شناسهٔ خبر: 47807 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اتاق فکر «کنگره فرهنگ حماسه» تشکیل جلسه داد

نخستین نشست مشترک اتاق فکر «کنگره فرهنگ حماسه» با سازمان‌ها و نهادها با محوریت ترویج فرهنگ حماسه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نخستین جلسه اتاق فکر «کنگره فرهنگ حماسه» عصر دیروز دوشنبه، ششم دی‌ماه با حضور نمایندگانی از دانشگاه‌های تهران و آزاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی، شورای عالی ایثار و شهادت، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری شهرداری تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به ریاست علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید الفتی، معاون امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی، ایرج گلشنی ایده‌پرداز و دبیر اجرایی کنگره فرهنگ حماسه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

علی اصغر کاراندیش رییس کنگره فرهنگ حماسه در نخستین نشست مشترک با سازمان ها و نهادها گفت: درک شرایط روز، به معنی برخورد صحیح با پدیده‌ها و برنامه‌ریزی مناسب است؛ در این رابطه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «ترویج فرهنگ حماسه» را ضرورت روز تشخیص داده است و با مطالعاتی که در این باره به انجام رسانیدم معتقدیم باید به صورت جمعی و سیستماتیک به طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی با محوریت فرهنگ حماسه بپردازیم و امروز این جلسه‌ی ارزشمند، نتیجه‌ی سه ماه مطالعه و مذاکره است و امیدوارم که به نتایج درخشانی برای تقویت فرهنگ  عمومی کشور برسد.

کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع و رییس کنگره فرهنگ حماسه افزود: هدف اصلی ما از تشکیل این نشست این است که تشخیص ضرورت پیگیری ترویج فرهنگ حماسه در ایران را به اشتراک فکری و قضاوت جمعی بگذاریم و در صورتی که اعضای جلسه به نتیجه رسیدیم و یقین کردیم که ترویج فرهنگ حماسه در ایران ضروری است به آن بپردازیم. لذا در این جلسه اگر اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ حماسه و برگزاری کنگره ی آن، به طور متقن برای همه ی ما به اثبات برسد، وارد بحث چگونگی برنامه ریزی و اجرای آن خواهیم شد.

کاراندیش مروستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: هر آن چه از سوی ما مطرح می‌شود جنبه‌ی پیشنهادی دارد و  هیچ نکته‌ای را به عنوان دستور قطعی کار قرار نمی‌دهیم تا فضای تضارب اندیشه و آزادی تصمیم‌گیری برای همه ما وجود داشته باشد؛ زیرا به این نکته رسیده‌ام که ترویج فرهنگ حماسه،  از یک سو ضرورت روز کشور است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بنا به وظیفه ی ذاتی خود، موظف به ترویج این فرهنگ پویا و پرنشاط است؛ از سوی دیگر ترویج آن به وسیله‌ی یک سازمان یا یک وزارت‌خانه امکان‌پذیر نیست و اگر هم باشد، به صلاح نیست؛ زیرا اقدام تک محورانه و تک سازمانی به نتایج درخشان و قابل قبول نمی‌رسد. تجربه‌ی کشورهای دیگر به ما نشان می‌دهد که باید این مهم را به صورت جمعی و با استراتژی معین، پیش ببریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع و رییس کنگره فرهنگ حماسه تاکید کرد: در گام بعد چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای مشترک آن انجام می شود و در جلسات متعدد و پیوسته، نقشه‌ی راه و جزییات برنامه‌ها را ترسیم می‌کنیم؛ اما همه باید به این نکته اهمیت بدهیم که به فکر برگزاری یک همایش نمایشی نباشیم  بلکه متعهد شویم تا زمانی که تلاش‌های فکری و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به نتیجه و نتایج دلخواه نرسیده باشد، کنگره را برگزار نکنیم؛ زیرا  کنگره یا همایش یا جشنواره نتیجه‌ی نمایشگاهی مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که به ثمر نشسته باشد. هدف ما فرهنگ سازی است و فرهنگ سازی امری زیربنایی و بلند مدت است و به دنبال اقدام زودبازده نیستیم. بنابراین، هدف ما صرفا برگزاری یک کنگره نیست و به طور جدی بر کیفیت کار، تولید محتوا، فرهنگ سازی و دست‌یابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده تأکید داشته باشیم تا پس از آن که نتایج کافی حاصل شد، نتایج را در کنگره‌ای به همگان عرضه خواهیم کرد .

