شناسهٔ خبر: 47978 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دکتر «علی شریعتمداری» دار فانی را وداع گفت

دکتر علی شریعتمداری (ره) چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم به رحمت ایزدی پیوست.

به گزارش فرهنگ امروز دکتر علی شریعتمداری امروز در شهر شیراز و در سن ۹۳ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.
استاد دکتر علی شریعتمداری عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و چهره ماندگار تعلیم و تربیت کشور دار فانی را وداع گفت. او که نخستین وزیر فرهنگ و آموزش عالی کشور و همچنین نخستین رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران بود، امروز و پس از تحمل یک دوره بیماری در شیراز درگذشت.
دکتر شریعتمداری، استاد و مولف و مدرس متون روانشناسی سال ۱۳۰۲ در شیراز به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهر به پایان رسانید و موفق به اخذ درجه لیسانس در دو رشته‌ فلسفه و علوم تربیتی در سال ۱۳۳۲ و علوم قضایی در سال ۱۳۳۵ شد. شریعتمداری کارشناسی ارشد رشته آموزش متوسطه را در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه میشیگان و دکترای فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی دریافت کرد. دکتر شریعتمداری خدمات آموزشی خود را از آموزش و پرورش آغاز کرد و طی سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۸ به عنوان آموزگار و از سال ۱۳۳۰ لغایت ۱۳۳۵ به‌عنوان دبیر به تدریس پرداخت. او از سال ۱۳۳۹ به عنوان دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شیراز و از سال ۱۳۴۳ به عنوان استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تدریس مشغول شد و طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایندیانا و تنسی نیز به تدریس مشغول بود. دکتر شریعتمداری از سال ۱۳۵۸ تا پیش از بازنشستگی استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت معلم تهران بود.
از سمت‌های اجرایی دکتر شریعتمداری سرپرستی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی و نیز عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه‌های برنامه‌ریزی در شورای عالی برنامه‌ریزی، کمیته علوم تربیتی، شورای خبرگان بدون مدرک، و عضویت در هیئت مرکزی گزینش استاد، شورای آموزش و پرورش، و عضویت پیوسته و ریاست گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم جمهوی اسلامی ایران بوده است. دکتر شریعتمداری همچنین عضو شورای پژوهش‌های علمی کشور، سرپرست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم و عضو شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان بوده است. وی سابقه عضویت در هیئت رئیسه انجمن‌های ایرانی تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت، و نیز انجمن روانشناسی ایران را دارد. دکتر شریعتمداری مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کرده است و مدیر مسئول چهار مجله علمی از جمله نامه فرهنگستان علوم بوده است.
دکتر شریعتمداری مؤلف ۲۴ جلد کتاب، مترجم ۶ عنوان کتاب، مؤلف ۷۰ عنوان مقاله علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و مترجم ۱۸ مقاله و مجله علمی بوده است. از جمله آثار استاد می‌توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر، تعالیمات حضرت علی (ع) و نظر شهید مطهری، و سیاست و خردمندی اشاره کرد. پیکر استاد شریعتمداری برای تشییع و تدفین به تهران منتقل خواهد شد. اخبار تکمیلی متعاقبا  اعلام خواهد شد.

نظر شما