شناسهٔ خبر: 47370 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​«فرهنگ ادبیات فارسی معاصر» منتشر شد

کتاب «فرهنگ ادبیات فارسی معاصر» اثر محمد شریفی با ویراستاری محمدرضا جعفری از سوی نشر نو منتشر شد.

​«فرهنگ ادبیات فارسی معاصر» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشر نو با همکاری نشر آسیم کتاب «فرهنگ ادبیات فارسی معاصر» تالیف محمد شریفی را راهی بازار نشر کرد. این کتاب توسط محمدرضا جعفری ویراستاری شده است.

محتوای این فرهنگ برگرفته ویراسته‌ای از «فرهنگ ادبیات فارسی» است که نخستین‌بار در سال ۱۳۸۷ توسط نشر نو منتشر شد و اکنون نزدیک به ۲۰ درصد مطالب جدید به آن افزوده شده است. فرهنگ حاضر در پاسخ به نیاز کسانی تدوین شده که صرفا به ادبیات معاصر علاقه‌مند هستند و نیاز یا علاقه‌ای به مطلب مربوط به ادبیات کلاسیک فارسی ندارند.

در این کتاب اطلاعاتی درباره رمان‌نویسان و خلاصه رمان‌های شاخص، داستان‌نویسان و خلاصه برخی از داستان‌های کوتاه، نمایشنامه‌نویسان و خلاصه نمایشنامه‌های مطرح، شاعران و معرفی دفترهای شعر شاخص، معرفی برخی از منتقدان ادبی و اصطلاحات و آرایه‌های ادبی با نمونه‌های معاصر آمده است.

مهمترین ویژگی این فرهنگ، گردآمدن اطلاعات گوناگون ادبی در کنار یکدیگر است. در این فرهنگ بنیاد کار بر ادبیات خلاقه و به‌ویژه ادبیات داستانی است و از حیث دایره شمول، دربرگیرنده ادبیات نوین ایران از حدود انقلاب مشروطه تا امروز است.

در صفحه ۷۷۶ این کتاب در بخشی از معرفی حسین منزوی آمده است: «منزوی، حسین (مهر ۱۳۲۵؛زنجان- اردیبهشت ۱۳۸۳؛ تهران) شاعر.  تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به انجام رساند. سپس وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد اما مدتی بعد رشته جامعه‌شناسی را برگزید و سرانجام تحصیل را ناتمام گذاشت. بعدها با گذراندن واحدهای باقی‌مانده لیسانس خود را دریافت کرد. چندی در انتشارات فرانکلین به ویراستاری اشتغال داشت و مدتی نیز به تدریس پرداخت.»

کتاب «فرهنگ ادبیات فارسی معاصر» اثر محمد شریفی با ویراستاری محمدرضا جعفری در ۸۷۹ صفحه با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه، به بهای ۷۰ هزار تومان توسط نشر نو منتشر شد.

نظر شما