شناسهٔ خبر: 47479 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کانال‌های تلگرام احراز هویت می‌شوند/ دریافت مجوز برای کانال‌های بیش از ٥‌ هزار عضو

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: «طبق مصوبه شورای ‌عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد موظف به تشکیل کمیته و تهیه آیین‌نامه‌ای برای کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی با تعداد کاربر زیاد شده است».

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: «طبق مصوبه شورای ‌عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد موظف به تشکیل کمیته و تهیه آیین‌نامه‌ای برای کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی با تعداد کاربر زیاد شده است».
محمود واعظی در حاشیه همایش خدمات عمومی الزامی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و کمترتوسعه‌یافته از مصوبه آخرین جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهوری خبر داد. بنابر اظهارات او، طبق این پیشنهادی که به تصویب اعضای شورای‌ عالی رسیده است، افرادی که در کانال‌های مختلف خبری و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند و مردم باید به این اخبار اعتماد کنند و این کانال‌ها بیش از تعداد مشخصی عضو دارند، باید مجوز بگیرند.
بر این اساس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به تشکیل کمیته‌ای و تدوین آیین‌نامه مربوطه در یک ماه شد. در این آیین‌نامه جزئیات مجوز و تعداد اعضای کانال به طور دقیق مشخص می‌شود که در صحبت‌های اولیه حداقل پنج هزار کاربر در کانال‌های خبری برای شرط الزام اخذ مجوز مطرح شده است. البته تاکنون آمار دقیقی مبنی بر اینکه چه تعداد کانال ایرانی در تلگرام بیش از پنج هزار عضو دارد، منتشر نشده است.
با این حال، تعداد این کانال‌ها و اسامی آنها به‌راحتی قابل دسترس خواهد بود. موضوع دیگری که وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد، احزار هویت افرادی است که دارای کانال‌های تلگرامی هستند. به گفته او، این موضوع به این دلیل است که فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی در این کانال‌ها باید مورد استناد باشد تا مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند. البته ساماندهی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی فقط مربوط به کانال‌های تلگرام نمی‌شود و آن‌گونه که محمود واعظی بیان کرده، مقرر شده است در این آیین‌نامه سازوکاری برای ساماندهی همه محتواهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که دارای اعضای درخورتوجهی هستند، تدوین شود.
سرنوشت نامعلوم یاندکس در ایران
 در جریان دیدار محمود واعظی با مقامات روسیه که چندی پیش صورت گرفت، قرار بر این شد تا موتور جست‌وجوی یاندکس - که البته در ایران فیلتر است - در ایران فعالیت خود را آغاز کند. این اقدام در راستای همکاری‌های فناوری اطلاعات ایران و روسیه انجام شده بود. اقدامی که حتی رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز آن را تأیید کرده و گفته بود در مقابل موتور جست‌وجوهای غربی، می‌توان با همکاری مشترک و رعایت ضوابط از موتور جست‌وجوی روسی استفاده کرد. اما به نظر می‌رسد سرنوشت فعالیت این موتور جست‌وجوی روسی در ایران نامشخص است، زیرا محمود واعظی در حاشیه مراسم همایش خدمات عمومی الزامی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و کمترتوسعه‌یافته، بیان کرد: «هیأت مخابراتی روسی که از دو روز گذشته به تهران آمده و ملاقات‌هایی نیز با ما داشته است، درباره همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف ارتباطی مذاکره کرده است و موضوع همکاری با موتور جست‌وجوی یاندکس در ایران نیز یکی از موضوعات مورد بحث و مذاکره بود، اما هنوز تصمیم روشن و قطعی‌ای در این زمینه اتخاذ نشده است».
۳۵۰‌ میلیارد برای تلفن و اینترنت در  روستا
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش به موضوع دسترسی روستاها به تلفن همراه و اینترنت اشاره و بیان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به تلفن دسترسی دارند و تلاش بر آن است در یک ‌سال آینده دسترسی به اینترنت نیز در این روستاها صورت گیرد، زیرا بردن ارتباطات اینترنتی به روستاها موجب رونق کسب‌وکار در روستاها خواهد شد. او می‌گوید: «زمانی با بردن اینترنت به روستاها مخالفت‌های متعددی وجود داشت و این‌گونه تعبیر می‌شد که با این اقدام، روستاها دچار فساد خواهند شد. درحالی‌که تلاش ما ارائه خدمات در روستاهاست». او ادامه داد: «ما ارائه اینترنت در روستاها را بخشی از شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم، چراکه شبکه ملی اطلاعات بدون دسترسی روستاییان کامل نخواهد بود». او در ادامه با ارائه آماری مبنی بر اینکه تاکنون حدود ۲۴ تا ۲۵‌ هزار روستا در سراسر کشور به شبکه اینترنت متصل شده‌اند، افزود: «اکنون تلاش داریم تا پایان دولت همه روستاهای بالای ۱۵ خانوار را به اینترنت متصل کنیم». به گفته او، بودجه ارتباط‌رسانی به روستاها ۳۵۰‌ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ بوده که امسال نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است. در این راستا مناقصاتی نیز برگزار شده و برنده آن مشخص شده است که این موضوع گام اول در ارائه اینترنت به روستاها محسوب می‌شود.
موضوعات دیگری که محمود واعظی به آن پرداخت، مسئله کاهش تعرفه اینترنت و استفاده نامزدهای ریاست‌جمهوری از فضای مجازی است. او دراین‌باره بیان کرد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای قیمت اینترنت رقمی را به عنوان سقف تعیین می‌کند و هیچ اپراتوری مجاز نیست خدمات را با قیمتی بیش از آن ارائه کند. البته رقابت بین اپراتورها و شرکت‌های FCP موجب می‌شود شرکت‌ها تعرفه‌های متنوعی را ارائه کنند اما اگر در موردی سقف تعرفه مورد توجه قرار نگرفت، مشترکان می‌توانند موضوع را با سامانه ۱۹۵ مطرح کرده و از آن طریق پیگیری کنند. همچنین هنوز آیین‌نامه‌ای درباره اینکه برای تبلیغات ریاست‌جمهوری باید کاندیداها از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند، طرحی تدوین نشده و این موضوع به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را فقط در اختیار یک وزارتخانه دانست، البته سال گذشته شورای‌ عالی فضای مجازی چارچوبی کلی دراین‌باره تعیین کرده است.

نظر شما