شناسهٔ خبر: 47357 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایگاه ایران در فلسفه، ریاضیات و فرهنگ در عالی‌ترین سطح است

استاد دانشگاه دانشگاه تهران در اولین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا گفت: جایگاه ایران در فلسفه و ریاضیات و فرهنگ و ادبیات در عالی‌ترین سطح است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید احمدرضا خضری، استاد دانشگاه و مشاور رییس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران با ارائه مقاله خود در اولین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا به نقش نخبگان در روابط علمی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد و به ترسیم چشم انداز و افق‌های مشترک در این ارتباط پرداخت.

وی در سخنان خود، گفت: در میان کشورهای مختلف دنیا، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی از نظر تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی، می‌توان یافت. در صورت وجود زمینه و انگیزه برای پیگیری علایق و اهداف مشترک، این شباهت‌ها و تفاوت‌ها می‌توانند بسترساز همکاری‌های ارزشمندی باشند.

این استاد دانشگاه افزود: شباهت‌ها موجب تشدید علایق و تفاوت‌ها یا به تعبیر فیزیکدانان، اختلاف پتانسیل‌ها، موجب حرکت و مبادله‌های سودمند و رافع نیازهای طرفین خواهند شد. هر دو کشور ایران و ایتالیا، با پیشینه تمدنی و فرهنگی که از هزاره‌ها فراتر می‌رود، یکی در قلب آسیا و دیگری در قلب اروپا، در کنار تفاوت‌هایی که کاملاً طبیعی است، دارای شباهت‌های قابل توجهی نیز هستند که مهم‌تر از همه شباهت‌های جغرافیایی و تاریخی، وجود پیشینه ارتباطی دیرپا در میان مردم دو کشور، نخبگان و دولت‌مردان دو طرف، و آمادگی برای تعمیق روابط و مبادلات علمی، فناوری، تجاری و دیپلماتیک است.

وی با اشاره به جایگاه تاریخی و تمدنی ایتالیا، به ابعاد فرهنگی ایران پرداخت و گفت: ایران کشوری  است با تمدنی ریشه‌دار و فرهنگی غنی که جنبه‌های ملی و دینی عمیقی دارد و در عین حال با برخورداری از منابع طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های اقتصادی و علمی درخور توجه، مسیر توسعه را می‌پیماید.

خضری تأکید کرد: نام‌های بلندی همچون زرتشت و کوروش که از ایران باستان بر جای مانده‌اند و یادآور یکتاپرستی و اقتدار ایرانی‌اند و پس از آنان، فارابی و ابن‌سینا و بیرونی و فردوسی و خیام و مولوی و سعدی و حافظ و خوارزمی که شهرتی جهانی دارند، یادآور جایگاه ایران در فلسفه و ریاضیات و فرهنگ و ادبیات در عالی‌ترین سطح است.

وی در ادامه، بیان کرد: ایران امروز از جمله ‌کشورهای پیشرفته در خاورمیانه در حوزه پزشکی، فناوری نانو، علوم زیستی، ژنتیک، دانش فنی، مهندسی، هنر و ادبیات است که دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در این حوزه‌ها ارزش جهانی دارد و در طراز بین المللی قابل ارائه است. ایران با حدود ۷۸ میلیون جمعیت و وسعتی بیش از یک‌میلیون و ششصد هزارکیلومتر مربع (۵ برابر بزرگ‌تر از ایتالیا)، محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های معطوف به توسعه است و نیز بازار مناسبی برای کشورهای مولد و پیش‌رو دنیا است به گونه ای آنان حاضر نیستند فرصت مبادلات گوناگون را با این کشور از دست بدهند.

