شناسهٔ خبر: 47932 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مجموعه شعری از لئونارد کوهن در ایران

مجموعه شعر «توان بردگان» سروده لئونارد کوهن با ترجمه مهدی جواهریان توسط انتشارات «کتاب کوله‌پشتی» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ این کتاب برای نخستین‌بار در تورنتو و در سال ١٩٧٢ چاپ شده است. کوهن در آن زمان در آستانه چهل سالگی و در اوج شهرت بود. این مجموعه جزو مدرن‌ترین اشعار کوهن هم به شمار می‌رود؛ مجموعه‌ای که تمام دغدغه‌های شاعر در پیش و پس از این کتاب مانند سرخوردگی‌های سیاسی در زندگی اجتماعی، بدگمانی به امکان برقراری روابط عاشقانه و به چالش کشیدن شاعر توسط شعر را یکجا در خود جا می‌دهد.
لئونارد کوهن که بیشتر در جایگاه خواننده آن را می‌شناسند، در سن ٢٢ سالگی نخستین مجموعه شعرش با عنوان «بگذارید اساطیر را قیاس کنیم» را منتشر کرد و آن‌چنان با استقبال منتقدین روبه‌رو شد که توانست کمک‌ هزینه‌ای برای سفر به دور اروپا دریافت کند.
او قبل از سال ١٩٦٧ که توانست به محفل‌های هنری «اندی وارهل» در امریکا راه یابد، آثار ادبی تاثیرگذاری مانند مجموعه شعرهای «ادویه‌دان زمین»، «انگل‌های بهشت»، «توان بردگان»، «گل‌هایی برای هیتلر» و رمان «بازی دلخواه » را منتشر کرده بود.
 او بعد از انتشار کتاب مهمش با عنوان «توان بردگان» فعالیت‌های گسترده دیگری هم داشت و در چهار دهه پایانی عمرش، ٦ کتاب با نام‌های «مرگ مرد زن‌باره»، «کتاب بخشایش»، «موسیقی بیگانه»، «کتاب اشتیاق»، «اشعار و آوازها» و «پانزده شعر» را
منتشر کرد.
این چهره سرشناس در ماه نوامبر سال ٢٠١٦ در سن ٨٢ سالگی درگذشت. کتاب «توان بردگان»، سروده لئونارد کوهن با ترجمه مهدی جواهریان در ١٢٠ صفحه، تیراژ هزار نسخه و قیمت ١٠ هزار تومان توسط انتشارات کتاب کوله‌پشتی منتشر شده است.

نظر شما