شناسهٔ خبر: 48028 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال از فراخوان «مفیستو» شگفت‌انگیز بود/ امید به حمایت مسئولان

مسعود دلخواه درباره فراخوان انتخاب بازیگر نمایش «مفیستو» برای اجرا در تالار مولوی اعلام کرد که استقبال دانشجویان و فارغ التحصیلان تئاتری از این فراخوان شگفت انگیز و غافلگیرکننده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مسعود دلخواه درباره وضعیت فراخوان انتخاب بازیگر «مفیستو» برای اجرا در تالار مولوی گفت: ما از استقبال دانشجویان و فارغ التحصیلان تئاتری از این فراخوان بسیار شگفت‌زده شدیم و ۶۲۷ نفر فرم شرکت در این فراخوان را پر کردند. این متقاضیان نه تنها از تهران بلکه از استان های دیگری همچون خوزستان، کردستان و شهرهای مختلفی نظیر اصفهان، شیراز، بابل، رشت و قزوین در این فراخوان شرکت کردند که برای ما بسیار غافلگیرکننده بود.

این کارگردان و مدرس تئاتر اضافه کرد: این استقبال برای من هم جای خوشحالی داشت و هم غمگین شدم؛ خوشحال از اینکه این همه نیرو و استعداد در تئاتر ایران داریم و غمگین بابت اینکه امکانات لازم در حد این تعداد نیرو را نداریم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آنها باشیم.

وی درباره وضعیت انتخاب بازیگران نمایش «مفیستو» ترجمه ناصر حسینی مهر که قرار است بهار سال ۹۶ در تالار مولوی به صحنه برود از میان این تعداد متقاضی و شرکت کننده در فراخوان انتخاب بازیگر این نمایش، توضیح داد: نمایشنامه «مفیستو» را با ۲۵ بازیگر به صحنه خواهیم برد که از این میان ۵ بازیگر را به خاطر شرایط خاص فیزیکی و سن و سال باید خارج از فراخوان انتخاب کنیم. از میان متقاضیان شرکت در این فراخوان، ۲۰ بازیگر دیگر، همچنین ۱۰ همسرای مرد و ۱۰ همسرای زن را انتخاب می کنیم. ضمن اینکه تولید و اجرای نمایش «مفیستو» نیاز به ۲۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی دارد که از میان شرکت کنندگان در فراخوان، این نیروها را هم انتخاب می کنیم.

دلخواه درباره روند و چگونگی انتخاب بازیگران از میان متقاضیان حضور در فراخوان، گفت: ما طی ۵ روز، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب، در تالار مولوی مرحله اول آزمون انتخاب بازیگر را انجام دادیم. برگزیده های این مرحله، به مرحله دوم و نهایی که از روز دوشنبه هفته جاری آزمون آن برگزار می شود، راه پیدا کردند. در مرحله اول من به همراه محمدمهدی شاهی و شیوا مکی‌نیا به متقاضیان بعد از آزمونی که می دادند امتیازهای جداگانه ای را می دادیم و افرادی که بیشتری امتیاز را گرفتند به مرحله بعد راه پیدا کردند. حتی اعضای گروه تئاتر خودم هم برای حضور در تولید و اجرای نمایش «مفیستو» باید در این آزمون ها شرکت کنند و در صورت کسب امیتاز لازم می توانند در نمایش حضور داشته باشند.

وی افزود: این ۵ روز شبیه به یک کارگاه بازیگری شد و برای شرکت‌کنندگان در فراخوان بسیار آموزنده بود. شرکت کنندگان در این فراخوان بسیار به این روند بسیار اعتماد داشتند زیرا در عین اینکه پولی پرداخت نکردند، شاهد بودند که هیچ انتخابی بر اساس رابطه و پارتی بازی نیست.

کارگردان نمایش «مفیستو» با بیان اینکه از روز دوشنبه هفته جاری مرحله دوم آزمون برگزار و رقابت نهایی برای گرفتن نقش انجام می شود درباره انتخاب ۵ بازیگر دیگر نمایش اظهار کرد: ما با چند بازیگر وارد مذاکره شده ایم ولی هدف کلی ما این است که وجه قالب این پروژه همچنان دانشجویی بماند. ما فقط باید ۵ نقش و همچنین عوامل خاصی نظیر آهنگساز و طراح صحنه را از عوامل با سابقه انتخاب کنیم.

دلخواه با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان در فراخوان برای حضور در فعالیت هایی نظیر نمایشنامه خوانی در نظر گرفته شده اند، توضیح داد: برای اینکه این تعداد نیروی مستعد و علاقه مند به حال خود رها نشوند، حدود ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان در فراخوان را برای چند اجرای نمایشنامه خوانی در تالار مولوی در نظر گرفتیم. همچنین چون این پروژه و فراخوان متعلق به تالار مولوی است، مدیریت تالار هم برنامه ریزی هایی را برای این نیروهای جوان و مستعد تئاتر در نظر دارد.

این مدرس تئاتر در پایان تأکید کرد: امیدوار هستیم که پروژه تولید و اجرای نمایش «مفیستو» که با این شور اشتیاق از سوی دانشجویان و فارغ التحصیلان تئاتر شروع شده، مورد حمایت مسئولان فرهنگی و هنری قرار گیرد. هنوز بودجه ای برای تولید این پروژه نداریم و شروع تمرین‌های نمایش نیز که قرار است از نیمه دوم بهمن ماه آغاز شود، نیازمند بودجه است. امیدوارم که مدیران و مسئولان فرهنگی حمایت لازم را از این پروژه داشته باشند.

نظر شما