع‌دستی در آستانه تعطیلی و نیمه تعطیلی قرار گرفته‌اند در صورتی که خانه صنایع دستی با حمایت و نظارت معاونت صنایع‌دستی استان‌ها و به‌صورت خودگردان اداره می‌شود و اتحادیه صنایع‌دستی نیز در قالب تعاونی از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت می‌کند.

او با اشاره به دلایل شکل گیری خانه‌های صنایع دستی گفت: هدف از راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی ابتکاری بود تا شرایطی را برای حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی فراهم آورند و به ارائه مشاوره‌های تخصصی به هنرمندان بپردازند. به عبارتی، خانه‌های صنایع دستی ماموریت دارند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، واحدهای ارائه دهنده خدمات عمومی و تخصصی صنایع دستی را مستقر کنند و امکان برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای صنایع دستی و فروش آثار و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی را فراهم آورند.

گهستونی، به ضرورت وجود موزه‌ای برای صنایع دستی استان خوزستان اشاره و بیان کرد: استان خوزستان، بسیار گسترده است و قومیت‌های مختلف در آن زندگی می کنند. همین گستردگی و گوناگونی سبب شده تا ۲۰۰ رشته صنایع دستی در خوزستان وجود داشته باشد که ۵۰ رشته، بومی استان است. به همین خاطر ضرورت دارد متولیان فرهنگی در استان، فضایی را به معرفی انواع مختلف صنایع دستی اختصاص دهند و موزه‌ای راه‌اندازی کنند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان خوزستان، شناسایی را نخستین گام برای ثبت و نگهداری صنایع دستی و گسترش آن دانست و افزود: ابتدا باید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شناسایی رشته‌های مختلف صنایع دستی بپردازد. چراکه این عدم شناخت موجب منسوخ شدن بسیاری از رشته‌ها شده است. برای مثال سفالگری در آبادان در حال از بین رفتن است و تعداد کمی از افراد و حتی علاقه‌مندان به صنایع دستی می‌دانند که در آبادان، گونه‌ای سفالگری رواج داشته است.

نظر شما