شناسهٔ خبر: 47781 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر اداره کتاب: کمیته مخفی نداریم!

در شرایطی که هر دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید از اتاق فکرهای پنهان سخن گفته بودند، مدیر اداره کتاب اما وجود کمیته‌های مخفی، درسایه و غیرمحسوس را رد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ در شرایطی که هر دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید از اتاق فکرهای پنهان سخن گفته بودند، مدیر اداره کتاب اما وجود کمیته‌های مخفی، درسایه و غیرمحسوس را رد کرد.

در آغاز علی جنتی بود که در مراسم تودیع و معارفه‌اش از اتاق‌های فکر پنهان که موانعی را برای وزارت فرهنگ ایجاد می‌کند، سخن گفته بود به فاصله اندکی هم سید رضا صالحی امیری که بر صندلی وزارت تکیه زد، لب به سخن گشود و گلایه‌هایی مشابه را مطرح کرد.
با این حال مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی این وزارتخانه نظری متفاوت دارد. محمد سلگی در تازه‌ترین سخنان خود با تشریح روند فعالیت کمیته و شوراهای نظارتی کتاب در این دفتر، بر شفاف و قانونی بودن فعالیت همه کمیته‌ها تاکید کرده است.
به گفته او، در این دفتر سه رده کمیته و کارگروه فعالیت می‌کنند؛ رده اول گروه‌های کارشناسی متشکل از سرگروه‌های بررسی کتاب و تعدادی از کارشناسان حوزه نشر و کتاب است. در این رده ۱۰ گروه کارشناسی در حوزه بزرگسال و پنج گروه در حوزه کودک و نوجوان تعریف شده است.
سلگی توضیح داده است که گروه‌های کارشناسی، بررسی کتاب در مرحله نخست را بر عهده دارند که در صورت تایید کتاب، مجوز آن صادر می‌شود و اگر اثری تایید نشود، برای بررسی بیشتر به رده دوم ارسال می‌شود.
در رده دوم نیز شورای کتاب و کمیته بررسی شکایات فعالیت می‌کنند. هر کتاب در صورت مشروط یا تایید نشدن از سوی گروه‌های کارشناسی، با درخواست و اعتراض ناشر یا مولف در این کمیته یا شورا بررسی می‌شود. در واقع این کمیته که متصل به واحد رسیدگی به شکایات دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی است، به بررسی شکایت و اعتراض ناشر و مولف نسبت به ایرادات وارد شده بر کتاب می‌پردازد. ضمن اینکه به اعتراضات رسیده در مورد متن و محتوای کتب منتشر شده نیز می‌پردازد و موارد اصلاحی مغفول مانده را اعمال می‌کند.
آن گونه که مدیر اداره کتاب گفته است، در رده عالی‌تر هیات نظارت بر نشر در دو گروه بزرگسال و کودک و نوجوان فعالیت می‌کند که در گروه بزرگسال به دلیل کثرت اعضا لزوم تسریع در برپایی جلسات، جمع محدودتری (۷ نفره) به نام کمیته تخصصی هیات نظارت تشکیل شده و فعال است. در بخش کودک و نوجوان اعضای (۵ نفره) هیات نظارت کودک، کتاب‌های مورد اختلاف را بررسی می‌کنند و درباره آنها تصمیم می‌گیرند. در این هیات نیز، هم به اعتراض ناشر نسبت به رای داوری رسیدگی می‌شود هم نسبت به شکایت از متن و محتوای یک کتاب که انتشار یافته و وارد جامعه شده است. در وضعیتی که بسیاری از نویسندگان معترض هستند که دلایل رد شدن آثارشان به صورت مکتوب ارایه نمی‌شود و حتی در مواردی به برخی از نویسندگان و مترجمان هیچ توضیحی درباره دلایل رد شدن آثار یا ممیزی آنها گفته نمی‌شود، سلگی بر عملکرد قانونی و شفاف همه این کمیته‌ها و مشخص بودن اعضای‌شان تاکید دارد: « همه کمیته‌ها و کارگروه‌های تشکیل شده بر اساس قانون بوده و اعضای آن مشخص است و به‌طور مستمر تشکیل جلسه می‌دهند و حتی در صورت نیاز از ناشر یا مولف برای حضور در جلسه دعوت می‌کنند. از این رو فعالیت همه آنها شفاف بوده است. »
از نظر مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، پیگیری و بررسی موارد اختلافی در رای‌های صادر شده از سوی کمیته بررسی شکایات و شورای کتاب و نیز بررسی کتاب‌هایی با موضوعات خاص و پیچیده، مهم‌ترین وظیفه کمیته‌های تخصصی هیات نظارت در دوگروه بزرگسال وکودک و نوجوان است.
به گفته این مدیر، در حال حاضر هیات نظارت با حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس قانون نشر تشکیل شده و اعضای آن مشخص هستند و همه کمیته‌های زیرمجموعه آن هم بر اساس قانون فعالیت می‌کنند. در مصوبه قانون نشر تصریح شده است که زیرنظر هیات نظارت می‌تواند کمیته‌هایی برای بررسی کتاب‌ها تشکیل شود و بر اساس همین قانون کمیته‌هایی که تشریح شد، فعالیت می‌کنند.

نظر شما