شناسهٔ خبر: 47385 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه سروانتس برنده‌اش را شناخت/ادواردو مندوسا برنده نوبل اسپانیا

ادواردو مندوسا رمان‌نویس اسپانیایی به عنوان برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۶ انتخاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جایزه سروانتس که به عنوان بزرگ‌ترین افتخار در دنیای ادبیات اسپانیایی زبان شناخته می‌شود، ادواردو مندوسا را به عنوان برنده خود در سال ۲۰۱۶ انتخاب کرد.

این نویسنده که بیش از همه برای خلق آثاری در ژانر جنایی شناخته می‌شود، در ژانرهای دیگر نیز تجربه‌آزمایی کرده و موفق ظاهر شده است.

مندوسا برای مجموع آثارش شامل کتاب‌های متعددی که در زادگاهش بارسلونا می‌گذرند و به تاریخ این شهر توجه دارند، برنده این جایزه شناخته شد.

وی در رشته حقوق تحصیل کرد و به عنوان مترجم در سازمان ملل در نیویورک مشغول کار شد و اولین رمانش را سال ۱۹۷۵ منتشر کرده است. «حقیقت درباره پرونده ساولتا» اولین رمان وی تریلری است که در کارخانه اسلحه‌سازی ساولتا می‌گذرد و دنیای زیرزمینی خشونت و آنارشیست‌ها را روایت می‌کند.

این نویسنده ۷۳ ساله تاکنون جوایز متعددی برده و در زمینه ترجمه نیز بسیار موفق بوده است.

«شهر معجزات» در سال ۱۹۸۶، «سال سیلاب» رمانی داستانی درباره دوران پسا جنگ در اسپانیا و «یک کمدی نورانی» از دیگر آثارمطرح وی هستند.

یک رمان افسانه‌ای پنج جلدی نیز با روایتی گوتیک و دو رمان علمی-تخیلی در مجموعه آثار وی جای دارند.

جایزه سروانتس از سوی وزیرفرهنگ و آموزش اسپانیا روز چهارشنبه برنده امسال این جایزه ۱۲۵ هزار یورویی را معرفی کرد و آن را ۲۳ آوریل در سالگرد درگذشت میگل دوسروانتس خالق «دون کیشوت» به برنده امسال اهدا می‌کند.

ماریو بارگاس یوسا و خوان مارس از دیگر برندگان این جایزه بوده‌اند.   

نظر شما