شناسهٔ خبر: 47847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» برگزیده شد

کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتألهین به قلم خلیل ‌الرحمان طوسی که توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده در بخش علوم سیاسی جشنواره کتاب دین و پژوهشهای برتر برگزیده شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ۷۰۰ اثر در گروه علوم سیاسی جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر مورد داوری قرار گرفت که در نهایت کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتألهین از آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  به عنوان اثر برگزیده قرار گرفت.

کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتألهین به قلم خلیل ‌الرحمان طوسی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

کتاب «سید خلیل الرحمن طوسی» تا یک دهه قبل، سخن از امکان فلسفه سیاسی ملاصدرا، نزد ارباب فلسفه و دوستاران حکمت متعالیه، سخنی تعجب بر انگیز بود و انگاره طرح حکمت عملی مبتنی بر اندیشه این فیلسوف، امری کاملاً دست نایافتنی به نظر می رسید. حکمت متعالیه فلسفه ای دانسته می شد که گویی فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی – حتی آن گونه که اسلاف ملاصدرا در سنت فلسفی اسلام بدان پرداخته بودند ـ در آن هیچ راهی نداشت و گمان تقریباً تمامی خوانندگان فلسفه صدرایی بر این بود که وی هرگز به این مقوله از تفکر اسلامی نیندیشید و در باره آن چیزی ننگاشت؛ از این رو در آن ایام هرگاه طرح حکمت عملی در حکمت متعالیه را مطرح می کردم با شگفتی و ابراز استبعادِ آشنایان به حکمت صدرایی مواجه می شدم.

بخش های اصلی این کتاب عبارتند از: فصل اول: شرایط فرهنگی و سیاسی در عصر ملاصدرا، فصل دوم: جایگاه سیاست در حکمت متعالیه، فصل سوم: عدالت، فصل چهارم: مدینه فاضله، فصل پنجم: رئیس مدینه.

کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتألهین به قلم خلیل ‌الرحمان طوسی توسط  انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما