شناسهٔ خبر: 47531 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پنجمین نامزدی «کلهر» برای اسکار موسیقی

کیهان کلهر در صدر فهرست ایرانیانی قرار گرفته که در جایزه گرمی نامزد شده‌اند. او در سال‌های ٢٠٠٢، ٢٠٠٣، ٢٠٠۵ و ٢٠٠٩ نامزد این جایزه شده است. شاید معروف‌ترین نامزدی‌اش هم برگردد به نوای کمانچه در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس فورد کاپولا.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ این چندمین‌بار است که نام کیهان کلهر، موسیقی‌دان پرآوازه ایرانی که این روزها در شهرهای مختلف ایران در حال برگزاری تور کنسرت‌هایش است، در میان نامزدهای جایزه گرمی به‌عنوان معتبرترین جایزه موسیقی جهان می‌درخشد. پیش از این چهاربار نام کیهان کلهر در میان نامزدهای این جایزه معتبر آمده بود، اما این‌بار به‌عنوان نوازنده گروه موسیقی راه ابریشم (Silk Road) در دو رشته «موسیقی جهانی» و «موسیقی فیلم» کاندیدا شده است. او سال‌هاست که نوازنده کمانچه این گروه معروف با آهنگ‌سازی و سرپرستی نوازنده برجسته ویلن‌سل دنیا، «یویوما»، است. حالا درحالی‌که دو روز گذشته نامزدهای جایزه گرمی اعلام شده‌اند، نام آلبوم جدید گروه جاده ابریشم به‌نام «مرا به خانه بخوان» (Sing Me Home) در میان نامزدهای بخش بهترین موسیقی جهانی حضور دارد. این آلبوم که سال ٢٠١٦ یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های این سبک موسیقی بود، پیش از این هم توانسته بود در رتبه اول جدول موسیقی کلاسیک بیلبورد قرار بگیرد؛ موفقیتی که اگرچه با گرمی مقایسه‌کردنی نیست، اما دست‌کمی هم از آن ندارد. «مرا به خانه بخوان»، دارای ١٣ قطعه است و ضبط این آلبوم موسیقی از سوی کمپانی معتبر سونی‌کلاسیکال انجام شده. از نکات مهم این آلبوم باید به حضور چهره‌های مطرح موسیقی جهان که در نوازندگی این آلبوم همکاری کرده‌اند اشاره کرد؛ هنرمندانی چون تومانی دیاباته، نوازنده ساز کورا، شجاعت حسین‌خان، نوازنده سیتار، دیما اورشو، خواننده اهل سوریه و... .
اسامی دیگر نامزدهای گرمی بهترین آلبوم موسیقی جهانی به این ترتیب است: آلبوم «سرنوشت» اثر زنان اسکاتلندی، «راه‌رفتن روی ردپای پدرانمان» اثر «لیدی اسمیت بلک مامبازو»، «سرزمین طلا» اثر «آنوشکا شانکار»، «بوسه» اثر «کایتانو ولوسو» و «گیلبرتو گیل».
از سوی دیگر گروه موسیقی جاده ابریشم توانسته در حوزه موسیقی فیلم هم نامزد دریافت جایزه گرمی شود. این گروه که ساخت موسیقی فیلم مستند «موسیقی غریبه‌ها»، به کارگردانی مورگان نویل را برعهده داشتند، حالا برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم دنیا شده‌اند، آن‌هم در روزگاری که آهنگ‌سازان بزرگ موسیقی فیلم برای گرفتن این جایزه صف کشیده‌اند. این فیلم نتیجه چندین‌سال همراهی و مستندسازی مورگان نویل درباره گروه «جاده ابریشم» است که تأثیر عمیقی در موسیقی جهانی (World Music) در همه‌جای دنیا گذاشته و مخاطبان زیادی در سراسر دنیا را به خود جذب کرده‌اند. شاید دلیل اصلی این اتفاق را باید در جذب بهترین نوازندگان و آهنگ‌سازان سنتی و محلی هر کشوری در آن دانست. نویل با ترکیبی از عکس و مصاحبه و فیلم‌های آرشیوی، سفری را با این گروه آغاز می‌کند و عشق و استعداد و ازخودگذشتگی گروه را به تصویر می‌کشد. مورگان نویل متولد دهم اکتبر ۱۹۶۷ میلادی و اهل آمریکا و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند برای فیلم «بیست‌قدم تا ستاره‌شدن» است که در سال ۲۰۱۴ آن را به‌خاطر کارگردانی دریافت کرد و «موسیقی ‌غریبه‌ها» هم اولین فیلم این کارگردان پس از موفقیت اخیرش خواهد بود. اسامی دیگر نامزدهای گرمی بهترین آلبوم موسیقی فیلم به‌این‌ترتیب است: موسیقی فیلم‌های «وقتی مردم می‌خوابم» اثر استیو آیوکی، «بیتلز» برای «هشت روز یک هفته»، «لیموناد» اثر بیانسه و «شنبه‌شب آمریکایی» اثر هنرمندان مختلف.
