شناسهٔ خبر: 47861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثارم نگاهی انتقادی به رفتارهای اجتماعی دارد/ پیش به سوی معاصریت

قدرت الله عاقلی که این روزها نمایشگاه مجسمه‌هایش را با نام «عجایب الخلایق» با نگاه انتقادی به رفتارهای اجتماعی روزمره مردم در گالری ساربان برپا کرده است درباره تفکر پشت این آثار توضیح داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ قدرت‌الله عاقلی درباره جدیدترین نمایشگاه مجسمه‌هایش که این روزها در گالری «ساربان» و با نام «عجایب الخلایق» برپاست گفت: من در هر دوره کاری به موضوع خاصی در حیطه سیاست، اجتماع و محیط می پردازم و به رویدادهایی که عموما همه با آن درگیر هستیم توجه می‌کنم که این مجموعه هم در ادامه کارهای قبلی من است. در این مجموعه بیشتر درباره مرزهای اجتماعی که در درون ما شکل می گیرد و نقد رفتارهای اجتماعی و عجیب بودن برخی از این رفتارها آثاری خلق کرده ام.

عاقلی که نزدیک به بیست اثر از نیم تنه ها و پیکره ها را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته و حتی در چیدمان آثار نیز به سمت نقد مفاهیم مدنظرش رفته به طوریکه یکی از مجسمه هایش را از سقف آویزان کرده است درباره چرایی علاقه اش به رفتارهای اجتماعی امروز مردم و تبدیل آنها به بیان هنری بیان کرد: امروزه تعریف هایی در جامعه به وجود آمده که گاه بسیار عجیب است و حتی برخی مفاهیم زیبایی که داشتیم وارورنه شده است. مثلا این نکته که جواب نیکی را باید به نیکی داد امروزه انگار عکس خود عمل می کند. یا آن مجسمه ای که من برعکس از سقف آویزان کردم اشاره به آدم‌هایی است که حتی با وجود کله پا شدن باز هم ایستاده اند. امروزه ریشه بسیاری از رفتارمان را که واکاوی کنیم به عجایبی می رسیم.

وی توجه به موضوعات معاصر در امر هنر را خاصیت معاصر بودن دانست و اظهار کرد: هنر ذاتش فهم درونی می خواهد و واکنش پذیری هنرمند را می طلبد. به نظرم هر چند به کندی اما این معاصریت در هنر ما در حال رخ دادن است.

عاقلی در پایان درباره اقتصاد این روزهای هنر مجسمه سازی نیز گفت: به نظرم کاری که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند خریدار دارد. این روزها بخشی از جامعه لااقل تصمیم گرفته کار هنری بخرد و این فرهنگ در جامعه جا افتاده است. هنرمند هم باید کاری خلق کند که با مخاطب ایرانی ارتباط برقرار کند.

این نمایشگاه تا ۲۰ دی ماه در گالری «ساربان» برپاست.

نظر شما