 علی اصغر کاراندیش تاکید کرد: این فعالیت یک وظیفه اداری نیست و فراسازمانی و اعتقادی است و همه سازمان‌ها لازم است در صورت اعتقاد به ضرورت آن،  مشارکت جدی و مستقیم داشته باشند.

در ادامه سعید الفتی، مشاور امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه، توسعه فرهنگ عمومی را از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: ما در پی ترویج مفاهیمی هستیم که این فرهنگ را تقویت کند و احساس کردیم که مفهوم حماسه با در نظر گرفتن مفهوم عام آن، می‌تواند نشاط سیاسی، اجتمعی و فرهنگی را در جامعه تقویت کند.

 وی تاکید کرد: با تفکر جمعی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم به اهداف خود برسیم. معتقدیم که در فرهنگ عمومی، مفهوم حماسه متحول شده است و با آن‌که در فرهنگ ملی و دینی ما «نشاط» نهادینه شده است، این امر در جامعه ما کمرنگ است. لذا از تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌خواهیم که در راستای ترویج فرهنگ حماسه و برپایی نخستین «گنگره ملی حماسه» ما را همراهی کنند.

ایرج گلشنی ایده‌پرداز و طراح کنگره فرهنگ حماسه، نیز در این جلسه ترویج فرهنگ ایثار را نیازمند برنامه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت تکریم فرهنگ حماسه دانست و تصریح کرد: متاسفانه با آن‌که حماسه‌های فراوانی در طول تاریخ سرزمینمان داشته‌ایم اما کارهای فرهنگی چندانی برای ترویج این فرهنگ صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: تعصبی نسبت به کلمه «حماسه» نداریم و اگر واژه بهتری دریابیم، آن را جایگزین این واژه خواهیم کرد. منظور ما از به کار بردن کلمه «حماسه»، تلقی عموم جامعه از این مفهوم و مفهومِ عام آن است. هدف ما آسیب‌زدایی از فرهنگ است و هدف ما از برپایی کنگره‌ «فرهنگ حماسه» در واقع ایجاد گفتمان در این زمینه است.

گلشنی ادامه داد: این کنگره باید بر مبنای «علمی» انجام شود و حدود ۹۰ درصد فعالیت‌های ما مبتنی بر انجام کارهای علمی است تا هر آن چه در زمینه در ذهن اندیشمندان وجود دارد، مکتوب کنیم. ما دو ماه در پی اسنادی درباره «حماسه» بودیم اما متاسفانه چیزی نیافتیم. باید اسنادی در این زمینه تولید کنیم.

ایده‌پرداز و دبیراجرایی کنگره فرهنگ حماسه با اشاره به کارگروه‌هایی که برای اجرای نخستین کنگره «فرهنگ حماسه» تشکیل شده است، افزود: گستره این کنگره در مرحله نخست «ملی» است. در زمینه تولید علم، نیاز است که معلوماتی با همکاری پژوهشگاه های علمی فراهم شود و ابعاد حماسه از دیدگاه پژوهشگران درجه نخست علوم مختلف از جمله علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، علوم اقتصادی و ... بررسی و مکتوب شود.

ایرج گلشنی از توجه به موضوع «حماسه‌نوازی» و «حماسه سرایی» در پیش‌بینی‌های این کنگره خبر داد و گفت: شعر حماسی و متن حماسی در بخش حماسه‌سرایی و توجه به «نشاط و حماسه» با تمرکز بر اشعار، متن‌ها و خاطره و سخنرانی‌های حماسی در این کنگره محقق می‌شود. همچنین قرار است دایره‌المعارفی از اندوخته‌های علمی کنگره در زمینه حماسه تدوین شود.

در ادامه این نشست، نمایندگان حاضر از سوی سازمانها و نهادهای مختلف، به تبادل افکار و اندیشه پرداختند و هر کدام نگاه و نظر خود را نسبت به ایجاد و چگونگی کنگره فرهنگ حماسه مطرح کردند و ضمن ابراز امیدواری به طرح کنگره فرهنگ حماسه نسبت به انجام و اجرای آن ابراز همکاری و همراهی کردند.

نظر شما