شناسهٔ خبر: 47383 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فلسفه تکنولوژی» در کنار «اعتماد» به بازار نشر آمد

ترجمه ۶ مدخل دیگر از دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد که میان آن ها می توان کتاب های «فلسفه تکنولوژی» و «اعتماد» را مشاهده کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به تازگی ترجمه ۶ مدخل دیگر از دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است که کتاب های شصت و سوم تا شصت و هشتم این مجموعه را شامل می شوند.

دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. این نکته نیز قابل توجه است که مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود. اولین جلدی که ققنوس از این مجموعه به چاپ رسانده، «پدیدارشناسی» نام دارد که تالیف دیوید وودراف اسمیت بوده و توسط مسعود علیا ترجمه شده است. عنوان اصلی کتاب «Phenomenology» است و در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.

این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.

«سهرودی» و «زیبایی شناسی و غایت شناسی کانت» دو کتاب آخری بودند که پیش از ۶ عنوان جدید این مجموعه به چاپ رسیدند.

«فلسفه اخلاق کانت» شصت و سومین عنوان این مجموعه است که به قلم رابرت ن. جانسون نوشته شده و مهدی اخون آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این کتاب یا مدخل، در سال ۲۰۰۸ چاپ شده است.

ایمانوئل کانت استدلال می کرد که الزامات اخلاقی بر معیاری از عقلانیت که عنوان «امر مطلق» را بر آن گذاشت، بنا شده اند. به این سان، غیر اخلاقی بودن مستلزم نقض امر مطلق و به این ترتیب، حاکی از عدم عقلانیت است. برخی دیگر از فلاسفه مانند لاک و هابز هم استدلال کرده بودند که الزامات اخلاقی مبتی بر معیارهای عقلانیت اند.

این کتاب ۱۲ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: «اهداف و روش های فلسفه اخلاق»، «اراده خیر، ارزش اخلاقی و وظیفه»، «وظیفه و احترام به قانون اخلاقی»، «امر مطلق و امر مشروط»، «امر مطلق و امر مشروط»، «فرمول قانون کلی طبیعت»، «فرمول انسانیت»، «فرمول خودآیینی»، «فرمول ملکوت غایات»، «وحدت فرمول ها[ی امر مطلق]»، «خودآیینی»، «فضیلت و رذیلت» و «غایت نگری یا وظیفه نگری؟»

این کتاب با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال چاپ شده است.

کتاب «فلسفه تکنولوژی» نوشته مارتن فرانسن، گرت _ یان لوکهورست و ایبو وان د پول با ترجمه مریم هاشمیان، کتاب شصت و چهارم این مجموعه است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳ چاپ شده است.

فلسفه تکنولوژی طی دو قرن اخیر که تدریجا به صورت نوعی رشته درآمده، بیشتر به اثر تکنولوژی بر جامعه و فرهنگ پرداخته است تا به خود تکنولوژی. میچم این نوع فلسفه تکنولوژی را «فلسفه تکنولوژی از منظر علوم انسانی» می نامد زیرا با علوم اجتماعی و علوم انسانی پیوستگی دارد. فقط اخیرا شاخه ای از فلسفه تکنولوژی بسط یافته است که به خود تکنولوژی می پردازد و هدفش، هم فهم رویه طراحی و ابداع مصنوعات است و هم فهم سرشت چیزهایی که به این سان ابداع می شوند. این شاخه متاخر فلسفه تکنولوژی به دنبال پیوستگی با فلسفه علم و چندین حوزه دیگر در سنت تحلیلی در فلسفه مدرن، مانند فلسفه کنش و تصمیم گیری است نه با علوم اجتماعی و علوم انسانی.

این کتاب ۳ بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از «تحولات تاریخی»، «فلسفه تحلیلی تکنولوژی» و «جنبه های اخلاقی و اجتماعی تکنولوژی».

این کتاب با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

عنوان شصت و پنجم مجموعه، «ذهن و آگاهی از خود در نظر کانت» است که به قلم اندرو بروک نوشته شده و داود میرزایی آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این کتاب هم در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.

اگرچه خود کانت معتقد بود که دیدگاهش درباره ذهن و آگاهی برای هدف اصلی اش ضروری نیست، ولی برخی از ایده های او تاثیر چشمگیری بر اخلافش گذاشتند. ایده های اساسی دیدگاه او اکنون ایده هایی اساسی در علم شناختی اند. با وجود این، ایده های دیگری که به همان اندازه برای دیدگاه او اساسی اند تقریبا هیچ تاثیری بر آثار بعدی نداشتند.

