شناسهٔ خبر: 47333 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​درمبخش: مقصر اصلی کتاب نخواندن مردم خودشان هستند

کامبیز درمبخش معتقد است که مقصر اصلی کتاب نخواندن مردم، خودشان هستند. به مردم باید آموخته شود که کتاب خواندن جزئی از زندگی‌ آن‌هاست. اصلاح وضع موجود و دستیابی به آنچه ایده‌آل است، به زمان نیاز دارد و کار یک روز و دو روز نیست.

​درمبخش: مقصر اصلی کتاب نخواندن مردم خودشان هستند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کامبیز درمبخش، هنرمند پیشکسوت در عرصه انیمیشن، پنجشنبه ۲۷ آبان‌ماه در پویش کتابگردی حضور یافت و برای ملاقات با علاقه‌مندان و امضای کتاب‌هایی که خوانندگان از آثارش تهیه می‌کنند، به نشر ثالث رفت.

درمبخش در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» به اهمیت استمراربخشی به پویش‌هایی نظیر کتابگردی در طول سال اشاره کرد و افزود: به‌نظر من، باید حرکتی را برنامه‌ریزی کرد که در تمام سال قابل‌ اجرا باشد. من اخیرا پیشنهاد دادم که هر جمعه، روز کتاب باشد و رسم زیبای کتابگردی هفته‌ای یک مرتبه و در این روز اجرا شود؛ درست مثل کاری که این روزها متداول شده و گالری‌گردی نام دارد. در این راه شهرداری‌ها و دولت باید وارد عمل شوند و مکان‌های بزرگی را در اختیار علاقه‌مندان به کتابگردی هفتگی قرار دهد.
 
وی با تاکید بر اهمیت توجه به نفس حرکت کتابگردی گفت: اولین چیزی که ممکن است کتابگردی را دچار مشکل کند، تبدیل شدنش به یک نمایش است. به‌نظر من کتابگردی و هفته کتاب نباید به یک روز و یک هفته محدود شود. چرا هر روز، روزِ کتاب نباشد؟ ما باید در طول سال موضوع کتاب و کتابخوانی را تقویت کنیم، نه این‌که فقط سالی را به این اسم، نامگذاری کنیم و بعد از آن همه‌چیز به روال اولیه خودش بازگردد.

این هنرمند ادامه داد: این‌که یک سال را سال کتاب و کتاب‌خوانی نامگذاری کنیم، تعیین هفته‌ای در تقویم به‌عنوان هفته کتاب و در نظر گرفتن روزی به‌عنوان روز کتابگردی خوب است، اما گاهی کارکرد قرص آسپیرین را پیدا می‌کند.

درمبخش با اشاره به برخورد مردم آلمان با کتاب در سال‌هایی که در این کشور زندگی کرده، اظهار کرد: من در سال‌هایی که در آلمان زندگی می‌کردم، طرح کتابخوانی را به‌صورت هفتگی، دیده بودم. ناشران، کتابفروشان، نویسندگان، مسئولان فرهنگی و مردم در این برنامه حضور داشتند. کل برنامه هم در یک مجتمع خوب برگزار می‌شد که غرفه‌های مختلفش با هم فاصله‌ای نداشتند. مردم کتاب‌های دست‌دوم خودشان را به این برنامه می‌آوردند و می‌فروختند.
 
وی افزود: باید قبول کنیم این مردم هستند که باید دنبال کردنِ کتاب را تأیید و اجرا کنند. به‌ عبارت‌ دیگر مقصر اصلی در کتاب نخوان بودن جامعه، خود مردم هستند. باید به مردم آموخته شود که کتاب خواندن جزئی از زندگی‌ آن‌هاست. البته اصلاح وضع موجود و دستیابی به آنچه ایده‌آل است، به زمان نیاز دارد و کار یک روز و دو روز نیست.
 
این هنرمند پیشکسوت در عرصه انیمیشن گفت: در کشورهای خارجی بسیاری از مردم کارگر هستند و وضع مالی چندان خوبی ندارند، اما وقتی به مترو یا قطار می‌روید، می‌بینید که همان کارگرها مشغول کتاب خواندن هستند. کتاب خواندن باید به‌عنوان یک فرهنگ در میان یک ملت نهادینه بشود، اما در ایران نشده است. ما در بسیاری موارد در مقایسه با کشورهای غربی عقب هستیم.
 
وی عنوان کرد: برای نمونه می‌شود به فرهنگ توجه به نقاشی و رواج یافتن گالری‌گردی در ایران اشاره کنیم. این اتفاقات حدود ۱۵۰ سال قبل در کشورهای غربی اتفاق افتاده و باید گفت که جامعه غربی همان زمان از این موضوعات عبور کرده است. زمان باید بگذرد تا ما هم به سطح ایده‌آلی که انتظارش را داریم، برسیم.

نظر شما