شناسهٔ خبر: 47873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۴ اثر اقتباسی برتر سینمایی از ادبیات در سال ۲۰۱۶

شاید سال ۲۰۱۶ بسیار بد بوده باشد اما این بدان معنا نیست که هیچ نکته مثبتی در آن وجود نداشت. کتاب‌های خوب بسیاری در این سال منتشر و فیلم‌های خوبی از روی آن‌ها ساخته شدند. در این نوشته قصد داریم چهار اقتباس برتر سال را به خوانندگان معرفی کنیم تا از تماشای آن لذت ببرند.

4 اثر اقتباسی برتر سینمایی از ادبیات در سال 2016

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در دنیای ادبیات پس از خواندن یک کتاب خوب می‌توانیم امیدوار باشیم که اقتباس سینمایی خوبی از آن را ببینیم هر چند همیشه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. سال ۲۰۱۶ نیز به پایان رسید و در آن فیلم‌نامه‌های بسیاری از روی آثار داستانی نگاشته و تبدیل به فیلم شده است. چهار اقتباس سینمایی برتر سال ۲۰۱۶ به ترتیب زیر است:
 
فیلم «کنیز» بر اساس کتاب Fingersmith نوشته «سارا واترز»

اصولا بسیار نادر است که فیلمی اقتباسی از کتابی که بر اساس آن ساخته شده است بهتر باشد. درست است که فیلم دارای تصویر و صدا است اما کتاب هم امکان فراهم کردن توصیفات بیشتر برای خواننده را دارد و می‌تواند یک شخصیت را با چند جمله و به صورت غیرمستقیم به خواننده ارائه کند. این اقتباس سینمایی کمی از کتاب فاصله گرفته است. کارگردان پارک چان-ووک است و دیدگاه وی به داستان ارزش بیشتری بخشیده است. بهترین فیلمی که می‌توان از روی یک فیلم ساخت در تصاویر این اقتباس سینمایی مشاهده می‌شود.
 
«ورود» بر اساس اثر «داستان زندگی تو» نوشته «تد چیانگ»

در طول چند هفته گذشته مردم نیز با نظر «آلیسا روزنبرگ» در روزنامه «واشنگتن پست» هم‌نظر بوده‌اند که نوشته بود: « کتاب «ورود» تنها کتابی است که پس از انتخابات اخیر سبب شد بار دیگر احساس خوبی داشته باشم.» البته این سخن وی اصلا عجیب نیست زیرا این این فیلم بسیار خوب است. اگرچه این فیلم داستانی سیاسی دارد اما سیاست عنصر اصلی آن نیست و احساس در سراسر فیلم جریان دارد. داستانی درباره عشق زمینی، مادر شدن، تقلای انسان برای حیات، و شهامت وی برای تسلیم نشدن؛ احساساتی که در این روزها بسیار به آن نیازمندیم.
 
«عشق و دوستی» بر اساس داستان «خانم سوزان» نوشته «جین آستن»

هیچ کس آگاه نبود که هنوز اقتباسی سینمایی از یکی از داستان‌های «جین آستن»، نویسنده انگلیسی انجام نشده است. رمانی کوتاه که به شکل نامه نگاشته شده است و از قرار معلوم اولین کتاب نویسنده است اما هیچ وقت آن را منتشر نکرده بود. اقتباس «ویت استیلمان» خارق‌العاده است. داستان خواستگاران احمق، پول بسیار، و ضدقهرمانی که یک زن است. احتمالاً «آستن» ۱۸ ساله که این کتاب را نگاشته است اگر در قید حیات بود از دیدن این فیلم لذت می‌برد.
 
«ملکه کاتوه» بر اساس کتاب «ملکه کاتوه» نوشته «تیم کروثرز»

در سال ۲۰۱۲ بود که «تیم کروثرز» داستان نابغه شطرنج از منطقه اوگاندایی «کاتوه» را به نگارش درآورد. داستان زنی که به دنبال رویای خود می‌رود. «میرا نایر»، کارگردان داستان زندگی زنی را نشان می‌دهد که توسط خانواده و دوستانش حمایت می‌شود و احساسات بینندگان را برمی‌انگیزد.
 
در نهایت اینکه این چهار داستان هم ارزش خواندن دارند و هم دیدن. البته کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز هستند که قابلیت تبدیل به فیلم را در سال گذشته داشتند. از این جمله می‌توان به کتاب «اندوه بال و پر دارد» نوشته «مکس پورتر»، «اتحادیه بمب‌های کوچک» نوشته «کاران ماهاجان»، و «من را خواهی شناخت» نوشته «مگان ابوت» اشاره کرد.

نظر شما