شناسهٔ خبر: 47793 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سه عنوان جدید از دانشنامه استنفورد به بازار کتاب رسید

کتاب‌های «طبیعت گرایی»، «مفهوم امر زیباشناختی» و «مسئله دست‌های آلوده» به عنوان کتاب‌های جدید دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ۳ عنوان جدید از کتاب‌های مجموعه دانشنامه استنفورد با عناوین «طبیعت‌گرایی»، «مفهوم امر زیباشناختی» و «مسئله دست‌های آلوده» به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده اند.

این کتاب‌ها عناوین ۶۹، ۷۰ و ۷۱ این مجموعه هستند. دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین‌بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود. این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.

شصت و نهمین عنوان این مجموعه، «مسئله دست‌های آلوده» نوشته س. آ. ج. کودی است که توسط مریم خدادادی ترجمه شده است. نسخه اصلی این مدخل دانشنامه استنفورد، در سال ۲۰۱۴ چاپ شده است.

آیا رهبران سیاسی باید عمیق ترین قیود اخلاق را به منظور رسیدن به خیرهای بزرگ یا اجتناب از فجایع برای جوامع شان نقض کنند؟ این پرسش، آن چیزی را مطرح می‌کند که میان فیلسوفان به عنوان مسئله دست‌های آلوده شناخته می‌شود. مدخل پیش روی دانشنامه استنفورد، با قطعه روشنگری از یک رمان انگلیسی مشهور قرن نوزدهم آغاز می شود و منشا سنت دست‌های آلوده را به ماکیاولی اندیشمند ایتالیایی می‌رساند.

این کتاب ۷ بخش دارد که عبارتند از: مقدمه، تفسیرهای متغیر، خلطی مفهومی، تعارضی درون اخلاق؟، حیطه دست‌های آلوده و برخی تمایزات مهم، دست های آلوده شهروندان، مسئله مطلق گرایی.

این کتاب با ۹۰ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

«طبیعت گرایی» عنوان کتاب بعدی این مجموعه است که به قلم دیوید پاپینو نوشته شده و ترجمه‌اش به عهده حسن امیری آرا بوده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۵ چاپ شده است.

اصطلاح طبیعت گرایی معنای چندان مشخصی در فلسفه معاصر ندارد و کاربرد امروزی‌اش از مناقشات نیمه اول قرن گذشته در آمریکا ناشی می‌شود. از جمله کسانی که خود را در آن دوره طبیعت گرا اعلام کردند، می‌توان به جان دیویی، ارنست نیگل، سیدنی هوک و روی وود سلرز اشاره کرد. این فیلسوفان می‌خواستند فلسفه را هرچه بیشتر با علم همگام کنند.

این مدخل دانشنامه استنفورد ۲ بخش دارد که عبارت اند از: طبیعت گرایی هستی شناختی و طبیعت گرایی روش شناختی.

این کتاب هم با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

سومین کتاب جدیدی هم که از این مجموعه به چاپ رسیده، مدخل هفتاد و یکم دانشنامه پیش روست که با عنوان «مفهوم امر زیباشناختی» و به قلم جیمز شلی منتشر شده است. ترجمه این مدخل هم به عهده محمدرضا ابوالقاسمی بوده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.

اصطلاح زیباشناسی، که طی قرن هجدهم وارد دایره اصطلاحات فلسفی شد، از جمله برای اشاره به نوعی عین، نوعی داوری، نوعی رویکرد، نوعی تجربه و نوعی ارزش به کار گرفته شده است. مفهوم امر زیباشناختی از مفهوم ذوق ریشه می‌گیرد. این که چرا مفهوم ذوق طی قرن هجدهم تا آن حد توجه فیلسوفان را به خود جلب کرد، موضوعی پیچیده است اما روشن است که نظریه قرن هجدهمی ذوق تا حدی عامل تعدیل کننده ظهور عقل‌گرایی، به‌ویژه در کاربست آن در مورد زیبایی و همچنین عامل تعدیل کننده ظهور خودگرایی به خصوص در کاربست آن در مورد فضیلت بود.

مفهوم ذوق و مفهوم امر زیباشناختی دو بخش تشکیل دهنده این کتاب هستند.

این کتاب با ۷۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

نظر شما