شناسهٔ خبر: 47943 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار محرمانه‌های ۵۰ ساله نوبل ادبیات/ فهرست رقبای نوبل ۱۹۶۶

طبق معمول آکادمی نوبل، اطلاعات مربوط به ۵۰ سال پیش اهدای جایزه نوبل ادبیات از رده محرمانه خارج شد و در اختیار عموم قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این آکادمی آرشیو خود را پس از ۵۰ سال به روی اطلاعات مربوط به اهدای نوبل سال ۱۹۶۶ گشود. در حالی که به تازگی از اهدای نوبل ادبیات ۲۰۱۶ می‌گذرد، اطلاعات مربوط به نوبل ۱۹۶۶ به تدریج در طول سال به صورت آزاد منتشر خواهد شد.

آنچه تاکنون منتشر شده شامل فهرست نامزدهای سال ۱۹۶۶ است که شامل فهرستی ۷۲ نفره است که در میان‌شان اسامی چهره‌هایی چون آنا آخماتوا، آراگون، ادودن، بکت، بورخس، هاینریش بل، کارپنتر، فریش، گالگوس، جیونو، ارنست یونگر، مالرو،  مونتاله، موراویا، ناباکوف، نرودا، کاترین آن پورتر، ازرا پاوند، تاراجی وساس، تونتون وایلدر، ادموند ویلسون، میگل آنخل آستوریاس، گراهام گرین، رابرت گریوزو آندره مالرو به چشم می‌خورد.

در آن سال گونتر گراس، هنری مولر و والتر پابست از جمله چهره‌هایی بودند که برای نخستین بار وارد فهرست نامزدهای نوبل ادبیات شدند.

این فهرست ۷۲ نفره بسیار کمتر از فهرست سال ۱۹۶۵ بود که دربرگیرنده نام ۹۰ نویسنده می‌شد.

در سال ۱۹۶۶ فهرست نهایی شامل ۴ گزینه بود: اهدای جایزه به کاواباتا یاسوناری از ژاپن، آگنون و زاکس به صورت مشترک، گراهام گرین و ویستن هیو آودن.

کاواباتا یاسوناری که برای نخستین‌بار در همین سال نامزد شد وبه فهرست نهایی رسید در نهایت دو سال بعد به عنوان برنده این جایزه انتخاب شد. آگنون و آودن سال ۱۹۶۵ گزینه دوم و سوم بودند، ‌در حالی که جایزه به شولوخوف برای «به خاطر قدرت و صداقت هنری او، در حماسه دن آرام که به زندگی مردم روسیه وجهه‌ای تاریخی دربیان می‌دهد» اهدا شد.

آودن شاعر انگلیسی-آمریکایی که به جایزه بسیار بسیار نزدیک شده بود، بعدها هرگز این جایزه را دریافت نکرد.

جایزه سال ۱۹۶۶ به طور مشترک به نلی زاکس واس وای. آگنون اهدا شد.  

نظر شما