 ایرانیان و گرمی
کیهان کلهر در صدر فهرست ایرانیانی قرار گرفته که در این جایزه نامزد شده‌اند. او در سال‌های ٢٠٠٢، ٢٠٠٣، ٢٠٠۵ و ٢٠٠٩ نامزد این جایزه شده است. شاید معروف‌ترین نامزدی‌اش هم برگردد به نوای کمانچه در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس فورد کاپولا. البته آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو به‌سر نمی‌شود» که در سال‌های ٢٠٠٣ و ٢٠٠۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند، کاری مشترک بودند که محمدرضا شجریان، همایون شجریان و حسین علیزاده در آن همراه بودند. هرچند حسین علیزاده به‌تنهایی خودش در ‌سال ٢٠٠٧ با آلبوم «به تماشای آب‌های سپید»، نامزد دریافت سه جایزه گرمی شد. همان ‌سال (٢٠٠٧) آلبوم «شور رومی»، کار مشترک شهرام و حافظ ناظری نیز از نامزدهای این جایزه بود.
دراین‌میان باید به چهره‌های دیگر که کمتر شناخته‌ شده‌اند و نام آنها کمتر شنیده شده است هم اشاره کرد. علی شیرازی‌نیا و شهرام طیبی هم دو موزیسین ایرانی- آمریکایی هستند که در مقام تنظیم‌کننده با دست‌اندرکاران آلبومی به نام Deep Dish همکاری داشتند. این آلبوم در سال ٢٠٠٢ موفق به دریافت جایزه گرمی شد. بهزاد رنجبران هم در سال ٢٠٠۶ به‌خاطر سه‌گانه خود (پرشین تریلوژی) نامزد دریافت جایزه گرمی شد. شهرام ناظری به‌همراه فرزندش، حافظ ناظری، نیز برای آلبوم «شور رومی» نامزد این جایزه شده‌اند. همچنین ‌سال گذشته علی پیامی، آهنگ‌ساز ایرانی، برای همکاری با ستاره‌هایی همچون تیلور سوییفت، الی گولدینگ و ویکند، نامزد سه جایزه اصلی گرمی شد. نام پیامی در شاخه‌های بهترین ضبط ‌سال (در کنار ویکند)، بهترین آلبوم‌ سال (به دلیل مشارکت در ساخت قطعات آلبوم‌های ١٩٨٩ سوییفت و زیبایی در پس دیوانگی ویکند) و بهترین ترانه ‌سال که برای رسانه تصویری ساخته شده (در کنار الی گولدینگ) برده شده بود. در همین‌ سال در کنار پیامی، ایلیا سلمانزاده، ایرانی دیگری بود که برای همکاری با ویکند در ترانه «مرا دوست داشته باش همان‌طور که داری»، در رشته بهترین ترانه سال نامزد گرمی شد.
 بیانسه نامزد ٩ جایزه گرمی
اما امسال بیانسه، خواننده آمریکایی که ٢٠ جایزه گرمی در کارنامه خود دارد، پیشتاز نامزدهاست. او در ٩ بخش نامزد دریافت این جایزه شده. دریک، ریحانا و کانیه وست هم هرکدام با هشت نامزدی در مرتبه بعد از بیانسه قرار دارند. ادل هم برای آلبوم «٢٥» در پنج بخش نامزد شده است. بیانسه با «لیموناد»، ادل با «٢٥» و دریک با «مناظر»، هر سه برای دریافت جایزه بهترین آلبوم سال رقابت می‌کنند. آنها در این بخش جاستین بیبر با «هدف» و استرگیل سیمپسن با «A Sailor’s Guide to Earth» را به‌عنوان رقیب پیش‌رو دارند. بیانسه به‌جز نامزدی در بخش بهترین آلبوم سال، در بخش‌های بهترین آهنگ سال، بهترین رکورد سال، بهترین اجرای تک‌نفره پاپ، بهترین آلبوم معاصر شهری، بهترین اجرای راک، بهترین اجرای رپ، بهترین موزیک‌ویدئو و بهترین موسیقی فیلم هم نامزد شده است.
   
 مراسم پنجاه‌ونهمین دوره جوایز سالانه گرمی، ١٢ فوریه ٢٠١٧ (بامداد دوشنبه ٢٥ بهمن به وقت ایران) در استیپلز سنتر لس‌آنجلس برگزار و زنده از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شود.

نظر شما