این استاد دانشگاه گفت: ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری فرهنگی ـ تاریخی و نیز اکوتوریسم، در زمره 10 کشور نخست دنیا قرار دارد و به لحاظ دینی از کشورهای مهم جهان اسلام و مهم ترین کشور شیعی در جهان به شمار می‌آید. با آن که ۹۰ درصد ایرانیان مسلمان و شیعه هستند، اما پیروان دیگر مذاهب اسلامی و نیز دیگر ادیان از جمله مسیحیان نیز در این کشور با آرامش زندگی می‌کنند و در این کشور از حقوق شهروندی برخوردارند. ایران امروز که گام‌های پیشرفت و توسعه را می‌پیماید، در عین اتکا به داشته‌های بومی و آگاهی به ضرورت تقویت ارزش‌های فرهنگی خودی، تعامل با جهان و به‌ویژه تقویت ارتباط با اروپا را در دستور کار دارد و در میان کشورهای اروپایی، تقویت مناسبات با ایتالیا را مغتنم می‌شمارد.

وی در ادامه به نقش نخبگان و دانشمندان دو کشور در گسترش روابط علمی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: بی گمان در دنیای امروز دانش هم قدرت است و هم ثروت و چرخ‌های اقتصاد و اقتدار را به حرکت در می‌آورد و مولدان دانش، بنیادی‌ترین سرمایه‌ها را حتی در عرصه‌های ثروت و قدرت، تولید می‌کنند. اگر این سخن را بپذیریم، آنگاه باید اذعان کرد که هر گونه صلاح و فساد در دنیای کنونی به نحوی محصول استفاده درست یا نادرست از دانش است و دانشگاهیان مسئولان اصلی وضعیت مطلوب یا نامطلوب دنیای کنونی‌اند. این مسئله برای جوامع و کشورهای گوناگون صادق است و ایران و ایتالیا نیز از این موضوع مستثنی نیستند. از سوی دیگر، در دنیای کنونی کشورها بدون ارتباط متقابل و همکاری‌های سازنده نمی توانند به تنهایی نیازهای خود را در داخل مرزهایشان برآورده سازند و مشکلات خود را به‌تنهایی حل کنند. امروزه همکاری‌ کشورهای مختلف، از تبادل محصولات فناوری و صنعتی فراتر می‌رود و به عرصه‌های تبادل دانش و دانشمند نیز تسری یافته است.

بنابر اعلام این خبر، در این برنامه که به مدت دو روز از سوی مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی معاونت آموزش و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا به میزبانی بنیاد دایرةالمعارف ایتالیا برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، مسجدجامعی، استاد دانشگاه و سفیر اسبق کشورمان در واتیکان، محمدجواد صاحبی، رییس شورای علمی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، سید یحیی یثربی، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، محمدمهدی مظاهری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رییس مؤسسه فرهنگی اکو، سید احمدرضا خضری، استاد دانشگاه و رایزن اسبق کشورمان در اسپانیا و مشاور رییس دانشگاه تهران، محمدجعفر جوادی‌ارجمند، استاد دانشگاه تهران، اکبر قولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا  و جمیله کوکبی از مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حضور داشتند.

ماسّیمو برای، رییس بنیاد داریرة‌المعارف ایتالیا و وزیر سابق میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری این کشور، مارکو مانچینی، معاون وزیر آموزش دانشگاه و تحقیقات ایتالیا و ایران‌شناس و رییس موسسه مطالعاتی خاورمیانه و آفریقا، آدولفو مورگانتی، بنیانگذار انجمن فرهنگی بین‌المللی هویت اروپا، پیتر آنجلو بوتافوکو، نویسنده و روزنامه‌نگار، آدریانو روسی، استاد شرق‌شناسی ناپل و متخصص زبان پهلوی، فلیچتا فرارو، ایران‌شناس و فارغ التحصیل زبان و ادبیات فارسی، ماسیمو پاپا، حقوقدان و اسلام‌شناس و ایران‌شناس و تعدادی از دیگر شخصیت‌های برجسته فرهنگی این کشور، هیأت فرهنگی ایتالیا در این گفت‌وگوها دارند.

نظر شما