شناسهٔ خبر: 47501 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رخشان بنی‌اعتماد: ساخت فیلم مستند نیاز به شناخت و تحلیل کامل موضوع دارد

بنی‌اعتماد خطاب به مستندسازان جوان تأکید کرد که ساخت فیلم مستند اجتماعی نیاز به شناخت و تحلیل کامل موضوع دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما و مستندساز برجسته کشور، یکی از میهمانان ویژه دومین روز برپایی جشنواره بین‌المللی سینما- حقیقت بود.
وی در بازدید از جشنواره سینما- حقیقت، ضمن دیدار و گفت‌وگو با دکتر حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (دبیر جشنواره) و سایر مسئولان و هنرمندان حاضر در جشنواره، با حضور در غرفه پژوهش و شرکت در برنامه عصر گفت‌وگوی جشنواره، به پرسش‌های دانشجویان و مستندسازان جوان درباره آسیب‌های اجتماعی، ناهنجاری‌هایی که تبدیل به هنجار می‌شوند و شیوه روایت این آسیب‌ها در مدیوم سینما پاسخ داد.
بنی‌اعتماد خطاب به مستندسازان جوان حاضر در این برنامه تأکید کرد که ساخت فیلم مستند اجتماعی نیاز به شناخت و تحلیل کامل موضوع دارد.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، این کارگردان سینما درخصوص دیدگاهی که در جامعه پیرامون دستگیری از سالمندان ازسوی فرزندان ایجاد شده، سخن گفت. او که در یک اپیزود از فیلم «کهریزک» تلاش کرده بود تا دید جامعه را پیرامون این موضوع تغییر دهد، به حاضران گفت: چرا دائم این حس را القا می‌کنیم که باید بچه‌ها در دوران پیری از ما دستگیری کنند؟
گفتنی است که سئانس ویژه جمعه‌شب جشنواره سینما- حقیقت هم به فیلم «آی‌آدم‌ها»ی خانم بنی‌اعتماد رسید. این فیلم از ساعت ٢٢:٤٥ جمعه‌شب (١٩ آذر ٩٥) در سالن شماره یک پردیس چارسو روی پرده می‌رود و تماشای آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. «آی‌آدم‌ها» که هم‌اکنون در گروه هنر و تجربه در حال اکران است، به روایت داستان گروهی از پزشکان داوطلب ایرانی و فرانسوی می‌پردازد که از طریق مؤسسه خیریه زنجیره امید، بچه‌های بیمار و محروم را از سراسر ایران در سه رشته قلب، ارتوپدی و ترمیمی، در بالاترین سطح درمان می‌کنند.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور به جشنواره  سینما-حقیقت آمد

حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اجرائی، با حضور در پردیس سینمایی چارسو، از بخش‌های مختلف دهمین جشنواره بین‌المللی «سینما- حقیقت» بازدید کرد. وی عصر دوشنبه (١٥ آذر) با حضور در محل برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما-حقیقت، ضمن گفت‌وگو با «حجت‌الله ایوبی»، رئیس سازمان سینمایی، «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد»، دبیر جشنواره سینما- حقیقت و دیگر مسئولان این رویداد فرهنگی- هنری، در جریان بخش‌های مختلف دهمین دوره برگزاری این جشنواره قرار گرفت.
مهتاب کرامتی، تهیه‌کننده مستند «صفر تا سکو» در جشنواره سینما-حقیقت:  
زنان به خط‌ خوردن عادت کرده‌اند
!
مهتاب کرامتی، بازیگر سینما که با تهیه‌کنندگی فیلم مستند بلند «صفر تا سکو» که پرتره‌ای از خواهران منصوریان، قهرمانان جهانی ایران در رشته ووشو است، در دهمین جشنواره بین‌المللی سینما- حقیقت شرکت کرده، در جلسه نقد و بررسی فیلمش گفت: «یکی از دلایلی که به سمت ساخت این مستند رفتیم، انگیزه و انرژی خود خواهران منصوریان بود که به‌صورت یک موج ما را با خود پیش بردند و نزدیک به سه سال همه با هم زندگی کردیم. چیزی که در این فیلم جلب‌توجه می‌کند، همین لحظات صمیمی حضور این دوستان مقابل دوربین ماست که به مخاطب این اجازه را می‌دهد به‌راحتی با آنها همراه شود».وی افزود: «فکر می‌کنم این مستند تنها درباره دختران و زنان ورزشکار نیست، بلکه درباره همه ما زن‌هاست که به خط‌خوردن عادت کرده‌ایم. چقدر خوب است که ببینیم می‌توان به این شرایط عادت نکرد. البته فیلم ما اصلا نگاه فمینیستی ندارد و فقط می‌خواهیم بگوییم می‌توانیم همپای مردها در صحنه حضور داشته باشیم. به زنان ما به‌خصوص در میدان ورزش همواره ظلم شده و فکر می‌کنم زنان ورزشکار و هنرمند ما نیاز به حمایت دارند و درعین‌حال خودشان هم نباید از خط‌خوردن هراس داشته باشند».سحر مصیبی، کارگردان مستند «صفر تا سکو»، هم پیرامون ساخت این فیلم گفت: «سه سال پیش می‌خواستم یک فیلم اکشن کوتاه کار کنم که با این خواهران ووشوکار آشنا شدم و از آنجا باب آشنایی باز شد و احساس کردم حیف است اراده این خانواده و به‌خصوص این سه خواهر را به تصویر درنیاورم». وی افزود: «یک سال پیش از ساخت این فیلم، با این خانواده رابطه دوستانه داشتم و همین رابطه کمک بسیار زیادی کرد که به این کاراکترها نزدیک شوم. تهیه‌کنندگان فیلم (طهورا  ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی) هم نقش بسزایی در سوق‌دادن من به سمت ساخت این مستند داشتند، به‌خصوص که ورود از سینمای داستانی به سینمای مستند جرئتی می‌خواهد که خود این دوستان این جرئت را به من دادند».شبنم زین‌العابدین، منتقد این نشست، نیز درخصوص مستند «صفر تا سکو» اظهار کرد: «در مواجهه با فیلم کاملا مشخص است که ما با خانواده‌ای مواجه هستیم که دشواری‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته‌اند تا به یک روشنایی و امید دست پیدا کنند. هدفمندی این کاراکترها بسیار برای من جالب بود، به‌خصوص که این هدفمندی فردی هم نیست و جنبه ایثار و نوع‌دوستی در آن پررنگ بود. درعین‌حال درست است که این فیلم روایت سه خواهر است، اما قرار نیست مرد تا این اندازه در روایت ما کم‌رنگ باشد». وی افزود: «دوست داشتم در جایی وقتی این تلاش صورت می‌گیرد، اصلاح هم به‌دنبال آن بیاید. درست این است که خانم‌ها جایگاه ستون در خانواده را دارند و ما در مواجهه با یک خانواده وظیفه داریم یکدست به همه آنها نگاه کنیم».
افتتاح بازار فیلم مستند جشنواره «سینما-حقیقت»
بازار فیلم مستند دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما-حقیقت» از عصر چهارشنبه ١٧ آذر ٩٥ در طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو افتتاح خواهد شد.
این بازار فیلم در سه روز (١٧ تا ١٩ آذر)، از ساعت ١٧ الی ١٩ دایر خواهد بود و اولویت شرکت در آن، با افرادی است که دارای کارت ویژه بازار هستند. گفتنی است که رئوس برنامه و میهمانان ایرانی و خارجی حاضر در بازار فیلم دهمین جشنواره بین‌المللی سینما- حقیقت به این شرح است:
چهارشنبه (١٧ آذرماه)
ساعت ١٥ تا ١٦: آقای «نیکلاس کیلدگارد انگستروم»، برنامه‎ریز جشنواره مستند کپنهاگ (دانمارک)، خانم «الما تاتاراجیک»، از جشنواره بوسنی‌وهرزگوین، آقای «جیوونا نازارو»، مدیر هفته منتقدان جشنواره ونیز (ایتالیا) و نماینده جشنواره مستند ویزیون دورئل (سوئیس)
ساعت ١٦ تا ١٧: آقای «دانیل کیم»، مدیر ارشد بازار فیلم بوسان (کره) و آقای «رادووان سیبرت»، تهیه‌کننده و پخش‌کننده (جمهوری چک)
ساعت ١٧ تا ١٨: جلسه آزاد با مستندسازان
پنجشنبه (١٨ آذرماه)
ساعت ١٥ تا ١٦: خانم «نگین فاضلی»، نماینده داکیو نایت (آمریکا)، پخش‌کننده آثار مستند و اکران در آمریکا و کانادا، آقای «امین پلنگی»، مدیر جشنواره فیلم‎های ایرانی استرالیا و آقای «یداله دوج»، مدیر جشنواره ایرانیان زوریخ (سوئیس)
ساعت ١٦ تا ١٧: خانم «یانا ساری»، مدیر بازار جشنواره مستند تسالونیکی (یونان)، آقای «استفانو تیلدی»، تهیه‎کننده و استاد تورینو لب (ایتالیا) و آقای «اتین دو ‌ریکارد»، تهیه‎کننده (فرانسه)
ساعت ١٧ تا ١٨: جلسه با نمایندگان شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی cctv چین
جمعه (١٩ آذرماه)
ساعت ١٥ تا ١٦: آقای «تام پاورز»، مدیر جشنواره مستند نیویورک و مدیر هنری جشنواره تورنتو، آقای «دیمیتریس کرکینوس» و مدیر هنری جشنواره مستند تسالونیکی (یونان)
ساعت ١٦ تا ١٧: آقای «وود لین»، مدیر جشنواره مستند تایوان و آقای «ایتالو اسپینالی»، مدیر جشنواره آسیاتک (ایتالیا)
ساعت ١٧ تا ١٨: جلسه معرفی پروژه کارستان به نمایندگان فستیوال‌ها و تلویزیون‌های بین‌المللی

نظر شما