شناسهٔ خبر: 47987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ دستی نیازمند امکانات است/ رایزنی با آلمان، چین و ژاپن

دبیر دوسالانه چاپ دستی کمبود امکانات و ناآشنایی هنرمندان ایرانی با هنر چاپ دستی را باعث کم رونقی آن دانست و در عین حال ابراز کرد در سال های اخیر توجه به این هنر رشد کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهرداد خطایی دبیر دوسالانه چاپ دستی درباره آخرین خبرها از این دوسالانه با توجه به پایان مهلت ارسال آثار گفت: ما یکبار فراخوان را تمدید کردیم و در روزهای پایانی آثار بیشتری به دستمان رسید. این را هم بگویم که من اصراری ندارم اسم بی ینال روی این فراخوان گذاشته شود فقط این یک فراخوانی است که قرار است هر دو سال یکبار اعلام شود.

وی ادامه داد: ما بهترین داوران ایران در چاپ دستی را در این دوسالانه کنار خود داریم و به عنوان دبیر خودم قضاوتی در آثار ندارم. رایزنی هایی هم با کشورهای آلمان، چین و ژاپن انجام دادیم تا از دوره های بعد بتوانیم مبادلاتی در این عرصه با یکدیگر داشته باشیم و آثار ایرانی به آن کشورها برود و منتخب آثار آنها به این دوسالانه بیاید.

این هنرمند نقاش و طراح در پاسخ به اینکه چرا در اکثر کشورهای دنیا هنرمندان نقاش کار چاپ دستی هم انجام می دهند اما در ایران هنرمندان به ندرت کار چاپ دستی انجام می دهند، بیان کرد: بیشترین دلیلی که باعث این اتفاق شده این است که هنرمندان ما با این هنر آشنایی زیادی ندارند ضمن اینکه ما کمبود شدید امکانات داریم. کار چاپ دستی کارگاه و دستگاه پرس و حوضچه های اسید و... می خواهد که ما امکانات کافی در این زمینه ها نداریم.

خطایی با اشاره به اینکه ما در سال‌های دور چاپ سنگی داشتیم، هنر چاپ در دوره معاصر را مدیون دو نفر دانست و گفت: مینا نوری که تحصیلکرده رم است کتابی درباره چاپ دستی منتشر کرده که مرجع بسیار مهمی برای کسانی که می خواستند در این وادی مشغول شوند، شد. در کنار او احمد وکیلی هنرمندی است که با تدریس این رشته و برپایی نمایشگاه های انفرادی و حتی ساخت برخی دستگاه ها کمک بسیار زیادی به رشد این هنر داشته است. من هم سعی کردم به عنوان نسل بعدی با حضور در بی ینال ها، هنر چاپ دستی ایران را به دنیا معرفی کنم.

دبیر دوسالانه چاپ دستی ادامه داد: سال ۸۲ تعداد چاپگرهای ما ۱۰ نفر بود اما الان نزدیک به ۳۰۰ هنرمند فعال در این زمینه داریم که نشانه رشد آن است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این دوسالانه بتواند توجه ها را به سمت این هنر بیشتر جلب کند و گفت: من معتقدم همه بی ینال ها را دولت نباید برگزار کند و در دنیا هم همینگونه است. برای همین به سمت برگزاری این بی ینال در بخش خصوصی رفتیم.

حمید پازوکی، احمد وکیلی، همایون سلیمی، رضا هدایت و شهروز داوران این دوسالانه هستند.

نظر شما