شناسهٔ خبر: 47889 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار دو کتاب از مجموعه فیلسوفان مسلمان درباره کندی و ابن رشد

دو کتاب «کندی» و «ابن رشد» نوشته یوحنا قمیر از مجموعه «فیلسوفان مسلمان» در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ برای «فلسفه اسلامی» نه می‌توان نقطه آغاز قطعی و مشخصی تعریف کرد و نه حدود و ثغور آن را به یقین شناخت. تاریخ فلسفه اسلامی را می‌توان تاریخ فیلسوفان مسلمان دانست و از این روایت، شناخت فیلسوفان مسلمان راهی است به شناخت آنچه فلسفه اسلامی خوانده می‌شود.

یوحنا قمیر، نویسنده این مجموعه، از اندیشمندان معاصر دنیای عرب است که در یک خانواده سرشناس لبنانی به دنیا آمد. خانواده او مسیحی بودند و او نیز مسیحی ماند و کشیشی عالی‌رتبه شد و لقب پدر روحانی گرفت. اما هیچ‌گاه تعصب دینی نداشت و با رویی باز با ادیان دیگر مواجه می‌شد؛ به طوری که خواننده این مجموعه نه تنها هیچ شاهد و قرینه‌ای از مسیحی بودن مولف پیدا نمی‌کند بلکه برعکس شواهد زیادی هم می‌تواند بیابد که در آن، نویسنده از بزرگی و عظمت اسلام و شخص پیامبر سخن گفته است. او را پل ارتباطی تفکر شرق و غرب می‌دانند.

او در این مجموعه ۹ تن از متفکران مسلمان را – در کنار اخوان‌الصفا – انتخاب کرده، نوشته‌های آنها را خوانده و گزارشی کلی از زندگی و آثارشان ارائه کرده است. سپس به بازخوانی آموزه‌های فکری شان پرداخته و در آخر گزیده‌ای از متن اصلی نوشته های هر فیلسوف را هم آورده است.

«کندی» از فلاسفه قرون دوم و سوم هجری است. او به دلیل نزدیکی به درباره خلیفه عباسی و کتابخانه‌های آن و به دلیل استعدادش به عنوان اولین کسی که فلسفه آموخت، شناخته شده است. از او هیچ کتاب فلسفی مفصلی باقی نمانده است. یوحنا قمیر در این کتاب نوزده رساله از رسائل او را ذکر کرده و زندگی و آرای او را شرح داده است.

کندی در فلسفه‌آموزی خویش به اندیشه یونانی تکیه داشت. از نظر او فلسفه می تواند در کنار دین و وحی و بدون ورود آرای درون دینی به فلسفه، باقی باشد.

کتاب دیگری که به تازگی از مجموعه «فیلسوفان مسلمان» منتشر شده است، «ابن رشد» نام دارد. او فیلسوفی است که اندیشه هایش بیش از آنکه در سرزمین‌های اسلامی اثرگذار باشد، در جهان غرب درخشید و فلاسفه بسیاری را متاثر از خود ساخت.

بخش نخست این کتاب، به گزارشی از زندگی و شرح حال ابن رشد می پردازد و از دوران اوج و حضیض وی و حوادث و اتفاقات مهم و تاثیرگذار در زندگانی وی سخن می گوید. در قسمت دوم کتاب، بخش‌هایی از تالیفات او در زمینه هایی چون رابطه حکمت و شریعت، ظاهر و باطن دین و مساله تاویل و نحوه برخورد با آثار و اندیشه های قدما گنجانده شده و بدون هیچ‌گونه شرح و تبیینی در برابر مخاطب آمده است.

«ابن رشد» با ترجمه یاسین شکرانی در ۱۷۶ صفحه با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و «کندی» با ترجمه سیدمرتضی حسینی در ۱۶۸ صفحه با قیمت ۱۴ هزار تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

دبیر مجموعه «فیلسوفان مسلمان» دکتر عباس ذهبی است. از این مجموعه پیشتر کتاب‌های «ابن باجه و ابن طفیل»، «ابوالعلاء معری»، «فارابی» و «غزالی» منتشر شده است.

نظر شما