شناسهٔ خبر: 47598 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایوبی باز هم از پشت پرده سینما گفت

سربسته حرف زدن یکی از ویژگی‌های سخنرانی‌های حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی است. او که واژه امید را ترجیع‌بند سخنرانی‌های خود کرده است، هر جا که فرصتی دست داده از پشت پرده سینمای ایران گفته است؛ پشت پرده‌ای که سال‌های نه‌چندان دور، قدرت را در دست داشتند و می‌خواستند سینما را آن‌طور که می‌خواهند اداره کنند.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

سربسته حرف زدن یکی از ویژگی‌های سخنرانی‌های حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی است. او که واژه امید را ترجیع‌بند سخنرانی‌های خود کرده است، هر جا که فرصتی دست داده از پشت پرده سینمای ایران گفته است؛ پشت پرده‌ای که سال‌های نه‌چندان دور، قدرت را در دست داشتند و می‌خواستند سینما را آن‌طور که می‌خواهند اداره کنند.
حالا رییس سازمان سینمایی در تازه‌ترین اظهارات خود در حاشیه یک برنامه سینمایی باز هم زخم آن سال‌ها را باز کرده است. سال‌هایی که مستندسازان اسیر حواشی سیاسی می‌شدند و هر گونه مستند اجتماعی محکوم به سیاه‌نمایی بود: «تا چند سال پیش مستندساز بودن اتهام بود اما شما این راه سخت را برگزیدید. این را هم باید بگویم که تا همین چندسال پیش سینماگر بودن هم افتخاری نبود ولی این فضای پر رونق که در سینما ایجاد و ظرفیت اکران دوبرابر شده بخش عمده آن به خاطر حضور سینماگران و تلاشگرانی است که زحمت می‌کشند تا این رونق به وجود بیاید.»
او این فضای پر رونق اکنون سینما را مرهون تلاش شوراهای مختلف سینمایی دانسته، شوراهایی که برپایی و توجه به آنها مدیریت فرهنگی کشور را از دیکتاتوری تصمیم‌گیری دور می‌کند، البته اگر مخالفان این سیستم، اجازه حیات دهند: «پویایی این بخش‌ها به خاطر شوراهای مختلفی است که ما داریم. ما نمی‌توانیم خیلی از پشت پرده‌ها را بگوییم و باید سکوت کنیم اما می‌بینم همکارانم بسیار تلاش می‌کنند تا شما رنج کمتری ببرید.» رییس سازمان سینمایی در ادامه صحبت‌های اخیر خود همچنین حضور محمد مهدی حیدریان را در سمت مشاور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی تایید کرده و وجود او را قوت‌قلبی برای مدیران وزارتخانه دانسته است تا در مدت باقی مانده حضورشان در هیات دولت تدبیر و امید، کارهای بیشتری به سرانجام رسد.
اما این نخستین بار نیست که ایوبی بر وجود دست‌های پشت پرده سینما تاکید می‌کند. او از زمان حضور در سازمان سینمایی تا امروز، بارها در جلسات مختلف از موانع و دست‌اندازی‌ها در حوزه سینما نام برده است. رییس سازمان سینمایی نخستین‌بار اسفند ٩٢ از موانع پشت پرده برای اکران نشدن فیلم «رستاخیز» گفت. درست همان سالی که این فیلم در جشنواره فجر روی پرده رفته و بود و فیلم‌هایی چون «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست داشتنی» نیز از اکران روی پرده سینماها محروم شده بودند: «من نگرانی داشتم و دلیل اینکه برای حل مساله «رستاخیز» به دنبال این فیلم راه افتادم این بود که متاسفانه تلاش یک دهه به خاطر یکسری تسویه‌حساب‌های خصوصی و گروهی و جناحی فدا نشود و یک سرمایه ملی را از بین نبریم. همین حاشیه «رستاخیز» که ایجاد شده یک پیام دارد. آن پیام هم این است که بدانند پشت این پرده‌ها و حرف‌ها تلاش‌های سیاسی هم هست و باید مساله را بیشتر بررسی کنند.»
البته ایوبی از همان روزها به سینماگران نوید این را داده بود که سازمان سینمایی دولت دهم همچنان بر نظرات خود ایستادگی می‌کند: «مرز بین کوتاه آمدن و مصلحت اندیشی خیلی باریک است. بنابراین ممکن است شما آن را به کوتاه آمدن تفسیر کنید و بنده آن را به اعتدال و مصلحت‌سنجی تفسیر می‌کنم. ما پای حرف‌های‌مان ایستاده‌ایم و باز هم می‌ایستیم، سینماگران هم خیال‌شان راحت باشد. » او مهم‌ترین سیاست برای تنش‌زدایی و عبور از بحران‌ها در سینما را سیاست «صبر ایوب» دانست.
اما به فاصله شش ماه از این تاریخ، ایوبی بار دیگر شهریور سال ٩٣ در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم یاس، از همت دست‌های پشت پرده برای عدم حمایت از سینما گفت، دست‌هایی که باعث شدند اراده‌ای برای گسترش سینما در میان مدیران نماند. او با انتقاد از مدیران سابق حوزه سینما و وزارت ارشاد، خطاب به آنها بدون نام بردن از کسی پرسید: «چرا مردم‌مان را محروم کرده‌اید از دیدن فیلم‌های خوب و پاک که هویت دینی و اسلامی آنها را حفظ می‌کند؟ این جوانان با نبود سینما به کجا بروند؟ این فیلم‌های خوب را نبینند چه ببینند؟ بروند ماهواره تماشا کنند؟»
او همچنین آبان سال ٩٤، در گفت‌وگویی از کسانی گفت که به این باور رسیده بودند سینما را از بین ببرند و آن را از نو و مطابق با آنچه می‌خواهند بسازند: «بعد از آمدن دولت ما، آن گروهی که سایت و رسانه هم دارند، فعال‌تر شدند و مشغول کار هستند. بیشتر آنها هم سینمایی نیستند و غرض‌های سیاسی دارند. با آنها نمی‌شود کاری کرد چون خود را به خواب زده‌اند؛ اما در دل سینما، کسانی هم هستند که نقد دارند و ما حرف آنها را با کمال میل می‌شنویم. در دو سال گذشته وقتی کارمان را شروع کردیم، گفتیم اولویت ما شنیدن است.» ایوبی در همان گفت‌وگو عنوان کرد که به طور مثال درباره اکران نشدن «رستاخیز» حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما به نفع فیلم، کارگردان و سینما نیست.
با مرور حرف‌های رییس سازمان سینمایی در سال‌های حضورش در حوزه مدیریت سینما، متوجه می‌شویم ایوبی حداقل در نحوه سخنرانی هیچگاه تغییر رویه نداده است، او همیشه از دست‌های پشت پرده‌ای گفته که می‌خواهند سینما را نابود کنند اما در نهایت به واسطه حضور در هیات دولت تدبیر و امید، وظیفه خود دانسته بیش از هر موضوعی، امید را در دل سینماگران زنده کند.

روزنامه اعتماد

نظر شما