این مدخل دانشنامه استنفورد هم ۶ بخش دارد که عبارت اند از: «کلیات دیدگاه کانت درباره ذهن»، «طرح نقدی کانت و نحوه جای گرفتن ذهن در آن»، «دیدگاه کانت درباره ذهن»، «آگاهی از خود و شناخت خود»، «شناخت ذهن» و «محمل های تاثیر و عدم تاثیر کانت بر پژوهش های شناختی معاصر».

این کتاب با ۹۵ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

مدخل بعدی، «یاکوبی» است که به قلم جورج دی جووانی نوشته شده و ترجمه اش به عهده محمدمهدی اردبیلی است. نسخه اصلی این کتاب هم در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده است.

این کتاب همان طور که از نامش مشخص است، درباره یاکوبی فیلسوف آلمانی است. یاکوبی شخصیتی جدلی، اجتماعی و ادبی بود. او منتقدی صریح و نخست منتقد عقل گرایی حاکم بر فلسفه روشنگری متاخر آلمان بود؛ سپس منتقد ایدئالیسم استعلایی کانت به ویژه صورتی که فیشته متقدم به آن بخشیده بود و نهایتا منتقد ایدئالیسم رمانتیک شلینگ متاخر. مخالفت او با فیلسوفان در همه این موارد، مبتنی بر این باور بود که اشتیاق آن ها به تبیین، نادانسته ایشان را به این سمت سوق داده است که شرایط مفهوم پردازی را با شرایط وجود خلط کنند، و به این وسیله هیچ جایی برای آزادی فردی یا خدای شخص وار باقی نگذارند.

این کتاب هم ۵ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: «زندگی و فعالیت فکری»، «آثار فلسفی اصلی»، «آثار ادبی»، «آثار جدلی» و «بازنگری».

این کتاب با ۱۱۵ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال چاپ شده است.

کتاب شصت و هفتم مجموعه دانشنامه استنفورد، «تعریف هنر و زیبایی» است. این کتاب اثر تامس آداجیان و کریسپین سارتول بوده و فائزه جعفریان آن را ترجمه کرده است.

تعریف هنر موضوعی بحث برانگیز در فلسفه معاصر است. این که آیا می توان تعریفی از هنر به دست داد یا خیر هم محل مناقشه بوده و مساله فایده فلسفی تعریف هنر هم مورد بحث بوده است. این مدخل به این مساله می پردازد.

کتاب پیش رو، دو بخش اصلی دارد که «تعریف هنر» و «زیبایی» هستند و هرکدام به ۵ و ۲ فصل تقسیم می شوند. الزامات تعریف هنر، تعاریف سنتی، شک باوری درباره تعاریف، تعاریف معاصر و نتیجه گیری فصل های بخش «تعریف هنر» هستند و عینیت و ذهنیت و برداشت های فلسفی از زیبایی دو فصل بخش «زیبایی» هستند.

این مدخل هم با ۱۶۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

«اعتماد» هم آخرین کتاب چاپ شده در این مجموعه است. نویسنده این اثر، کرولین مک لاود و مترجمش امیرحسین خداپرست است. نسخه اصلی این مدخل هم مربوط به سال ۲۰۱۵ است.

این کتاب به سوالات و مسائل مختلف فلسفی درباره اعتماد می پردازد؛ همچنین به طور عمده به اعتماد بین الاشخاص می پردازد که به زعم نویسنده اثر، الگوی غالب اعتماد است. گرچه برخی فیلسوفان درباره اعتمادی نوشته اندکه بین الاشخاصی نیست، مثل اعتماد نهادی، اعتماد به حکومت یا اعتماد به هوش مصنوعی، اما بیشتر آن ها موافق اند که این صورت های اعتماد فقط در صورتی سازوارند که وجوه مهمی از اعتماد بین الاشخاصی را در خود داشته باشند.

«ماهیت اعتماد و قابل اعتماد بودن»، «معرفت شناسی اعتماد»، «ارزش اعتماد»، «اعتماد و اراده» و «نتیجه» بخش های مختلف این کتاب را تشکیل می دهند.

این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما