شناسهٔ خبر: 47920 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«از نگاه سینماگران دهه ۱۳۶۰» وارد بازار نشر شد

کتاب «از نگاه سینماگران دهه ۱۳۶۰» نوشته محمدعلی حیدری توسط انتشارات روزنه منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب از نگاه سینماگران دهه 60

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ کتاب «از نگاه سینماگران دهه ۱۳۶۰» نوشته محمدعلی حیدری به تازگی توسط انتشارات روزنه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب در ادامه روند چاپ دو کتاب «سینمای دهه شصت؛ از نگاه مدیران سینمایی» و «سینمای دهه شصت از نگاه منتقدان» منتشر شده است. «از نگاه سینماگران؛ دهه ۱۳۶۰» که آخرین کتاب از این مجموعه است، از نگاه سینماگران به سینمای دهه شصت می پردازد. نویسنده این آثار می نویسد: در کتاب اول با دست اندرکاران و مدیرانی که در آن دوره در فارابی و وزارت ارشاد مسئولیت داشتند گفتگوهای مشروح و بی پرده ای انجام شد. در آن کتاب سعی کردیم به اغلب پرسش ها و ابهاماتی که هم در آن دوران و هم در سال های بعد از سوی سینماگران، فیلم سازان و منتقدان مطرح شده بود جواب داده شود. عنوان کتاب بعدی «سینمای دهه شصت از نگاه منتقدان» بود که در آن چهره های سرشناسی نظیر محمد تهامی نژاد، عباس بهارلو، حمیدرضا صدر، سعید عقیقی، احمد میراحسان، بهزاد عشقی و بسیاری دیگر بر مبنای تخصص و نگاه شان به مسائل مختلفی از جمله مدیریت آن دوره، مضامین فیلم ها، شرایط سیاسی و اجتماعی و تمامی فراز و فرودهای آن دوران پرداختند.

کتاب سومی که حیدری تدوین و چاپ کرده، آخرین کتاب از مجموعه مورد نظر است که از نگاه سینماگران به دهه شصت می پردازد. فیلم سازانی که در این کتاب با آن ها گفتگو شده، در دهه شصت فیلم ساختند و یا در همان دوره وارد عرصه حرفه ای سینمای ایران شدند.

۱۲ بخش اصلی این کتاب به این ترتیب اند: رخشان بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا، علیرضا داودنژاد، رضا کیانیان، منوچهر محمدی، مجید مجیدی، فاطمه معتمدآریا، محمدعلی نجفی، حسن هدایت، محمدرضا هنرمند.

گفتگوهای این کتاب در سال ۱۳۹۰ تا ۹۲ انجام شده اند و سپس طی بازخوانی های مکرر، نکاتی از طرف سینماگران به آن ها اضافه یا از آن ها کم شده است. در مرحله نهایی، برای پرهیز از الگوی تکراری مصاحبه های کتاب شده، در آغاز هر فصل مقدمه ای در معرفی و تحلیل جایگاه هنرمندانی که با آن ها گفتگو شده، نوشته شده است.

در تهیه پروژه سه گانه کتاب های مورد نظر، مهم ترین هدف دست پیدا کردن به تحلیلی واقعی از آن دوران با در نظر گرفتن تفاوت سلائق و آرا بوده است.

این کتاب با ۳۰۰ صفحه مصور و قیمت ۱۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما