شناسهٔ خبر: 47584 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیربنایی‌ترین اصل مورد توجه پژوهشگاه «مسأله‌محوری» است

حسینعلی قبادی گفت: زیربنایی‌ترین اصلی که پژوهشگاه برای بالندگی خود و علوم انسانی مورد توجه قرار می دهد «مسأله‌محوری» است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در اولین روز از مراسم هفته پژوهش با تبریک میلاد پُربرکت پیامبر گرامی و تهنیت و شادباش به مناسبت هفته پژوهش گفت: ضمن عرض خیر مقدم به جناب آقای دکتر روشن، معاون محترم حقوقی و امور مجلس وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و همراهان گرامی از توجه ویژه ایشان و همه معاونان وزیر به علوم انسانی تشکر می کنم که تاکنون حمایت و عنایت ویژه به علوم انسانی داشته اند.

قبادی گفت: خوشبختانه مراسم هفته پژوهش در فضایی درون زا و دانائی محور برنامه ریزی شده و به خوبی پیش می رود. در سال 93 هفته پژوهش، با شعار «پژوهش، منشأ پیشرفت» برگزار شد. در همان سال برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه با ماهیتی گفتمان مدار و درونزا به‌وسیله قاطبه اعضای محترم هیأت علمی پژوهشگاه طراحی و نهایتاً به تصویب هیأت محترم امناء رسید که جا دارد از زنده یاد دکتر آئینه وند هم یادی بکنیم که جایش نزد ما خالی است.

قبادی افزود: مراسم هفته پژوهش در سال 94 با شعار «پژوهش، جامعه و توسعه پایدار» برگزار شد تا اینکه در سال جاری، هفتة پژوهش در سایه نام مولود مهربانی و پیام‌آور آزادگی، حضرت محمد مصطفی (ص) و شعار «مسأله‌مندی در پژوهش» آغاز می‌شود. پیامبر گرامی اسلام نیز به همین دلیل که مسأله شناس بود از یثرب به مدینه حرکت کردند و در آن زمان و ازجامعه متحوش جامعه ای آرمانی همچون مدینه و مکه را تحویل مردم دادند که فرمودند: متحد جان‌های شیران خداست            جان خوکان و سگان از هم جداست

قبادی تأکید کرد: مسأله‌مندی در پژوهش ما نیز به منزله نورافکن عبور از ظلمت و عقب‌افتادگی به دنیای روشن پیشرفت و توسعه پایدار است، باید کوشش کنیم در سایه عنایت آن پیامبر گرامی از طریق سرلوحه قرار دادن مسأله‌مندی در پژوهش‌ها، نتایجی اثرگذار، سودمند و ماندگار برجای بگذاریم. پژوهشگاه درحالی در سال 1395 هفتة پژوهش را گرامی می‌دارد که حرکت برنامه‌مدارِ فعالیت‌های پژوهشگاه در سایه یک انضباط درونزای نهادمند به سوی ارتقاء کیفیت پیش برده می‌شود، به نحوی که تولید سرانة علم را از مرز 5/1 گذرانیده، ساماندهی متناسب و کاربردی‌گرایانه پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه با قلب مسائل و مشکلات اجتماعی مرتبط شده، شبکة نخبگانی علوم انسانی فراگیر در سطح ملّی، بویژه با آغاز مرحله اجرایی طرح اعتلا، با تعمیق ارتباط پژوهشی با قریب به 2000 استاد و محقق با پژوهشگاه محقق کرده است.

قبادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه روابط بین‌الملل پژوهشگاه در آستانة تعمیق، جهت‌مندی و جهش قرار گرفته است، گفت: با پیشرفت مراحل اجرایی طرح کلان ملّی اعتلا و ساماندهی علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور و آغاز مراحل اجرایی چند طرح بزرگ کاربردی، منزلت ملّی پژوهشگاه و اثرگذاری نتایج طرح‌های آن ارتقاء یافته، کیفیت مقاله‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی و تولیدات علمی و سطح دانشجویی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه مسیر ارتقاء را می‌پیماید.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: با راهبرد اوّل برنامه توسعه پژوهشگاه، یعنی دانایی‌محوری، پژوهشگاه کانون گرم گفتگومداری، تعامل، مفاهمه همراه با تعاطی جدّی اندیشه‌ای، علمی، نظری و عملی و جهش درونزا به پیش می‌رود. با راهبرد چهارم و ششم و هشتم برنامه، یعنی توسعه پژوهش، تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های ملّی، و توسعه مناسبات فراگیر و شبکه‌سازی علوم انسانی، برنامه‌مداری، نظم‌گرایی، تمحضّ‌محوری، تفحص‌گرایی فردی و سازمانی، زیست پژوهشگرانه، کوشش بین‌رشته‌ای، نگاه شبکه‌ای و تقویت شبکه نخبگانی علوم انسانی با مشارکت فعال در طرح اعتلا و شورای بررسی متون برجسته‌تر شده است. به روزتر شدن پژوهش ها و حرکت در مرزهای دانش و گسترش روابط بین‌المللی و تقویت مراکزی مانند مرکز اسناد فرهنگی آسیا، افق‌های روشن‌تری را فراروی پژوهشگاه می‌گشاید.

قبادی ادامه داد: پژوهشگاه با آنکه به منظور تقویت جنبة مسأله‌مندی و رویکرد کاربردی عمیقاً به طرح‌های کارفرمایی توجه دارد، مسأله خطیر "فرهنگ و تمدّن" را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده و بر آن است که کارکرد اصلی علوم انسانی "فرهنگ‌سازی" است، خود این ادعّا که علوم انسانی می‌تواند "کاربردی" باشد یعنی انتقال نگاه فرهنگی، و لحاظ کردن الزامات فرهنگی در اداره امور جامعه؛ این ادعا که «علوم انسانی ظرفیت فرهنگ‌سازانه، فناورانه، راهگشا و ... را دارد، پس با فناوری ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند مسأله و راه‌ حل و مشکل را رفع سازد»، به‌معنای جدّی انگاشتن رسالت فرهنگ‌سازانه علوم انسانی است. باید اندیشید که بشر بعد از اجتماعی شدن بر اساس فرآورده زندگی اجتماعی، یعنی فرهنگ و تمدن، به اهداف و مقاصد خود می‌رسد؟ باید توجه داشته باشیم، علوم انسانی می‌تواند فرهنگ بیافریند همچنین علوم انسانی به پیکره اجتماع، روح و حیات می‌بخشد و آن را از حالت مکانیکی و خشک درمی‌آورد. علوم انسانی به‌این‌گونه مقولات که اساس فرهنگ و تمدن و مفاهیم و تصورات بنیادی است، می‌پردازد و نیز به توسّع ذاتی این حوزه‌ها و آسیب‌ها و آفات و انحرافات و حتی به مسائل و معضلات مناطق تماس فرهنگ‌ها و ملت‌ها و حساسیت‌ها و ناآشنایی‌های نخستین این تلاقی‌ها و ... با هدف ایجاد منطقه‌الفراغ برای اندیشیدن توجه دارد. علوم انسانی گوهر فرهنگ و سازندة فرهنگ‌ است و به تعبیر مقام معظم رهبری درحقیقت علوم انسانی روح جامعه است.

 قبادی در خاتمه سخنانش گفت: زیربنایی‌ترین اصلی که پژوهشگاه برای بالندگی خود و علوم انسانی کشور به عنوان شیرازة همه رویکردها، اقدامات و فعالیت‌های خود باید در مرکز توجه قرار دهد، مسأله‌محوری است. بر پایه این رکن رکین است که همة کوشش‌های ما معنادار، جهت‌مند و منطبق با بهره‌وری واقعی و هم‌افزایی کامل خواهد بود. مسأله‌محوری پژوهشگاه را به سمت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، حرکت در مرزهای دانش و حضور در قلب مسائل اجتماع و درک نیازها و پرسش‌های جامعه قرار خواهد داد و پیام مرکزی و چشم‌انداز و مأموریت‌های برنامة توسعه راهبردی پژوهشگاه نیز چنین است.

نظر شما