شناسهٔ خبر: 47717 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استراتژی امنیتی نداریم/ چرا روحانیت سوالات جدیدی مطرح نکرده است

مرادی گفت: ما قبل از این که مشکل روشنفکری ایران را داشته باشیم باید روحانیت را نقد کنیم اینکه چرا نمی‌تواند پرسش­‌های جدید طرح کند یا چرا نمی‌تواند نظام حقوقی، ساخت دولت و... را تئوریزه کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ویدئورسانۀ سیمافکر در دومین قسمت از دور جدید برنامه دریچه سراغ محمد علی مرادی رفته است و با او در موضوع تفکر آزاد و امنیت ملی به گفت و گو پرداخته است. این گفت و گوی تصویری که در حدود بیست و چهار دقیقه است با طرح یک سوال اصلی در مورد چگونگی آزادی اندیشه و امنیت روشنفکران شکل می گیرد و در ادامه گریز هایی به استراتژی امنیتی در ایران و کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس زده می شود. محمدعلی مرادی در این رابطه به طور صریح وجود هر گونه استراتژی امنیتی در ایران را تکذیب می کنید و بی‌اعتنایی روشنفکر هم‌عصر ما به امنیت ملی را ناشی از وجود بی‌انضباطی در میدان روشنفکری ایران می‌داند و روی باز تعریف واژه هایی مثل امنیت، سیاسی­کاری، امر سیاسی تاکید دارد و می گوید: «در ایران امنیت به معنای  سرکوب جا افتاده اما واقعیت این است که امنیت در همه جا «مدیریت» معنا می­شود و اصلا به خاطر همین مدیریت باید صاحبان قدرت در کشور به طرح یک تئوری بیاندیشند.»

مرادی در این گفت و گو در رابطه با بحث طبقات روشنفکران به پیوستن اکثر مرفهین به چپ ها اشاره دارد و می گوید: «روشنفکر، باید آزاد باشد تا به شرایط زیست خود و طبقه‌ی اجتماعی که به آن تعلق دارد، بی‌اندیشد. اما روشنفکران ما بی‌تعلق شده‌اند. قدرت، از ناحیه‌ی روشنفکر بی‌تعلق، هرگز احساس خطر نمی‌کند و بنابراین، تعهدی نیز نسبت به چنین روشنفکری ندارد.» او راست ایران را که شامل اصولگرایان فعلی و راست های سنتی هستند فرا می خواند تا به تشکیل ساختاری برای راه اندازی یک سیستم بیاندیشد که در آن امنیت و آزادی فکر همزمان وجود داشته باشد. از طرفی مرادی معتقد است ایران برای تشکیل این ساختار باید متفکر محافظه کار تولید کند تا بتواند در آینده دست به طراحی این ساختار بزنید. او خودش را یک آنارشیست معرفی می کند که از شرایط کشور مطلع است و می داند که این تنها راه جامعه ی ایران است.

در بخش های دیگر این گفت و گو محمد علی مرادی جامعه ی سنتی روحانیون ایران را نقد می کنید و می گوید: «روحانیت ایران هنوز نمی تواند با جهان امروز آشتی کند. روحانیت ایران با فضای چهارصد سال پیش زندگی می کند و نمی تواند مفاهیم امروزش را تئوریزه کند.در واقع قبل از این که مشکل روشنفکری ایران را داشته باشیم باید روحانیت را نقد کنیم که چرا نمی تواند پرسش­های جدید طرح کند یا چرا نمی تواند نظام حقوقی، ساخت دولت و... را تئوریزه کنید؟ جواب این هم معلوم است چون شما با منطق چهارصد سال قبل زندگی می کنید و منطق سوری دارید.با منطق سوری نمی توان در جهان امروز شرکت داشت و باید منطق جدیدی نوشت.»

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم کامل این گفت­و­گو را با مراجعه به نشانی اینترنتی www.simafekr.tv به طور کامل مشاهده کنند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۰۶:۵۹اصلاح شود 0 0

    «منطق سوری» اشتباهه؛ به نظرم درستش باید این باشد: «منطق صوری».
                                

نظر شما